Ferry Maat CD in Broadcast Magazine

14.05.2012 -Het Genootschap radiojingles en -tunes staat zelf ook wel eens in de schijnwerpers. Neem nou het vakblad Broadcast Magazine van dit weekend. Daarin een uitstekend artikel over DJ en jinglemaker Ferry Maat. Geschreven door de even zo gedreven radiomaker Sjors Fröhlich. Ook NCRV. Aanleiding is de Jingle-dubbel-CD die het Genootschap radiojingles en -tunes in januari dit jaar heeft uitgebracht. Daarop het complete jinglewerk van Ferry Maat. De hoes hangt – tot trots van Ferry en ons – bij hem prominent in de studio. Zie foto. Meer over de CD HIER. (Bron: Broadcast Magazine – foto’s Dirk-Jan van Dijk)

Goudhaantje is alive & kicking

11.05.2012 – Ja hoor, daar is-tie weer. Terug van weggeweest: Goudhaantje, het gegrillde halve haantje, dat legendarisch werd op Radio Noordzee. De Jumbo Supermarkten hebben het haantje dit jaar in hun assortiment opgenomen. Daar ligt het in het koelvak. En natuurlijk; vroeger was alles leuker, niets blijft zoals het was. Ook bij Goudhaantje zijn de dingen helemaal anders. Niet meer in roomboter gebraden, zoals de tekst luidde van het liedje dat Ren Groot, acquisiteur van Noordzee, liet maken. En dat later een mooie start bleek te zijn van het jingle- en commercialsbedrijf Top Format. Willem van Kooten vond het gedicht van Douwe Egberts over het echtpaar Piggelmee (dat huisde in een omgekeerde bloempot) het mooiste dat de Nederlandse taal had voortgebracht. Het Goudhaantje lied blijft bij het Genootschap de ultieme reclamefavoriet. Met de mooiste zin uit een reclamespot ooit: “In tien minuten tijd brengt U iets lekkers in de kamer, Goudhaantje Goudhaantje van Herman Kramer, vacuüm verpakt en in roomboter gebraden, Herman Kramer’s haantjes zijn gewoon niet te versmaden.” Vroeger nog echt verhandeld door Herman Kramer uit Joure, nu door een Deense firma, die volgens het label vrijelijk strooit met smaak- en kleurstoffen. Omdat geen moeite het Genootschap ooit teveel is, besloten we het Goudhaantje voor alle lezers te proeven, bij dit verhaal staan dus foto’s van het Goudhaantje voor (netto gewicht: 450 gram) en na het consumeren. Aan botjes, druip- en drilvet en kraakbeen bleek daarna nog 253 gram achter te blijven. Laten we het zo zeggen: vacuüm verpakt ziet het er nog lekker uit! LUISTER mee naar het Goudhaantje lied, dat gegarandeerd nog een week lang aan uw hersenlobben blijft kleven. “Met een techniek, indertijd, van John Paay. Inderdaad, de vader van….” (vult Ren Groot zojuist aan). En de reacties uit het hele land blijven komen, eigenlijk verbaast ons dat niet. Zo meldt Jan van der Voort dat hij bij de VOMAR supermarkt al enkele jaren Goudhaantjes aantreft, per drie in een doos verpakt, en nog de originele ook, van Herman Kramer. We gaan ons in dat marketingraadsel verdiepen.

Joosten & Kuitenbrouwer …… en Henselmans

08.05.2012 – Het componistenduo Joosten en Kuitenbrouwer (bekend van hun muziek voor Radio 1, RTL, Zembla, RTL Nieuws,  NTR) heeft een derde man het bedrijf binnengehaald. Het is Ward Henselmans – blijkt uit de vernieuwde site van het bedrijf in Utrecht. Daarop is vrijwel het hele portfolio te horen met alles dat Bernhard (Joosten) en Jeroen (Kuitenbrouwer) sinds 2006 samen voor de omroepen maakten.  Hun nieuwe partner Ward kwam in aanraking met de muziek toen zijn ouders op zijn zevende verhuisden naar een huis waar een piano was achtergebleven.  Zoals het op de site wordt beschreven….: “Vanaf dit moment is muziek het belangrijkste wat er is. Na jaren hard oefenen en tal van bands ontdekt hij dat het bedenken van nieuwe muziek nog veel leuker is dan het spelen ervan. Hij gaat compositie studeren aan de HKU. Vandaag de dag heeft Ward helemaal zijn plek gevonden: iedere dag nieuwe muziek bedenken, samen met zijn goede vrienden Bernhard en Jeroen.”





