Archief Wereldomroep in de kliko?

24.02.2013 – Nieuwsuur had gisteravond een treurige reportage over het archief van de Wereldomroep. Sinds deze omroep is afgeslankt en het merendeel van de programma’s is geschrapt en medewerkers zijn ontslagen, is het archief een waar weeshuis. 50.000 CD’s, 20.000 elpees, honderden meters papier en duizenden uren radioprogramma’s liggen te beschimmelen in een kelder in Hilversum. En als binnenkort de Wereldomroep zijn vaste onderkomen aan de Witte Kruislaan in Hilversum moet verlaten is er geen nieuwe bestemming voor het materiaal. Dan dreigt vernietiging, geeft directeur Robert Zaal van de Wereldomroep toe.
De huidige ‘beheerder’, Bernadette van Dijck van de Wereldomroep, kijkt er in de reportage van Tonko Dop nog relatief vrolijk bij, maar als de spreekwoordelijke boer die kiespijn heeft. Want de situatie van dit opmerkelijke archief is niet vrolijkmakend. Wie de uitzending van Nieuwsuur (NTR/NOS) wil bekijken kan HIER terecht, je moet wel even scrollen naaar 36’45”. De uitzending was op donderdag 21 februari 2013.

TV leaders van Image West in Hollywood

22.02.2013 – In 1981 liet Veronica niet alleen nieuwe radiojingles maken, maar ook nieuwe TV-vormgeving. De beeld-animatie werd gedaan door het bedrijf Image West uit Hollywood, VS.
Image West maakte computer-animaties, zoals dat toen heette. De onderneming werkte mee aan een aantal opvallende video-projecten: de video “Let’s groove tonight” van Earth, Wind & Fire uit 1981, de originele Star Wars fim uit 1977 George Lucas, de Daffy Duck Movie Fantastic Island uit 1983, én de video “Blame It on the Boogie” van Michael Jackson uit 1978. Daarvan zou Michael Jackson later zeggen dat dit zijn video-debuut betekende, als opmaat naar Thriller, Bad en andere video-hoogstandjes waarvoor hij gerenommeerde regisseurs inhuurde.
Image West ontstond in de jaren zeventig en werd geleid door Cliff Brown (algemeen directeur) en David Sieg (hoofdtechnicus).

De onderneming gebruikte apparatuur die destijds zeer hoog stond aangeschreven. Zo was er een hoofdrol voor een Scanimate analoog computer systeem en een Quantel DFS 3000 digital framestore. In 1983 verhuisde het bedrijf van Hollywood naar Studio City, Californië. Daar kreeg het een fantastische faciliteit: een computergestuurde vloer die omhoog kon en zo groot was als het halve gebouw. Alle kabels, stroom, airconditioning en andere apparatuur konden op die manier onder de grond blijven. Het bedrijf kreeg het vanaf die jaren moeilijk in de concurrentieslag om digitale effecten, 3D en digitale video effect kastjes, zoals de ADO. Een poging een notering te krijgen aan de aandelenbeurs van de Canadese hoofdstad Vancouver mislukte. Dat bleek de definitieve doodsteek voor de onderneming. Image West sloot zijn deuren in 1985.
(bronnen: eigen archief, The Computer Graphics Essential Reference, Youtube, en meer).
Een demo van het bedrijf met produkties uit 1981 staat HIER. Op 4’23” zie je strepen in het beeld komen die ook in de Veronica vormgeving is gebruikt. Ook toen deden ze al aan “recycling” bij het maken van dit type produkten. Tip: zet de audio af, want de slecht geknipte discomuziek (Yellow Magic Orchestra – Rydeen, van het album Solid state surviver) ben je na 4 minuten meer dan beu.

