Waar komt de jingle NIEUW vandaan?

(Door Benno Roozen)

16.04.2012 – Welk muziekje is gebruikt voor de aloude Veronica-jingle “nieuw”? Dat synthesizer-muziekje met 6 tonen. Iedereen in Nederland van boven de 40 jaar kent de jingle. Maar weinig mensen weten de herkomst. De muziek komt uit de demo “NBC Revolution” van het Amerikaanse jinglebedrijf Heller Corporation in Los Angeles. Zoals zo vaak is het gewoon ‘gepikt’ van een bandje uit Amerika dus, destijds het lichtende voorbeeld voor radio. De demo bevat een korte versie, te horen op 3:39. Voor hetzelfde NBC radio is ook een lange versie gemaakt met een compleet fillertje erbij. De pingel duikt ook op in de demo met de merkwaardige titel “Can a pussycat over 35?”, gemaakt 31 juli 1970.

Oprichter Hugh Heller (1 september 1929) was een vroege pionier op het gebied van electronische muziek. Hij werkte samen met onder meer Robert Moog, de uitvinder van de naar hem vernoemde Moog synthesizer. Heller deed ook een aantal jaren zaken met Allyn Ferguson. Het bedrijf heeft daarom ook een tijdje Heller-Ferguson geheten.
De Heller Corporation was een reclamebedrijf dat vanuit Los Angeles creatieve commercials en stationsjingles maakte voor radio en TV. De onderneming werkte vanuit een studio aan 1606 N.Highland, Hollywood, California 90028. Het gebouw staat er nog altijd, zie foto’s.
Het bedrijf Heller bestond van 1958 tot 1981, eerst onder de naam Archer Productions. Het beste materiaal kwam volgens kenners uit de periode 1964-1972.  De zangers en zangeressen kwamen uit bekende professionele gezelschappen als The Clark Sisters, The Norman Luboff Choir en de beroemde Johnny Mann Singers en Ron Hicklin Singers. Maar nog veel vaker gebruikte hij beroemde artiesten die hij een commercial- of jingleversie liet zingen van hun beroemde hits. Zo kwamen The Mamas and Papas langs, maar ook The Turtles.
De zogenoemde West Coast Sound van Heller paste eigenlijk niet goed bij Top 40 Radio, meer bij stations met een MOR of Good Music format. De cuts waren namelijk vaak 2 tot 3 minuten lang. Maar ze waren slim geproduceerd. Elke lange jingle bestond uit vele korte jingles, die los gebruikt konden worden. De echte reden erachter was trouwens, dat de vakbonden hadden bedongen dat de zangers per jingle werden betaald. En dus duurden de jingles 3 minuten en bestonden ze uit elementen die los gehaald konden worden. Boerenslimheid in Los Angeles. De lange versies werden zelden op de radio gebruikt.
Een aantal commercials en jingles van de Heller Corporation kwam op plaat uit. De zangers en zangeressen kregen de groepsnaam The Hellers. Het album Creative Freakout is daar een voorbeeld van. De elpee bevat commercials voor bier, zeep en meer en wordt gebracht als een soort protestsong.
Met de eerdere genoemde Robert Moog maakte Heller in 1968 het album ‘Singers, Talkers, Players, Swingers and Doers’ op het Command Label van Enoch Light. Het album was gewoon in de winkel te koop. Het collectorsitem bevat 12 experimentele tracks, die een mix zijn van psychedelische UFO-en space-achtige geluiden, gesproken woord, sound effects en de bekende jingle singers. Label: Command – RS 934 SD, US, 1968.
De Heller Corp. maakte jingles voor een groot aantal radiostations. Bekende  namen: WBZ Boston, WIND in Chicago, WMAL – Washington DC en  WNBC New York. De allereerste jingles met een synthsizer maakte hij samen met Dick Hamilton voor WBAL in Baltimore. Zijn studio noemde hij the Helectronic Studios.
De zakenpartner van Hugh Heller was Allyn Ferguson  (18 oktober 1924 –23 juni 2010), een Amerikaans muziekschrijver, pianist en trompettist. Ferguson  zou wereldberoemd worden door het schrijven van overbekende TV-tunes. Zo schreef (soms hij samen met componist Jack Elliott) de tunes voor Charlie’s Angels, Police Story, Big Hawaii, Starsky and Hutch, S.W.A.T. en Ivanhoe. Ook componeerde hij muziek voor films, o.a. A Tale of Two Cities, Les Misérables, en The Man in the Iron Mask. Ferguson dirigeerde verder het orkest tijdens tal van grote prijsuitreikingen zoals the American Movie Awards, de Emmy Awards, de Grammy Awards en de Oscars. Hij werkte met Julie Andrews, Johnny Mathis, Steve Lawrence en Eydie Gorme. Hugh Hellers zakenpartner Allyn Ferguson werd 85 jaar oud en stierf een natuurlijke dood.
In de jaren ’80 vertrok Hugh Heller naar Spanje, moe van de keihard geworden concurrentie en de prijzenslag. Later ging hij wonen in Vanzant (Missouri, VS), hij overleed op zaterdag 6 februari 2010.