Ren Groot koestert Noordzee nog

Noordzee passie

25.10.2014 – Ren Groot, grondlegger van Top Format Productions, begon bij CHIN Toronto en werkte daarna bij Noordzee, waar de kBoek Gouden glansiel werd gelegd voor z’n jingles & commercial-carrière in het land. Vandaar dat hij met deze bijzondere advertentie het boekje sponsorde, waarmee Noordzee na veertig jaar wordt herdacht. Pas deze week kwamen we toe aan het beschouwen van “De Gouden glans van radio”, het duoproject van Ferry Eden en Marc van Amstel. Een verademing, na al die gemakzuchtige boekjes waarin krantenknipsels van vroeger ongeverifieerd aan elkaar worden gelijmd. Of waarin ouwe informatie, waarvan je al weet dat er fouten in zitten, voor de honderdste keer wordt rondgepompt. Voor het eerst lees je hier dat de bijzondere beschildering van Noordzee-schip Mebo II door reclamebureau Gill & Gill uit Zürich is bedacht en dat eigenaren Meister en Bollier eerst een veel te klein schip hadden gekocht (de Mebo I) omdat ze weg waren van de prachtige houten trap die erin zat. Die sneuvelde prompt als eerste toen grotere olie- en watertanks werden ingebouwd. Op een nieuwe photoshop-beweking laten we hier op Jingleweb nog eens zien hoe het had gestaan, zo’n mast op een veel te kleine boot.

Autosave-File vom d-lab2/3 der AgfaPhoto GmbHNoordzee - 1969 - Meister & Bollier 001Hoewel de twee eigenaren zich nu voor het eerst uitspreken over de mistige geschiedenis van RNI, staat er ook een boel niet in het boek en dat is best jammer. Met wat voor dealtjes hadden ze eigenlijk hun kapitaal verdiend in het oorlogsgebied Biafra? Ze zeiden voor Charitas te werken, maar die verklaarde later nooit van hen te hebben gehoord. Ze wilden hun schip aanvankelijk voor de Duitse kust verankeren, maar daar werd in juli 1969 de anti-piratenwet aangenomen. In plaats van snel te stoppen (ze hadden nog geen schip gekocht of ingericht) gingen ze voor de Nederlandse kust liggen, heel veel bushaltes verderop. In de tussentijd gaven ze hun mast weg aan het Peaceship van Abe Nathan, beweerden ze later. Maar waarom dan, ze waren toch zelf in volle voorbereiding? En hadden ze niet Pieter Schelten Heerema 001Radio Ostsee willen heten? En waarom werden ze niet helemaal Duits, zoals de bedoeling was? En waarom stak de offshore-magnaat P.S. Heerema (bekend van het REM-eiland, hier rechts op de foto) 800.000 gulden in het station, met een onderpand buitengaats waar-ie niet bij kon en maar steeds geen reclame-inkomsten op het station? Wat voor Noordzee - Mebo kleur 03belang zou zo’n slimme vos daarbij hebben gehad? Ze konden volgens de ‘Gouden Glans’ uiteindelijk hun schulden voor het inrichten van hun schip Silvretta terugbetalen met ‘1 miljoen gulden uit de DDR’, maar waar kwam dat geld dan vandaan? Hoe hebben ze dat verdiend? Zouden dat soort dealtjes wellicht nieuw licht werpen op de aanslag op de Boeing boven Lockerbie, waarbij Bollier de ontsteker hadden geleverd, eentje van Oostduitse makelij. Vele vragen worden beantwoord, maar veel vragen blijven over en die worden eigenlijk steeds prangender. Voor wie er niet benieuwd naar is blijft een mooi opgemaakt boek over, met een boel foto’s die nog niemand kende. Zeker, ook een verdienste.

