TV 60 jaar: een klein cadeautje voor jou

02.10.2011 – Zondag 2 oktober 2011 bestaat de televisie in Nederland op de dag af 60 jaar. Tijd voor een klein cadeautje aan de (oudere) lezers van Jingleweb. Weet jij ook nog hoe je vroeger als kind op zaterdagmiddag met de pyjama aan voor de televisie klaar zat? Voor Floris, Stuif-es-in of Swiebertje? Uit die tijd – of eerder nog – komt een vergeten TV-geluidje: het pauzeteken. De minuten voordat het programma begon moesten op zender gevuld worden. Ooit gebeurde dat met clips. Of een klok in beeld terwijl de laatste plaatjes werden gedraaid. Maar heel vroeger gebeurde dat met een PAUZETEKEN. Een – meest op xylofoon gespeelde – muzikaal tijdsein dat elke 10 seconden te horen was, en dus eigenlijk een audio-klok was. Gevolgd door dé gong van het aloude NTS Journaal, voorloper van het NOS Journaal. Dat geven we jou vandaag cadeau. Bij 60 jaar televisie in Nederland. Gefeliciteerd!

PURE Jingles geeft Radio Contact jingles update

01.10.2011Radio Contact in België is al sinds 2006 klant bij Jingleproducent PURE Jingles in Hilversum. En nu het met de economie (opnieuw) wat minder gaat was dit misschien de reden dat Contact geen geheel nieuw jinglepakket wilde, maar een restyling van de meeste favoriete jingles van de afgelopen 6 jaar. De meeste elementen in de oude jingles bleven, maar de zang werd opnieuw gedaan. En ze werden natuurlijk opnieuw gemist. Het resultaat: 11 cuts, waarvan 10 algemene jingles en 1 Top of the Hour. Luister PURE Jingles – Radio Contact Jingle Package 2011. Op de foto: het goed verscholen pand van PURE Jingles (en moederbedrijf VHU) aan de Lindenheuvel in Hilversum (Google foto). Radio Contact is deels eigendom van de RTL Group en zendt uit voor het Franstalige België.Het station bestaat sinds 1980.

Beroemde NL TV tunes in medley Metropole

30.09.2011 – Het Metropole Orkest heeft een bijzondere medley opgenomen van beroemde Nederlandse TV tunes. Dat gebeurde in het kader van de viering van 60 jaar TV, vorige week vrijdag 23 september. De opname van de prachtige medley was op woensdag 14 september in studio 3 van het MCO, het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Het Metropole Orkest stond onder leiding van Maurice Luttikhuis, techniek Wim van den Berg, muziekregie Gert Jan van den Dolder en producer Radio 2 Ron Stoeltie. De medley bevat onder meer alle omroep-logo’s, tunes van Studio Sport, Floris, Brandpunt, Zeg ‘ns aa, Swiebertje, Het Journaal, maar ook van de EO, GTST, de NTS en …. ach… luister zelf HIER. En er is een (matig) Youtube videootje van gemaakt. Kijk daarvoor HIER.

Jingles in het zand

26.09.2011 – Jinglebedrijf SOB (Studio Oud Bussem) heeft jingles gemaakt voor een tamelijk bijzondere klant: Mood 92 in Amman – de hoofdstad van Jordanie. Het station, waar ze de hele dag Engels spreken – en Westerse muziek draaien, begon in 2004, en had nieuwe AC-jingles nodig.  De 12 cuts sluiten mooi aan bij muziek van  Elton John, Stevie Wonder, Celine Dion, George Michael en the Eagles, waar ze ook midden in het zand zo gek op zijn. Het is mooi om te weten in economisch barre tijden, dat ze bijdragen aan een overschot op de handelsbalans:  ook voor Penny FM in Italie werden recentelijk jingles gemaakt. In eigen land is SOB te horen als producent voor de Bosch campagne, met een behendige knip van Cold as ice van Foreigner.

Radio 1 broedt op twee maanden ‘Sportzomer’

23.09.2011  – De Tour de France.  Het EK Voetbal. De Olympische Spelen. Tennis op Wimbledon – hoeveel sport kan een normaal mens hebben? De NOS denkt al hard na over de invulling van de zomer van 2012. En hoopt door al deze evene- menten op één hoop meer zendtijd in de wacht te slepen dan ooit ervoor. Acht weken lang moet “Studio Sportzomer” dan te horen zijn.  Zendermanager Laurens Borst van Radio 1 wil de pro- grammering het liefst twee maanden lang ‘claimen’ en die horizontaal met sport in te vullen. Dat blijkt uit berichten op Villamedia, de website voor journalisten.  Zo gaan Langs de Lijn, RadiOlympia en Radio Tour de France een tijdje samen. Zo heetten de Olympische uitzendingen in het verleden namelijk nog: RadioOlympia (de poster hiernaast is van een gelijk- namige bigband uit de jaren twintig). Onze spionnen melden ons dat er ook wordt nagedacht om de vormgeving op te frissen, ook de aloude klanken van Radio Tour de France worden eens kritisch gewogen – sommige jingles gaan 20 jaar mee. Een enkeling zelfs al 30 jaar. “Never change a winning team” – is een mooie slogan in de sport, maar na dertig jaar zit je natuurlijk wel in de veteranenklasse.