Actie gestart voor behoud Koffietijd-tune

10.03.2010 – Ons bericht over de tune van het terugkerende TV programma Koffietijd op RTL heeft een vervolg gekregen. Voorstander van het behoud van bekende tv-tunes, Richard van Iperen, is een actie gestart om de originele tune van Koffietijd terug te laten keren. Op de website koffietijdtune kan een petitie worden getekend. Van Iperen: “Een tune maakt een programma. Zodra de tune klinkt, weet de kijker dat het programma gaat beginnen. Koffietijd is hier het ultieme voorbeeld van.”  Zelf ziet hij de tune graag terugkeren in een nieuw jasje. “Wat maakt Koffietijd tot Koffietijd? De tune.”

Brandpunt komt terug, de tune ook

08.03.2010 – De befaamde actualiteiten rubriek Brandpunt komt terug.  ‘Met trots kan ik melden dat ook de tune uit de jaren zestig terugkomt. Dat wilde ik persoonlijk’, deelt KRO media directeur Taco Rijssemus vanmorgen mee op Villamedia (de site voor journalisten). Er raakt nogal eens wat weg in Hilversum, is de ervaring van ons Genootschap. Vooral kennis, na al die samensmeltingen en fusies bij de omroep.  Daarom bij deze gratis wat raad en kennis: de begintune van Brandpunt werd opgebouwd uit drumslagen uit Stan Kenton’s  ‘Artistry in percussion” (u moet wel de goeie versie nemen,  met drumwerk van meesterdrummer Pete Rugolo uit 1943) en geknipt met trompetstoten uit ‘African Waltz’ van het Johnnie Dankworth Orchestra (Columbia, 1961).  En dan er nog voor zorgen dat de inhoud van Brandpunt net zo goed wordt als de vormgeving.

Veronica 1973 online

07.03.2010 – De Stichting Norderney (met ex-medewerkers van de zeezender Veronica, die het erfgoed goed bewaken) hebben in hun geschiedenisoverzicht HET JAAR 1973 online gezet. Juul Geleick was er vele maanden mee bezig en dat is geen wonder, want 1973 (de stranding, de hoorzitting, de anti-zeezenderwetten die werden aangenomen) is het turbulentste jaar uit het bestaan. Er valt veel te halen, ook op jinglegebied. 1973 was ook het jaar van de legendarische actiejingles – een middel om de achterban te mobiliseren. Hoe het kwam, hoe het verder ging is er nu te lezen.

Warp by cue

06.03.2010 – Warp by Cue heet de nieuwe jingledivisie van Cue Creative in Den Haag. Deze week is hun nieuwe site in de lucht gekomen, met nieuw werk voor Fresh FM, Capital en JFK. Waarom dat zo, met die nieuwe naam? Jip Vollema van Cue zegt: “Warp by Cue is ons jinglemerk geworden, omdat wij onder de naam Cue Creative vele andere werkzaamheden doen. Denk aan commercials, video’s en events. Klanten vroegen zich af waarom men zich een weg moest banen door allerlei jingles. Internationaal gezien heeft dit de laatste jaren een enorme vlucht genomen met veel klanten tot gevolg. Denk o.a aan Bosnië en Spanje. Momenteel zijn we druk bezig voor een station in Italië.”

Waarom Dallas zo leuk is?

04.03.2010 – Dallas, waarom is dat zo’n jinglestad? Waarom is het Genootschap Radiojingles en –tunes zo geïnteresseerd in bedrijven als Jones TM (nu TM Studios), in JAM en in PAMS, die er al sinds 1951 zo prominent jingles maakten? Dat waren de vragen die Bert van der Laan in van internetstation Mi Amigo graag beantwoord wilde zien. Jelle Boonstra verstrekte in ‘Club Mi Amigo’ in januari en februari de antwoorden, ook over de jingle-reis die met de Genootschaps-gezellen Benno Roozen en Maarten Schutjes werd gemaakt. Nu te downloaden: Deel 1 van de Dallas-reis en Deel 2 Allebei een uur lang. Het mooiste moment? Dat de genootschaps-leden zich maar even een uurtje moesten zien te vermaken in het PAMS-gebouw, omdat de eigenaar Thompson (de tekening bij dit item is van zijn site) dringend weg moest. Alleen in het PAMS-gebouw? – Whoopee! (foto’s bij dit praatje staan op de pagina ‘Dallas’ op deze site)