Alle Ronflonflon jingles in één uitzending

12.06.2010 – Radiofans kennen het programma Ronflonflon. Jinglefans kennen aflevering 100 van die VPRO programmareeks, want daarin zitten zo’n beetje alle jingles van het programma. Let wel: natuurlijk met de stem en de grappen & grollen van presentator Jacques Plafond er doorheen. Want anders zou Ronflonflon Ronflonflon niet zijn. Luister naar aflevering 100. Op die site lezen wij ook: “Het meest in het oor springende fenomeen binnen Ronflonflon was waarschijnlijk wel het onuitputtelijke arsenaal aan jingles, stationcalls en achtergrondmuziekjes waarmee de toch al 100% muziek en 100% gesproken woord nog eens extra werden opgefleurd. Fameus zijn de jingles waarmee een nieuwe jingle werd aangekondigd (”De nieuwe jingle”) en natuurlijk ook weer een om die rubriek af te sluiten (”Oh wat een leuke nieuwe jingle is dit”).”
O ja, de maker van al die jingles is Clous van Mechelen. Die trouwens ook de oude (klassiek klinkende) Grolsch muziek schreef. Er is ook een blog met een lijst van de Ronflonflon jingles. Onze favoriet? De platenkeus van Jaap Knasterhuis, platenkeus, Knasterhuis, platenkeus…

JAM: drie jingles voor de prijs van twee

10.06.2010 – Het zomert, in het bedrijfsleven geldt dan de slagzin: vrouwen bloot, handel dood. JAM in Dallas heeft een ‘summer save’. Wie een pakket van 15 jingles bestelt, hoeft er slechts tien af te rekenen. Een gehele discount van twintig procent kan ook. “Since so many clients take a vacation (or at least a deep breath) at this time of year, there’s always more session time available in our studios. This year we’re offering you a way to take advantage of the season, and get a great deal on new JAM jingles for your stations. The JAM Summer Sale 2010 begins on the first day of summer!”, schrijft Jon Wolfert, president of JAM, aan zijn klanten. Oh ja – die twintig procent geldt ook voor alle collector CD’s. Wat jammer dat de euro zo laag staat ten opzichte van de dollar.

Jingles à la France

08.06.2010 – Op Jingleweb kun je af en toe kennis maken met buitenlandse jinglebedrijven. Neem nou 21 Juin. Deze Franse onderneming maakt jingles voor stations als Chérie FM, RTL, RTL2, Bel RTL, MFM, Top Music, One FM France en MINT. De klank van de jinglekoortjes is meestal solide en strak. Luister bijvoorbeeld naar de mooie jingles van M FM.
21 Juin produceert ook reclames voor grote namen als Citroen, Kellog’s, Lancôme, Intermarché, Carrefour, Nikon, Crédit Agricole , Shell en Michelin. Het bedrijf maakt verder muziek voor reclames en films. En zoals zo vele jinglebedrijven is ook 21 Juin production niet gevestigd in een megakantoor, maar gehuisvest in een mooi maar oud pand aan de Rue Saint Maur 37, in het 11e arrondissement (en dus het centrum) van Parijs. Meer informatie en vooral jingles HIER.

TV leaders maken: ook een vak apart


06.06.2010
– Jingles maken is een vak apart. Maar ook het maken van TV leaders voor zenders of programma’s vereist speciale vaardigheden. Red Bee Media is zo’n beetje het grootste bedrijf in west Europa dat hierin is gespecialiseerd. Vandaar dat we op hier op Jingleweb even aandacht aan geven. Red Bee maakte vroeger deel uit van de BBC, en is onder meer daarom nog altijd gevestigd op het omroepcentrum in west London.

Het bedrijf heeft kantoren in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Australië. Er werken 1500 mensen.  Klanten: onder meer NOS, VRT, BBC, Virgin, Discovery Channel, ITV, en Canal+. Andere grote producent is Kemistry. Dat is verantwoordelijk voor de huidige vormgeving op de publieke zender Nederland 1, 2 en 3.

“Allemaal kleine hitjes uit Geldrop”

04.06.2010 – “Wat is de overeenkomst tussen de luisteraars van Skaga FM in Denemarken, Radio Regenbogen in Duitsland en Radio Genova Sound in Italië? Als zij afstemmen op hun favoriete station, horen de luisteraars tussen de muziek en aankondigingen door jingles die gemaakt zijn in … Geldrop.” Met die tekst staat er vandaag een leuk artikel in het Eindhovens Dagblad over Pors Impact Creative, de kleine maar fijne jingleproducent in het Brabantse Geldrop. “Daar, aan de Rietstraat naast een snackbar, zit studio Pors Impact Creative. Eigenaren Henrie (47) en Ellen (45) Pors componeren en produceren daar met inmiddels zes medewerkers jingles en muziek voor reclamespotjes op radio en tv. Sinds 1988 is het uitgegroeid tot één van de drie grootste producenten in Europa van herkenningsmuziekjes”, schijft de krant Er is ook een korte video gemaakt over het bedrijf.