13.03.2011 – “Opa, kijk ik vond op zolder, een poster van die ouwe boot….” , zou je bijna kunnen zingen. Bij de voorjaarsopruiming komen er doorgaans rare dingen van de Genootschapszolder. Ditmaal een poster, die zeezender Radio Veronica aan het staartje van de jaren zestig blijkbaar heeft laten drukken voor Duitse reclamebureaus – ‘Kom bij ons adverteren’, luidt de boodschap.Misschien hadden ze wel weer zin in zo’n mega-adverteerders als Nur Die, van de kousen, in de eerste jaren van het station was geweest, en die het station voor een faillissement wist te behoeden. De poster hing ooit in een hut op het Veronica-zendschip Norderney, en werd er door een zeezenderfan zorgvuldig afgepulkt, toen het schip een nieuwe eigenaar kreeg, die binnen de hele boel wilde gaan slopen. Gered, nog net. Wie weet wat dit is, mag het komen zeggen. Graag zelfs. Want veel effect heeft de poster destijds in elk geval niet gehad. Nog veel meer merkwaardige ZEEZENDER-dingen in onze “Offshore Days”.
Gek op jingles … en op lijstjes
07.03.2011 – Wij van het Genootschap radiojingles en -tunes zijn gek op lijstjes. Laten we dat maar eerlijk toegeven. Lijstje met tunes, jingles, jinglebedrijven, -pakketten, omroepen, radiostations, het kan allemaal niet snel gek genoeg worden. Maar soms staan ook wij versteld. Neem nou de website Listology. Die site bevat lijsten met een bijzondere inhoud. Met maar liefst 618 programmatitels voor zeezender Radio Veronica.
Van het programma ‘Aan de lopende band’ tot Zwarte schijven voor teenagers. Of wat te zeggen van de lijst met 115 programmatitels van Radio Noordzee Internationaal. Van de Abominable Top 2000 tot de Zondagmiddag Toestanden, met Buitengaats, Driemaster en de Top 50 halverwege in het midden. Heel bijzonder en heel compleet, hoewel: zodra je roept dat je compleet bent, is er altijd wel weer eentje met een mooie toevoeging. Wedden?
PURE Jingles geeft energie aan NRJ

Broadcast Magazine over TV tunes en TV jingles

S2Blue komt met 5e CD vol commercialmuziek
03.03.2011 – Het woord ‘jingle’ betekent in Engeland en de VS ‘reclame’ of ‘commercial’. Of eigenlijk commercial-muziekje. Een ‘jingle’ heet in die landen meestal een Radio-ID, waarbij ID staat voor identificatie. Om het verwarrender te maken: bedrijven die jingles maken, produceren vaak ook commercials. Of (nog ingewikkelder) bedrijven die Radio-ID’s maken, produceren vaak ook jingles. Ben je daar nog?
Hoe het ook zij: het bedrijf S2Blue in Groot-Brittannië heeft deel 5 uitgebracht van de CD-reeks “Jingle World”, met daarop 98 reclamemuziekjes (“commercial jingles”) voor radio en TV. Een demo ervan staat HIER. Daarop hoor je onder meer de commercial Topwash, een remake van de hit Carwash door Rose Royce. S2Blue is van radioveteraan Steve England (foto). Meer over “Jingle World 5” lees je HIER.