Sound-a-like jingles deel 1

21.02.2013 – Vandaag begint Jingleweb een nieuwe rubriek, die onregelmatig zal verschijnen: sound-a-likes. Een rubriek met jingles die wel héél erg zijn gebaseerd op een bestaande plaat. Soms bewust, soms ’toevallig’.  Er zijn honderden voorbeelden in ons archief. We proberen dan ook niet tot een complete lijst te komen, maar gewoon leuke voorbeelden te laten horen. Luister maar eens naar 1,2,3 van Gloria Estefan en de Miami Soundmachine uit 1988. Dit nummer vormde 1 op 1 de basis voor een cut uit Sunpack, een jinglepakket dat JAM in Dallas oorspronkelijk maakte voor WFTS-TV in Tampa, Florida, VS. Dit is een fragment uit de demoversie, en dit is een speciale Jingleweb-edit, die bestaat een combinatie van de plaat en de jingle. En wil je horen hoe de jingle klonk voor NOS Radio Tour de France? Luister dan naar deze NOS-filler. Die bestaat ook in een versie voor NOS Langs de Lijn, en is nog elke week op Radio 1 te horen.
Meer voorbeelden? Kijk regelmatig  op Jingleweb. En suggesties? Mail ons.

Nóg een jinglemaker in de Top 40.

20.02.013 – Jingleproducenten die de Top 40 halen? Dat komt heel af en toe voor. Twee weken geleden meldden we al op Jingleweb hoe TM met Jim Kirk met een uitgebreide jingle in de Billboard Hot 100 belandde. Maar er zijn meer voorbeelden. Neem Muff Murfin maar, jinglemaker uit het Verenigd Koninkrijk. Bekend met zijn MMI (Muff Murfin International) en onder zijn andere merknaam: Standard Sound. In 1972 stond hij in de Britse charts met het nummer Lets’ do the latin hustle. De credits gingen naar M&O, en dat is de afkorting van Murfin and Owen. Die (Colin) Owen is de technicus in de Old Smithy Recording Studio die hij in zijn ruime achtertuin liet bouwen aan de Post Office Road in Kempsey (een dorpje ten zuiden van Birmingham). Ze bereikten in zestiende plaats in de UK Top 40 van 1976. In 1969 had Muff al onder zijn eigen naam al een plaatje gemaakt: Sunshine, op het prestigieuze Decca-label. Nooit een hit geworden. En zo obscuur dat het niet meer te vinden is. Murfin vertegenwoordigde TM in Engeland en later ging hij exclusief werken met Tom Merriman, die na de verkoop van zijn TM door een cocurrentiebeding aanvankelijk geen jingles meer in Amerika mocht maken. Daarom week hij uit naar Europa, waar in de jaren negentig veel pakketten kwamen, onder meer voor Radio Luxemburg en Capital in London. Muff was ook producer achter het NOS 1991 pakket met het Metropole Orkest. Tegenwoordig is het stil aan het front met Murfin, maar hij boert inmiddels buitengewoon goed, als aandeelhouder of zelfs eigenaarvan radiostations als Big City Radio, Mansfield 103,2, Sunshine 855 en Sunshine FM en Youthcom Radio.

Zalige muziekzondag en een prullenbak

19.02.2013 – Achter de schermen kijken bij radio en televisie. Altijd leuk. Ons oog viel in dit verband op een Youtube-filmpje, waarbij een blik in de keuken wordt gegund van de KRO op zondag, lang gelêe. Hoewel, een filmpje? Het is een statisch beeld van een ronddraaiende Telefunken 15A studiorecorder, maar de opname mag er best wezen: je hoort hoe onder meer Peter van Dam promospotjes opneemt voor de Zalige Muziekzondag. Daarbij moet een prullenbak in de productiestudio het erg ontgelden.  Dat is best lachen. Het doet namelijk direct denken aan het befaamde Achteruitrijden met Dafjes op het racecircuit van Zandvoort, waarbij André van Duin als zogenaamde baas van het circuit steeds roept: Mijn gras, mijn grááás!!! Want het muziekpaviljoen van de omroep had een paar facilitaire baasjes die hun taak uiterst serieus namen. Dat kon je al zien aan de inrichting: alles had een ijzeren plaatje met een nummer, tot en met de HEMA-klok aan de muur. En waarschijnlijk ook de prullenbak, waar de KRO-programmamakers in hun ijver zo op intrappen. “Mijn prullenbak!! Mijn prullenbak!!!” LUISTER.