Noordzee - 1969 - Silvretta

RadioWorld plaats artikel over jingles

foto RadioWorld

24.10-2014 – Het vakblad RadioWorld heeft afgelopen woensdag een boeiend artikel gepubliceerd over de jingles van TM Studios in Dallas. Het artikel is geschreven door Ken R. Deutsch, jingle-veteraan en schrijver van 2 jingleboeken. Een paar highlights uit zijn verhaal: jingle-koortjes zijn ‘uit’, individuele zangers zijn ‘in’. Zangers hoeven niet meer in dezelfde studio op hetzelfde moment in te zingen. “Zo kunnen we zowel klinken als Los Angeles als Europa”, zegt Greg Clancy, (general manager / vice president creative) in het artikel. Ook leuk om te lezen welke microfoons, processoren en software TM Studio’s gebruikt. En het jinglebedrijf wordt – zo blijkt uit het artikel – meer en meer betaald met barter (reclamezendtijd) in plaats van met geld. Zo krijgt eigenaar Westwood One reclamezendtijd die ze weer kan (laten) vullen door andere klanten. Lees hier pagina 1 en pagina 2. (Met dank aan Nico Huijg.)

Let’s get digital in lange versie

Olivia Newton John22.10.2014 – Dankzij onze onbezoldigde doch immer actieve correspondent Sybrand Verwer (namens United werkzaam bij NPO Hitradio 5) kunnen wij jou de – zo goed als complete – versie laten horen van Let’s get Digital.
Onlangs kon je op Jingleweb al lezen dat het zangeres Jenny Lane is, die zingt op deze opvallende commercial voor digitale radio, ingesproken door Leo van der Goot en gemaakt op basis van een opnieuw gespeelde (en dus gezongen) versie van Let’s get Physical van Olivia Newton John.

Leuke muziekliedjes banner
In de spot horen we slechts een klein stukkie van het nummer, maar logisch dat in de studio het liedje compleet gemaakt is. Jazeker het is! En dankzij de ook vooral humoristische muziekpagina ‘Leuke muziekliedjes‘ van Sybrand hoor je een versie met Leo en Jenny van ruim 2,5 minuut. Vooral leuk als je ook goed naar de teksten luistert, waarin de woorden digital en radio vaak in zijn verwerkt. En dan krijg je zinnen als “You got to know you’re bringing out the digital in me.” Kijk, daar worden wij van WC eend nou digital van.

De jingles van Benztown

jingles_gary20.10.2014 – De Duitse stad Stuttgart is bekend vanwege de aanwezigheid van de autofabriek van Mercedes-Benz. Vandaar ook dat het jingle- en librarybedrijf dat in 2008 in deze stad begon zich Benztown noemde. Een bedrijf dat aan sterke branding doet, compleet met een bewegend mannetje, dat volgens ons Gary heet. Benztown doet aan radio imaging: production library, voice-over services en jingles. De onderneming heeft studio’s in Los Angeles, New York en Stuttgart natuurlijk. Benztown afficheert zichzelf graag als bedrijf dat hoogwaardige producties aflevert, vergelijkbaar met die van Mercedes-Benz en Porsche. Toe maar! En ook nog eens in alle formaten: AC, Hot AC, CHR, Country, Urban, Rhythmic, Classic Hits, Rock, News/Talk/Sports, en JACK. Benztown maakte tot nu toe jingles voor NRJ, BBC Radio 1, Europa Plus, Warm 98 en WHTT. Meer weten, kijk naar deze video of surf naar Benztown.

Reelworld heeft eigen radiostation

Cadena banner19.10.2014 – Reelworld Europe in Manchester heeft het Spaanse radiostation Cadena 100 de jingleservice One verkocht. Dat is een abonnement op maandelijks een hoeveelheid jingles, imaging, workparts en andere elementen. Reelworld Radio geelDe zang voor deze jingles is opgenomen in de Europese studio van Reelworld in Manchster. Het pakket bevat uiteraard het sonic logo van Cadena 100. Ook zijn er speciale versies gemaakt voor de ochtendshow. Het zusterstation van Cadena 100 (MegaStarFM) gebruikt One al sinds een jaar.
Reelworld heeft trouwens (voor zover wij weten) als eerste jinglebedrijf een eigen radiostation met non stop actuele hits en natuurlijk met jingles! De jingles zijn speciaal gemaakt voor Reelworld Radio en perfect gemixt in de platen. ReelWorld Radio bestaat sinds zomer 2012 en heeft sindsdien verschillende vormen gehad. Het begon met een speciaal station tijdens (radio-)conferenties en is op die basis verder gegroeid, meldt ons Anthony Gay van Reelworld. Een mooi en bijzonder uithangbord van hun kunnen.
Ook Benztown (zie bericht hierboven op Jingleweb) heeft een eigen radiostation