Langgezochte Noordzee tunes boven water

12.08.2011 – Er zijn van die tunes die jaren op een zoeklijstje staan, en maar nooit eens worden ingekopt. Ook bij het laatste offensief voor de lijst in ons Tunesboek (Nijgh & Van Ditmar, 2007) kwamen ze maar niet boven water. Want wat is nou bijvoorbeeld dat fluitje in de RNI Smash Play jingle, jarenlang de uuropener bij Radio Noordzee vanaf zee?  Eindelijk gevonden: het is Steppin’ Stones van Johnny Harris. Ook de ochtendopener van de zender (met de stem van Hans Hogendoorn: Dit is het begin van een nieuwe dag op Radio Noordzee Internationaal) is terecht: Lalo Bossa Nova, van Quincy Jones, een titel vernoemd naar de componist en arrangeur Lalo Schifrin van dit album. De MUZIEK vind U hier, om met hem te spreken: van Quincy Jones (MP3) Ochtendopener

Eerste sonovox opnamen te koop

15.08.2011 – In Amerika zijn de allereerste sonovox-jingles ter wereld te koop. Het gaat om 48 acetate-platen met effecten en experimenten voor de Disney-film Dumbo die in 1941 werd uitgebracht. Daarin was de sonovox voor het eerst te horen was. In 1961 introduceerde PAMS het gebruik ervan in radiojingles.  In Dumbo werd het effect toegepast om een trein te laten spreken, in de PAMS jingles werden het ‘sprekende instrumenten’- die naam en golflengtes van radiostations noemden. Kennelijk werd bij Disney jarenlang geëxperimenteerd met de geluidjes voordat ze filmwaardig werden geacht. Ze werden direct gebrand op een soort schellack platen (33 en 78 toeren) en die zien er nog als nieuw uit. De platen komen uit de nalatenschap van Hal Rees, die bij Disney geluidseffecten bedacht. De platen worden aangeboden via worldsraremedia.com,  die ze stuk voor stuk fotografeerde, inlcusief de lyricsheets die elke plaat vergezellen. Een prijs staat er niet bij.

Wehkamp radio – jingles op de website

18.08.2011 – Online warenhuis Wehkamp in Zwolle begint met een eigen ‘radiostation’ op haar website, en  Radio 538 gaat dat verzorgen. De uitzendingen moeten de koper een goed gevoel geven, en met een goed gevoel koop je meer. De jingles zijn gemaakt door Radio 538 zelf. Op 24 augustus komt het nieuwe station  online. 538 heeft al vaker met het bijltje gehakt. “We hebben nu, geloof ik, 35 doelgroepenstations, de meesten op internet, maar we doen hier ook Radio Efteling”, zegt Melanie van Gelderen. De muziek die uit zichzelf begint als je bij wehkamp.nl belandt, moet je vergelijken met wat je in een winkel hoort: feel good, mainstream – je kunt kiezen uit jazz, pop & classics. Niet te luid. Zonnig. Waarom Wehkamp het doet? “We willen in de veelheid van internetwinkels net een tikje meer bieden”, zegt Dirk van den Bogaart daar. En ach ja, verder blijft veel hetzelfde als in de commercial van 1975: “Moderne mensen winkelen bij Wehkamp, want winkelen bij Wehkamp, dat doe je lekker thuis.”

Jingles: Made in Denmark

10.08.2011 – Het was altijd een buitengewoon goede markt voor de Nederlandse jinglebedrijven: Denemarken. Zowel Music & Images, Top Format als PORS zongen al veel pakketten voor de Deense markt. Maar zoals dat dan gaat: de markt ontwikkelt zich natuurlijk verder en vroeg of laat komen er dan Deense bedrijven die het kunstje ook hebben geleerd. DK Sound heet het bedrijf dat jingles en commercials in de eigen moerstaal maakt en langzaam maar zeker een marktaandeel verwerft. Tot volle tevredenheid van de programmaleiders tot dusverre: “En lille genistreg…”, zegt Bjarke Rasmussen van Radio 100.  “Slet ikke ringe….”, kan Paul Foged van Radio Alfa dan alleen nog maar aanvullen. Hoor het HIER wat ze ervan bakken in de Deense jinglekeuken.

Media General singers alvast in kerstsfeer

09.08.2011 – Omdat deze zomer ongemerkt in de winter lijkt over te gaan  (hoewel de sneeuw nog net uitbleef), durven we het alvast te hebben over de kerstdagen. Op Youtube dook een plaatje op dat door de Media General singers werd gemaakt, in 1985:  Christmas in Memphis heet het. Media General Broadcasting Services (MGBS) kocht jinglebedrijf W.B. Tanner in Memphis drie jaar daarvoor. Om naast alle radio en tv-stations die ze al hadden gekocht ook enige content te kunnen bieden. En ze maakten het plaatje met feel good tekst om een beetje goodwill te kweken bij de externe klanten, die jingles zelfs gratis konden krijgen in ruil voor advertentie-seconden. LUISTER naar hun plaatje, dat sindsdien als een classic geldt in de stad aan de Mississippi. De eerlijkheid gebied uiteraard om te zeggen dat ze in Memphis niet konden tippen aan de Dallas sound. Maar zij hadden Elvis, en de Sun studio. En B.B. King. En Stax. En een Memphis soul stew.