Kikkers in plaats van jingles en muziek

16.04.2010 –  Radicaal islamitische milities hebben alle muziek verboden op radiozenders in de Somalische hoofdstad Mogadishu. De Hezb al-Islam-milities zien muziek als westerse verderfelijkheid, en het werd inderdaad hoog tijd dat iemand daar eens iets van zei. Om naast het gesproken woord toch nog iets anders te bieden, zenden sommige radiozenders het geluid van kwakende kikkers uit in plaats van muziek en jingles. Je zou bijna zeggen: misschien mag je de jingles dan wel  hebben voor Radio Kikker, een jeugdzender die het net niet haalde en Joop Stokkermans destijds inhuurde voor de muziek. Oei, ja – toch weer muziek, maar niet dus. Sorry! Kwaak.

50 jaar Radio Veronica op 15 CD’s

16.04.2010 – Ook Sony Music pikt een graantje mee van het 50-jarig bestaan van Radio Veronica dat op 18 april officieel  gevierd wordt.

De maatschappij komt met een reeks van 5 CD-boxen, met daarop hits en jingles van het jubilerende radiostation, na ja – met wat smokkelen, sommigen platen werden hier nooit een echte hit. “50 Jaar Radio Veronica – The 60’s” is deel 1, en er zijn ook edities voor de jaren ’70, ’80, ’90 en ‘00. Elke CD begint met een jingle (van 192 goed idee tot de uuropener voor 2010), gevolg door hits uit het decennium.

Nieuwe ‘look’ van Nederland 3: de kijker binden

14.04.2010 – Joosten & Kuitenbrouwer en het Engelse beeldbedrijf Red Bee zijn vanaf vrijdag 16 april verantwoordelijk voor het nieuwe gezicht en nieuwe geluid van TV-zender Nederland 3. Ze wonnen de ‘pitch’ voor de opdracht. Door de Europese aanbesteding gooien dus ook buitenlandse bedrijven steeds hogere ogen. Alles moet anders bij ‘3’, om de doelgroep (mannen en vrouwen tussen 20 en 49) nog meer aan de zender te binden. Zowel de vormgeving voor promotie als de STER-leaders zijn aangepast op de ‘belevingswereld” van de kijkers. Die mogen niet te jong en niet te oud zijn. De kijker zelf staat centraal. Die houdt in de promo-filmpjes een logootje in de hand en de kijker wordt als vanzelf een thema binnengetrokken, zoals net- en promotiemanager Jeroen Kramer toelicht. De thema’s zijn: media, reizen, muziek, humor, uitgaan, Europees voetbal en de meer levensbeschouwelijke kanten van het leven.

Jingle darling onthult zichzelf

13.04.2010 – Ze noemt zichzelf  ’the jingle darling of Jones TM, Reelworld and IQ Beats”, en inderdaad: Emily McIntosh is een uiterst bekende stem in jingleland, ze was al op tientallen pakketten te horen, ook op dat van Sky Radio, want ze kwam in 2008 naar Haarlem (Amsterdam, noemt ze dat zelf) om bij Top Format – zie de foto links – op jingles haar kenmerkende geluid toe te voegen. Emily heeft nu een profiel (en wat voor eentje) van zichzelf op internet gezet. Behalve jingles zingt ze ook jazz in clubs, vooral in Seattle, waar ze woont, en staat ze in het voorprogramma van sterren als ds. Al Green. Ze toont op de site haar hele veelzijdigheid (jaja, foto’s te over in alle gallerieën, nu weten we dat wel van die veelzijdigheid). Bellen mag ook, op 206-786-4327, als u werk voor haar heeft, althans. Ruim 7300 bezoekers beluisterden de jingledemo al op haar site. (Dank aan de collega’s van Jinglenews)


Novaz: nieuw jinglebedrijf

11.04.2010 – Novaz is Portugees voor vernieuwend. Die naam koos Maurice Verschuuren voor zijn reclame- en jinglebedrijf in het Brabantse Berkel-Enschot.
Het nieuwste product van Novaz is voor het lokale CHR station 2FM, dat uitzendt in Tilburg en Breda. Maurice (onder meer ex-Omroep Brabant en 3FM) is daar zelf DJ. Verschuuren werkte eerder mee aan de vormgeving voor Yorin FM, RTL FM, SLAM!FM, Arrow, Decibel and KX Radio. Luisteren naar de jingles van 2FM? Kan hier!