Er zijn weer eens nieuwe JAM jingles: Stage 10

04.08.2010 – Het praatstation WLS in Chicago gebruikt al 32 jaar jingles van het bedrijf JAM in Dallas. En nog steeds bevatten de jingles het aloude audiologo met 5 lettergrepen. In Nederland ken je dat audiologo misschien van de oude jingles van de TROS (“ dit is de TRO-HOSSSS”) en van de vormgeving van de regionale Omroep Brabant (“O-hom-roep Braaabant”). JAM heeft voor WLS 10 nieuwe custom jingles gemaakt. Naam van het pakket: Stage 10. Dat pakket bevat niet alleen nieuwe custom made jingles, maar ook aanpassingen op eerder gemaakte jingles voor het station uit de pakketten Real Talk, Top News en vooral AmeriTalk. Alle jingles zijn door mannenstemmen ingezongen. JAM doet ons trouwens geloven dat de zogeheten call-letters van WLS oorspronkelijk stonden voor World’s Largest Store en nu staan voor World’s Largest Stage. Voor wat het waard is… Je kunt HIER het hele JAM pakket beluisteren, jingle voor jingle. Mooi hoor…

Joostenkuitenbrouwer gaat opnieuw voor Radio 4

01.07.2010 – Het Radio Filharmonisch Orkest gaat op 27 augustus de studio in om nieuwe tunes op te nemen voor Radio 4. Deze tunes zijn geschreven door Jeroen Kuitenbrouwer van Joostenkuitenbrouwer in Utrecht, producent van muziek en audiodesign voor TV, radio, films en hoorspelen. Er worden tunes voor 4 nieuwe Radio 4 programma’s opgenomen, waaronder het nieuwe programma tussen 9 en 12 met Margriet Vromans, die de vertrekkende Anette van Trigt gaat vervangen. Verder werkt Joostenkuitenbrouwer onder meer aan de huisstijl van de nieuwe omroep NTR (= NPS + Teleac + RVU) en een uitbreiding van het jinglepakket voor de regionale Omroep Zeeland.

Nieuwe, stoere vormgeving voor RTL 7

28.07.2010 – Het TV station RTL 7 krijgt vanaf september vernieuwde vormgeving. De kleuren geel en zwart gaan een hoofdrol spelen voor de mannenzender. De slogan wordt “meer voor mannen”. De stling heeft – vinden wij – daarmee meer een stoere Formule 1 look gekregen. Het is de eerste keer dat RTL 7 haar vormgeving verandert sinds de start in 2005. Stephen Emmer van eStation maakt de muziek van de gewijzigde TV vormgeving. De voice over blijft hetzelfde. De andere RTL-zenders veranderen hun vormgeving komend seizoen niet.

Tune Radio Tour was bedoeld voor defensie

26.07.2010 – De tune van NOS Radio Tour de France (RtdF) is oorspronkelijk gemaakt als muziek voor een wervingsspot van defensie. De muzieksamensteller van RtdF (Herman van der Velden) hoorde de muziek per toeval in de achtertuin van zijn achterbuurman Rein van den Broek, de maker van de tune. Herman vroeg Rein of hij de muziek mocht voordragen aan de NOS. En zo kon het gebeuren dat de trompetmuziek een jaar later de tune werd (en bleef) van Radio Tour de France. De afgelopen drie weken stond RtdF elke uitzenddag stil bij het 40-jarig jubileum van het programma. Eén keer was dat in de vorm van een vraaggesprek van Steven Dalebout van NOS Radio 1 met de twee makers van de tunes: Rein van den Broek en Paul Natte. En daarin vertelden zij vergeten feiten over de Tourtunes. Luister HIER. Op de foto Rein van den Broek (L) in zijn tijd als trompettist van Ekseption (foto: Beeld en Beluid)

Audio Network: 1000 tunes per maand

10.07.2010 – De tijd dat programmamakers een tune moesten halen van een vinyl album uit de fonotheek ligt (gelukkig) ver achter ons. Talloze bedrijven kwamen er voor in de plaats, waar je muziek online kunt downloaden en meteen betalen. De Engelse gigant Audio Network gaat daarin heel ver. Zo kun je voor een habbekrats (195 pond) een tune laten spelen door het Royal Philharmonic Orchestra, die dat dan weer opneemt in de wereldberoemde Abbey Road studio in London. Componisten als  Debbie Wiseman (ook van de Netwerk tune), Nik Kershaw of (Sir) John Dankworth gaan voor je aan het werk. Elke maand worden er duizend tracks toegevoegd aan het bestand van 30.000 titels. Dat is nog eens wat anders dan weer een tune van Herb Alpert. Of  “just take a Paxton”.