‘Sonovox-man’ Chris Elliott overleden

08.05.2012 – Chris Elliot, schrijver van een boek over Radio London en de sonovox-man achter jingles die ’the new PAMS’  in de jaren tachtig maakte, is op 1 mei op 59-jarige leeftijd overleden. Dat wordt gemeld op de website radiolondon.c.uk. Elliot speelde een actieve rol bij de wederopstanding van PAMS in de jaren tachtig, toen Ben Freedman in Buffalo samen met Ken R. Deutsch in Toledo zaken ging doen met de aloude PAMS-tracks, nadat het bedrijf zelf in 1977 ter ziele was gegaan.  Dat leidde trouwens meteen tot veel juridisch geharrewar, omdat Jon Wolfert, de ‘president of JAM’ de rechten van het materiaal zei te hebben gekocht. De PAMS jingles werden voor Europa verhandeld uit het woonhuis van Barry Charnley in Bexleyheath, in het graafschap Kent. Chris Elliot maakte enthousiast alle sonovoxen, die er werden besteld van PAMS en CPMG (The Creative Production and Marketing Group). Hij was ook betrokken bij de beoogde doorstart van Radio London, die er in de jaren tachtig ondanks veel bombarie nooit van kwam. Zijn programma met Britse muziek werd wel een tijdje uitgezonden op XERF, een voormalige borderblaster in Mexico, die echter nog maar op een vijfde van het oorspronkelijke vermogen opereerde.  Chris Elliot was gezegd met een mooie bariton en een perfectie dictie – een dj-talent dat hij nooit voilledig exploiteerde. Hij zat ook achter de tijdelijke uitzendingen van Radio London (de zogeheten RSL’s) vanaf een boot, in 1997 en 1998.

Zaterdag, wat je ook doet, … NCRV !

04.05.2012 – Een jingle vertelt soms een heel verhaal. Jingleweb verzamelt en vertelt graag dat soort verhalen. Zoals dat van de oude uuropener van de NCRV, in een nieuwe jas te horen bij Cappuccino. Ook NCRV.
Sinds 15 oktober 2011 is Jurgen van den Berg de nieuwe vaste presentator van Cappuccino, elke zaterdagochtend op Radio 2. Bij zijn komst werd ook het format enigszins aangepast. Het programma kreeg een aantal nieuwe rubrieken, er kwamen nieuwe jingles en componist Henk Pool maakte een nieuwe, eigentijdse versie van de tune. Producer Jarko Meurs werd gevraagd de ontwikkeling van de nieuwe vormgeving te begeleiden. Zijn verhaal: “De eerste stap was het bedenken van een slogan, die in alle nieuwe jingles en promo’s te horen moest zijn. Toen we na een aantal brainstormsessies er niet uitkwamen, moest ik plotseling denken aan een oude NCRV-jingle. Eind jaren ‘70/begin jaren ’80 gebruikte de NCRV op Hilversum 3 een jingle met de tekst ‘Zaterdagmorgen, wat je ook doet, NCRV op driiiiieeeee’, gezongen op de melodie van ‘Saturday in the park’ van Chicago. De slogan had nog niets aan kracht verloren en leek me prima te recyclen. Zaterdagmorgen is voor de meeste mensen een ochtend vol activiteit. Er wordt ontbeten, boodschappenlijstjes worden gemaakt, auto’s worden gewassen en kinderen worden naar de sportclub gebracht. Maar, wàt je ook doet op zaterdagmorgen, de radio staat aan en Cappuccino klinkt uit de speakers. Met een kleine aanpassing werd de oude slogan nieuw leven ingeblazen: ‘Zaterdagmorgen, wat je ook doet, Cappuccino Radio 2’.”
“De volgende stap was snel gezet”, verelt Jarko. “Waarom zou behalve de slogan, ook de jingle waaruit hij afkomstig is niet een tweede leven kunnen krijgen? Uit het intro van ‘Saturday in the park’ werd een instrumentale track geknipt. Het piano-beginnetje werd een beetje ingekort en het geheel wat frisser gefilterd, maar het bleef authentiek. De tekst werd: ‘Zaterdagmorgen, wat je ook doet, Jurgen doet met je mee. Het is weekend, en je voelt je goed. Cappuccino, Radio 2.’
Op 30 september 2011, tijdens een inzingsessie bij jinglemaker Top Format in Haarlem, kwamen alle ideeën samen. Onder leiding van Top Format-producer Sander Kerklaan werden drie tracks uit het jinglepakket van Radio 2 voorzien van de nieuwe Cappuccino-slogan en werd de nieuwe ‘Saturday in the park’-jingle geboren. De solo-stem (‘Je voelt je goed’) is van zanger Lodewijk van Gorp’.
Meer jingles en voice overs van Jarko Meurs? Klik HIER.