Het begin van Radio Veronica

13.11.2012 – Het Genootschap doet de laatste maanden regelmatig research in foto-archieven. Onvoorstelbaar wat er de afgelopen twee jaar is bijgekomen. De professionele scanners draaien op volle toeren om persarchieven te ontsluiten. Er wordt ook steeds meer bij elkaar gegooid. Binnenkort meer over de archieven en de bron van veel mooi materiaal. Deze wilden we niemand alvast onthouden: het vertrek van Radio Veronica vanuit Emden op 18 april 1960. De gebeurtenis is vaak beschreven, maar er zijn bar weinig foto’s van. Ze hoefden maar een klein stukje, van de Cassens Werft via de Nessenlander Schleuse de zee op. Maar in de sluis werden ze tegengehouden. Op deze persfoto loopt een agent op het voordek. En op het kantoor van de douane bekijkt een beambte op een van de eerste uitzenddagen vervolgens een band voor aan boord, met een lichaamstaal alsof hij menselijke faeces moet aanpakken. Enfin, na veel ambtelijke trammelant konden ze toch van start gaan op hun oude lichtschip, de Borkumriff . Daar zouden we met z’n allen nog veel van horen. De sluis wordt weldra gesloopt en ook het bruggetje (bekend van vroege Veronica-foto’s) is dan voorgoed weg.

Overigens meldt Erik de Zwart vandaag op ‘zijn’ website Veronischip.nl dat het latere Veronica zendschip De Nordeney na een jarenlang verblijf in België weer terug naar Nederland komt. Het schip zou dinsdag uit Antwerpen vertrekken en woensdag aankomen op de Amsterdamse Oranje Werf. Verdere gegevens ontbreken overigens tot nu toe.

Na de begintune en eindtune: de Achtertune

13.11.2011 – We dachten het hele repertoire te kennen. De begintune. Een tune voor aan het begin van een programma. De eindtune. Een tune voor aan het eind van een programma. De tussentune. Je raadt het al. De terugtune. Dat was de rubriek van Kas van Iersel op AVRO Radio 3 waarin hij een mooie radiotune draaide. Wij dachten dus alle tune-typen wel te kennen. Tot wij op Texel de Achtertune tegenkwamen. Een straatnaam die – uit het Texels vertaald – achtertuin betekent. Maar vooral: met een eigen straatnaambordje. Kijk. En dat kan nou net niet elke tune zeggen. Zelfs niet de Top 40 tune. Alhoewel daar misschien nog een een straat naar genoemd kan worden in de Muziekwijk in Almere of op het Mediapark in Hilversum. Daar is tenslotte sinds kort ook de Joost den Draaijer Rotonde. Waarom dan geen Achtertune? O ja. Wil je weten wat de Wikipedia schrijft over de Achtertune? “Een achtertune is de tune of grond dee achter een gebouw lig. ’s Zoemers leven meensen veul meer buten, ’t gebeurt dan oek vaker dat meensen in de achtertune gaon zitten of effen in de zunne liggen. De achtertune is hier vake beter eschik veur as de veurtune”.  Dat je het weet!

Kerstjingles: can you hear the sleighbells?

12.11-2012 – Nederlanders met een groot radio- EN kersthart kennen de jingle uit hun hoofd: “Can you hear the sleighbells, can you hear the sleighbells, Santa Claus is coming to town, can you feel the magic, can you feel the magic, the magic of the snow falling down, have a very Merry X-Mas, Sky Radio, 100.7 FM.” Syndication, het systeem waarbij een jingle wordt opgenomen voor klant A, en later voor klant B (in een andere markt) met een andere tekst opnieuw wordt ingezongen bestaat al sinds begin jaren ’50. Ruim 60 jaar dus. En het verrast ons nog regelmatig. Luister en kijk naar de ultieme Kerstjingle van Sky Radio, maar dan in de versie van Uptown XMas TV in Denemarken, dat uitzendt van 12 november 2012 tot en met 1 januari 2013. En met zo’n jingle wordt het vanzelf kerst. Oh ja, een mooi product van Top Format in Haarlem (in samenwerking met JAM in Dallas). Daar schijnt het al weken geleden gesneeuwd te hebben. Blijven strooien, is onze tip!

Flashback naar Century 21 jingles

08.11.2012 – Je had TM Communications Inc. in Dallas en daar maakten ze jingles. Je had Century 21 in Dallas, daar deden ze ook in jingles maar vooral in formats, die ze aan honderden radiostations verkochten. In mei 1989 fuseerden de beide bedrijven tot TM Century. Het verdwijnen van de merknaam Century 21 uit de jinglemarkt was bepaald geen groot verlies. In Amerika was Century 21 destijds al een van de allergrootste makelaarsbedrijven. Bij Century 21 dachten de klanten direct aan huizen, niet aan jingles. Century had de productiestudios aan de drukke Beltwood Parkway in Dallas, een tienbaans heksenketel. Onze gewaarde vrienden van Jinglemad zetten begin dit jaar dit FILMPJE online. Daarin zit Johnny Hooper in de studio van Century, dat net was verkocht. Alan Fawkes en Steve England van Alfasound laten zich de werking van de studio uitleggen en genieten daarvan alsof ze op een schoolreisje zijn. Beter laat dan nooit – het is namelijk een mooie flashback.

Jingles kort ++ jingles kort ++ jingles kort

07.11.2012 – PURE Jingles in Hilversum heeft een eerste update pakketje van 7 jingles gemaakt voor BBC Radio 1. En we kunnen niet anders zeggen: het zijn bijzondere jingles. PURE Jingles kreeg  een aantal muzikale voorbeelden van de zender gemaild, op basis waarvan de jingles zijn geproduceerd. Er zijn vooral mellow invloeden te horen. en er is veel werk gestoken in de nabewerking. Check de demo. En wie wil weten hoe Daniel Mumford, Station Sound Manager van BBC Radio 1 over radiovormgeving denkt, luistert HIER.
Jinglesfactory in Italië heeft zijn nieuwe najaarsdemo klaar. Voor wie nu al in de Kerst- en Winterstemming wil komen. Met eerder gemelde jingles voor Monte Carlo Nights, Love FM, Nova FM, en nog veel meer. Heel smakelijke jingles. En het bedrijf heeft nieuwe jingles klaar voor Love FM, met zang van Sarah Jane Morris, Marco Evans en Gisella Cozzo. Puike jingles wel.

Afgelopen weekend veranderde Arrow Jazz FM haar naam in SubLime FM. Naast de nieuwe naam, het nieuwe format en het gewijzigde logo is er ook een nieuwe audiovormgeving voor het station, gemaakt door The Rocketeers. SubLime FM staat voor een mix van jazz, soul, latin en lounge. Het station wil betrokken zijn bij de wereld en de planeet. Tsja. Het station wil naar een marktaandeel van 2.0 procent. Nogmaals Tsja. hoewel; aan ons zal het niet liggen. Wij zijn al jaren fan. Beluister hier een demo van de vormgeving.