Nieuwe jingles van Brandy: Maximum Q

14.03.2011 – Q-music zit on air compleet in het nieuw, meldt maker Brandy in Brussel. Het jinglepakket bevat 36 basiscuts. Er is drie maand aan gewerkt samen met de Q-music filialen in België en Nederland. Vormgeving is voor Q-music een tool om de luisteraar te verrassen en aan te geven dat de zender ‘blijft evolueren’. Het nieuwe pakket moest trouw blijven aan de basisprincipes van Q-music, minder gebouwd worden rond soundeffects en super muzikaal zijn. Het sterke auditieve Q-logo is behouden. Toch is het resultaat een uitermate verscheiden en superfunctioneel pakket. Maximum Q bestaat uit 2 delen, alles samen 36 cuts: 16 jingles en 5 functionele tunes, een pakket van 10 short IDs en 5 ramps. De vormgeving wordt elke maand aangevuld met een set Brandy power intros. Luister HIER naar de twee demo’s.  Brandy heeft voor de Nederlandse tak van Q Music een bijzonder geslaagde video gemaakt met de totale programmering van het radiostation. Van Jeroen Kijk in de Vegte tot Jeroen van Inkel. Kijk HIER wat een beetje promo kan doen.

Veronica op z’n Duits?

13.03.2011 – “Opa, kijk ik vond op zolder, een poster van die ouwe boot….” , zou je bijna kunnen zingen. Bij de voorjaarsopruiming komen er doorgaans rare dingen van de Genootschapszolder. Ditmaal een poster, die zeezender Radio Veronica aan het staartje van de jaren zestig blijkbaar heeft laten drukken voor Duitse reclamebureaus – ‘Kom bij ons adverteren’, luidt de boodschap.Misschien hadden ze wel weer zin in zo’n mega-adverteerders als Nur Die, van de kousen, in de eerste jaren van het station was geweest, en die het station voor een faillissement wist te behoeden. De poster hing ooit in een hut op het Veronica-zendschip Norderney, en werd er door een zeezenderfan zorgvuldig afgepulkt, toen het schip een nieuwe eigenaar kreeg, die binnen de hele boel wilde gaan slopen. Gered, nog net. Wie weet wat dit is, mag het komen zeggen. Graag zelfs. Want veel effect heeft de poster destijds in elk geval niet gehad. Nog veel meer merkwaardige ZEEZENDER-dingen in onze “Offshore Days”.

Gek op jingles … en op lijstjes

07.03.2011 – Wij van het Genootschap radiojingles en -tunes zijn gek op lijstjes. Laten we dat maar eerlijk toegeven. Lijstje met tunes, jingles, jinglebedrijven, -pakketten, omroepen, radiostations, het kan allemaal niet snel gek genoeg worden. Maar soms staan ook wij versteld. Neem nou de website Listology. Die site bevat lijsten met een bijzondere inhoud. Met maar liefst 618 programmatitels voor zeezender Radio Veronica.

Van het programma ‘Aan de lopende band’ tot Zwarte schijven voor teenagers. Of wat te zeggen van de lijst met 115 programmatitels van Radio Noordzee Internationaal. Van de Abominable Top 2000 tot de Zondagmiddag Toestanden, met Buitengaats, Driemaster en de Top 50 halverwege in het midden. Heel bijzonder en heel compleet, hoewel: zodra je roept dat je compleet bent, is er altijd wel weer eentje met een mooie toevoeging. Wedden?

PURE Jingles geeft energie aan NRJ

05.03.2011 – Het legendarische hitradio station NRJ (spreek uit: Energy) in Frankrijk heeft voor de derde keer op rij nieuwe jingles laten maken door PURE Jingles in Hilversum. De opdracht van de nieuwe programmaleider was, volgens het jinglebedrijf zelf, om krachtige jingles te maken die hun tijd ver vooruit zijn. Elke jingles moest een verrassing op zich zijn, een attentie-moment hebben, maar tegelijk passen bij het gevoel van het radiostation. Ga er maar aan staan! Ziehier een gemiddelde briefing van een radiostation richting de producent. Het resultaat werd – na twee maanden werk – een set van 20 custom jingles, die allemaal in verschillende remixes en mix-outs zijn geleverd. Ook kent het pakket een maandelijkse update met power intro’s. Luister en kijk HIER.

Broadcast Magazine over TV tunes en TV jingles

04.03.2011 – Het maartnummer van het vakblad Broadcast Magazine is een special over muziek en audio. Zo is een aantal pagina’s gevuld met een groot artikel over TV-leaders, zendermuziek, idents en bumpers. Het blad heeft gesproken met componisten, muziekuitgevers en rechtenexploitanten. Over TV-tunes, game-muziek, de rechten van een tune, en tot ’s nachts 4 uur in de studio zitten. Van Martijn Schimmer, Stephen Emmer, The Rocketeers, tot Renger Koning en de Buma/Stemra. “In omroepland is beeld altijd de blikvanger, maar hoe zit het met geluid?” vraagt het blad zich af. Renger Koning: “Er zijn simpelweg geen budgetten meer om complete orkesten in te huren voor een jingle of een leader. Men vindt dat muziek gratis moet zijn.” Meer HIER.