Ritselende nylonkousen: reclamegeschiedenis

25.10.2011 – Even stilstaan nu bij nylonkousen van Nur Die! Hoe dat zo? Het is 50 jaar geleden dat Radio Veronica zichzelf met de kousen op de kaart zette als effectief reclame-medium. Na anderhalf jaar uitzenden waren adverteerders ver te zoeken; kortlopende contractjes vaak van onbeduidende adverteer- ders. Dat veranderde toen de Duitse kousenfabriek Nur Die een ton aan reclamegeld wegzette op Veronica. Daartoe bewogen door Dirk Verweij, die met zijn kousenfabriek in Hilversum zaken deed met de Duitsers. Twintig spotjes per dag, twee per uur, werden er in het najaar van 1961 uitge- zonden. De broers Verweij sponnen er ook garen bij – zij importeerden Nur Die namelijk. Weldra was de omzet ver- tienvoudigd. Dat zagen de reclamebureaus ook. Vanaf dat moment zat de advertentie-portefeuille vol. Tony Vos sprak de tekst in:  “Let op Nur Die. Nu ook in Nederland. Let op Nur Die. Want dat is het. Nur Die”. Op ‘Mexico’ van  Bob Moore, een sessiemuzikant uit Nashville. Opgenomen op 19 juni 1961 en HIER te zien. Ook geinig? De hippe mashup versie die Snoop Dogg ervan maakte. Moore gaf ook Joost Ver- hoeven op Noordzee een tune; Hooten trumpet (vergeet de omschrijving in ’n offshore-discografie als Bobby Moore – Wooden Trumpets, want dat zijn drie fouten in vier woorden).Bij de foto: nee, zo zag de Borkum Riff er in werkelijkheid nooit uit, het eerste schip van Veronica, maar met letters op de zijkant zou het heel wat meer op de opvolger (de Norderney) hebben geleken. Oordeel zelf over deze moedwillige vervalsing. Originele foto: Jan Louwen.

Eindelijk weer ’n échte jingle DEMO, van NOVAZ

21.10.2011Laten we eerlijk zijn. Heel vaak rijgt een jingleproducent zijn nieuwste jingles gewoon aan elkaar in een snelle opsomming. In het beste geval met een korte voice over. Of een telling (een counting voice). Maar waar is de tijd gebleven dat jingledemo’s nog een heel verhaal vertelden? Of in ieder geval een mooi hoorspel als begin had- den? NOVAZ in Berkel-Enschot (Brabant) geeft een aardig voorbeeld van hoe het ook kan. In de demo voor 2FM. En o ja. De jingles zijn heel leuk. Producent Maurice Verschuuren verdient de jingle pluim van de dag. Hoor de 2FM 2012 DEMO.

TM’s Tomorrow Radio – voor 125 dollar

21.10.2011 – In 1977 bracht TM in Dallas een LP uit met als titel ‘Tomorrow Radio” – een parodie op radiostations die steeds maar weer op zoek waren naar nieuwe formats, en programmadirecteuren die doodsbenauwd waren voor hun baantje. Net echt dus. Op deze LP komt TM zelf met leuke format-ideetjes: Kiddie Radio en Punk radio (met de hitsong: Gonna whip my cow). Met op de B- kant wat aar- dige TM demos. Het was dé klapper van de NAB beurs in 1977 en in de jaren erna in groeiende mate een collector’s item. LUISTER hier naar de inhoud en lees reacties van radiomakers, die met plezier nog eens terugdenken aan Tomorrow’s Radio. Op E-bay wordt er deze maand eentje aangeboden. De prijs is inmiddels opgelopen tot 125 dollar. Maar er staat wel een mooie afbeelding van de hoes bij en da’s ook zeldzaam. Pik in, het is winter.

BBC komt met eigen library muziek

20.10.201Normaal berichten we niet over muziek libraries. ,Je weet wel, library muziek: muziek in grote hoeveelheden, geproduceerd voor video, film, radio, TV, promotie, internet en meer. In allerlei stijlen: van indie tot hiphop, van 60’s tot lounge. Het valt nét naast onze grootste interesse: jingles en tunes.Er is dit keer echter aanleiding om te schrijven over library muziek. Zoals voor de samenwerking tussen muziekgigant Universal en de Britse BBC. Die samenwerking resulteert later deze maand in het bedrijf BBC Production Music. Er komen om te beginnen 4 CD’s uit met muziek van grote namen uit de business. Eén ervan kennen we in Nederland goed: Debbie Wiseman, de componist van de Netwerk tune op televisie. Veel bekend en onbekend muziekwerk uit de BBC catalogus komt opnieuw uit of wordt opnieuw geschreven en uitgevoerd. Werk dat eerder is gebruikt in documentaires, dramaseries of shows. Een prachtige VIDEO is er al van gemaakt. Vooral even kijken. En luisteren.

Gratis nieuw jinglepakket bij VIP

15.10.2011 – Download een screensaver van jinglebedrijf VIP in Noorwegen, zet die prominent op het computerscherm dat in de uitzend- studio wordt gebruikt, maak daar een foto van en stuur die dan weer naar VIP. Wellicht krijgt u geheel en al voor niks een nieuw jinglepakket (en waarschijnlijk nog jaren vele mailtjes met steeds weer leuke aanbiedinkjes van VIP in de postbak). Hoor HIER maar eens wat ze er zoals van bakken in jingle- land. Wie zich dan niet bedwingen kan kan hier de SCREENSAVER downloaden.