Jingles voor JOE FM: poppy sound met ballen

13.09.2012 – Het Vlaamse radiostation JOE FM zit sinds het najaar in het nieuw: een nieuwe slogan en dus ook nieuwe jingles. Het Belgische jinglebedrijf Brandy (toegegeven: ze doen meer dan jingles alleen) zorgde voor deze productie. 16 basic cuts met alle mogelijke afgeleiden, versies voor verschillende programma’s en service beds voor nieuws, weer en verkeer maken samen een pakket van 220 tracks. Vormgeving die past bij de classics uit de 70s, 80s en 90s én die tegelijk actueel klinkt. Of zoals oud-journalist en Brandy-boss Diederik Decraene het schrijft: “Het pakket wordt gedragen door een poppy sound met ballen, knipogen naar de muziek uit de voorbije decennia en een opvallende mix van mannelijke en vrouwelijke vocals overgoten met een moderne productie.” Zo, die staat. De main themes uit het pakket hoor je HIER.

Radio One: alsjeblieft géén gezongen jingles

13.09.2012 – BBC Radio One zweert met ingang van morgen de gezongen jingles af in het meest beluisterde programma op de zender: the breakfast show. Het moet allemaal weer helemaal anders, daarom neemt Nick Grimshaw voortijdig het roer over van Chris Moyles, die eigelijk nog een contract van anderhalf jaar had bij de Beeb. Hij is er onvoldoende in geslaagd jongeren aan zich te binden. Morgenochtend vroeg is de wisseling van de wacht, en in de veranderingen hebben de jingle (tot en met vandaag van Pure Music) een grote schop gekregen. Gezongen station-calls zijn uit, vinden ze in London. Met het openstellen voor de pitch voor een nieuwe vormgeving was de opdracht (uitgevaardigd op 2 augustus); “Please steer clear of sung jingles and variants of Breakfast themes and identities past and present.” Dat kun je gerust een grote ruk aan het roer noemen, want Chris Moyles had juist een enorm budget voor tunes, jingles en gekke liedjes, die wekelijks op de actualiteit werden aangepast. Jingles waren voor hem een levensstijl. Welnu – het succes van de switch zal ons benieuwen.

PAMS oprichter te zien in radio interview

10.09.2012 – William (Bill) Meeks, de oprichter van ’s wereld meest fameuze jinglebedrijf PAMS in Dallas, is zelden op bewegend beeld te zien. Meeks – overleden in 1999 – is ooit geinterviewd door Ricky the K, gekend radiofreak, radiopresentator en jinglefan. Dat gebeurde op radiostation KOMA in Oklahoma City. Het gesprek ging over de historie van Top 40 radio, en natuurlijk de rol van jingles daarin. De Amerikaanse radiolegendes Jack Armstrong en Dan Ingram kwamen ook aan het woord. Gelukkig was er een videocamera bij het radio interview. Zeer waarschijnlijk door Ricky zelf neergezet. Maar wij zijn er nu blij mee. Kijk naar het 10 minuten durend interview met Bill Meeks HIER.

Fraaie NBC jingles van Jinglesfactory


09.09.2012
– Kijk, dat onze vrienden van Jinglesfactory in Italië een kortingsactie geven, vinden wij niet zo heel boeiend. Maar de demo die bij dat gegeven hoort, is weer wel leuk. Met een mooie September (Earth, Wind & Fire) variant en veel jingleklanten van de laatste tijd bij Jinglesfactory.
Dat biedt ons meteen de gelegenheid te melden dat Jinglesfactory de nieuwe styling heeft gemaakt voor NBC, een regionaal station in de Italiaanse Alpen. Jingles, logo’s en promobeds in een prettige stijl, en met het vertrouwde NBC logo dat we uit de VS kennen, en ook van Radio 10 (Gold). Lekker hoor.

Nieuws van het TV front

03.09.2012 – Vormgeefbureau Terralemon in Amsterdam laat zijn gezicht op TV goed zien in deze eerste week van het nieuwe TV-seizoen. Sinds afgelopen maandag hebben RTL5 en RTL8 een nieuwe huisstijl, een nieuw logo en nieuwe zendermuziek. Volgens RTL is in de logo’s meer plaats gemaakt voor de cijfers. Terralemon is de maker van het nieuwe RTL8 logo, het nieuwe RTL5 logo komt van GrumpMartijn Schimmer heeft de audio gecomponeerd voor de RTL5 vormgeving, Joostenkuitenbrouwer tekende voor de muziek bij de nieuwe RTL8 huisstijl. O ja, muziekpartners Bernhard Joosten en Jeroen Kuitenbrouwer hebben hun website vernieuwd. Een bezoek waard.  Joosten en Kuitenbrouwer wilden graag datcde website ook op de iPad zichtbaar kon zij.  Verder wilden zij hun liefde voor het vak wat meer tot uiting brengen door wat meer foto’s toe te voegen van de studio’s, instrumenten etc.  Alles is verder strak en overzichtelijk gebleven. Er komen in de toekomst nog wat meer foto’s bij. De meest recente projecten: Vara Kassa Leaderpakket / RTL Stop! Politie / Unit Luchtvaartpolitie / SBS Alles Kids / Hoorspel Mevrouw Nederland / verder een aantal corporate films en een paar pitches die natuurlijk weer geheim zijn. Daarover later meer op Jingleweb.
Vanaf vandaag krijgen de jongerenzenders Zapp en Zappelin ook een nieuwe look, ook gemaakt door Terralemon. De zappelin als logo verdwijnt en maakt plaats voor een vlinder.