Langs de Lijn tune in Metropole-jasje

12.05.2013 – Vandaag is het zo ver. De langstlopende tune van de Nederlandse radio is ‘ van de zender’ . Het gaat om de tune van NOS Langs de Lijn; Chump change van Quincy Jones. Na 10.422 keer als begin- en eindtune te zijn ingezet begint vandaag uitzending nummer 10.423 met een nieuwe versie van de tune, gespeeld door het Metropole Orkest. De oude tune was 40 jaar lang te horen. Sinds Gutenacht, Freunde bij Met het Oog op Morgen in oktober 2011 al opnieuw werd ingespeeld was het de langstlopende nog originele tune op Hilversum/Radio 1. De klankkleur van deze ikoon onder de tunes gaat beslist niet verloren, belooft de NOS. Chump Change deed precies wat je van een tune mag verwachten; je hoeft de eerste twee maten maar te horen, met die tommetjes en de wat slepende drumbeat, om het direct te weten: dit is Langs de Lijn. Dat is de werking van een herkenningstune in optima forma: de instant herkenbaarheid van de inhoud die volgt. Op 12 februari was de sessie met de strijkers van het Metropole Orkest (en Langs de Lijn verslaggever Edwin Cornelissen maakte er deze foto van). Ook dat is nieuw, die violen. In de tune van Quincy voeren drums en hoorns namelijk de boventoon. Om 14.00 uur is de tune voor het eerst te horen op deze 12e mei, en tegen zessen wordt de nieuwe eindtune versie ingestart. De ingesproken kop van Hans Hogendoorn blijft, meldt hij zelf vanuit zijn thuisstudio in Soest.

De tune werd ingespeeld onder leiding van oud dirigent Dick Bakker. “Ongelofelijk eervol natuurlijk om zo’n bekende tune nieuw leven in te mogen blazen”, zegt hij er zelf over. Iedereen kent deze tune, die is voor miljoenen mensen pure nostalgie. Daarom wilden we heel zorgvuldig te werk gaan, maar het tegelijkertijd ietsje moderner laten klinken. Strijkers en synthesizers zorgen voor een nieuw klankbeeld, zonder het originele stuk tekort te doen.” Op zich best grappig, die strijkers. De radiotune van de NOS werd in 1973 door Quincy Jones voor een televisiequiz gemaakt. Die heette Now You See It (op CBS-TV). Je kon er een stapel munten mee winnen (Chump change betekent letterlijk: een stapel wisselgeld). Na een paar maanden vond CBS de tune toch wat te hard voor televisie. Die werd dus aangepast. Zachter gemaakt. Met strijkers….. Op zaterdagavond 11 mei 2013 werd de tune dus voor het laatst gebruikt, luister hier naar de laatste kop in die uitvoering en naar een reportage van Edwin Cornelissen over ’the making of’ van de nieuwe tune.

Jingles kort ++ jingles kort ++ jingles kort ++

08.05.2013 – Heeft je radiostation behoefte aan zomerjingles? Wellicht is de Jinglesfactory Summerkit iets voor jullie! Het bedrijf presenteert 20 algemene zomerjingles in het Engels onder de titel Summer Kit, en 10 stuks onder de naam Summerstation. En Jinglesfactory doet er natuurlijk altijd mooie beeld-vormgeving bij. ++ jingles kort ++ jingles kort ++ In de nacht van maandag 6 op dinsdag 7 mei is de Britse componist Steve Martland (53) overleden. Hij was in Nederland bekend vanwege zijn tune van het TV-programma Buitenhof, elke zondag na twaalven op TV. Zijn muziek doet denken aan die van het ensemble De Volharding en die van Louis Andriessen, bij wie hij in de jaren ’80 ook les had.

KPM stockmusic op CD

08.05.2013 – Alhoewel we – bewust – niet vaak over library muziek publiceren (we beschouwen dit als zijtak van ons werk), willen we je dit nieuws niet onthouden. Het fameuze librarymerk KPM uit Groot-Brittannië heeft recent een CD uitgegeven met de beste KPM tracks ever. En als bonus een tweede CD met live uitgevoerde versies door de gelegenheidsformatie die zich KPM All Stars noemt. Beroemde namen uit ‘de scene’, zoals Alan Hawshaw, Keith Mansfield, en beroemde titels als UK Sports Theme Medley, The Champ, Soul Thing en Get in a sportcar. De CD-box is een must voor elke liefhebber van muziek-per-strekkende-meter, en van funk-muziek, meldt onze correspondent inzake Britse libraries, Sybrand Verwer.
KPM is beroemd geworden in de jaren ’60 en ’70 vanwege de groene “1000 serie”, die wereldwijd zeer veel werd gebruikt op radio, TV en in film. Het bedrijf heet tegenwoordig KPM Musichouse en is het gevolg van een fusie tussen KPM (destijds een divisie van EMI, als muziekwinkel opgericht in 1780!!!) en Musichouse (door EMI in 1997 overgenomen). Wie stukjes van de box wil horen begeve zich naar bol.com.

Het jingle oeuvre van WGH in Old Virginia

05.05.2013 – Op internet staan talloze websites die zijn gewijd aan één radiostation. WLS is een bekend voorbeeld. WABC ook. Minder bekend is de uitstekende website over het station WGH in een plaats genaamd Newport News, Old Virginia, aan de oostkust van de Verenigde Staten. Er is veel te beleven, ook voor liefhebbers van jingles. Foto’s, airchecks, en vooral ook – keurig op een rij – alle jinglepakketten die het station in de loop der jaren heeft gekocht. Eerst nog bij Futursonic (Pacemaker en Kwik Idees) en Anita Kerr, maar al snel stapte het station naar PAMS, het jinglebedrijf bij uitstek in die jaren. En zo werden achtereenvolgens de series 18, 22, 26 tot en met 30, 32, 34, 35, 37, 38, en 40 aangeschaft in de periode 1961 – 1971. De PAMS reeks eindigt met de set Solid Rock, gekocht in 1971. En zoals dat zo vaak gaat, het station had verandering nodig, en stapte dan ook eerst naar jinglemaker Joseph P. Cuff (Image 1), en tot slot naar TM Productions (Synergy). En al die pakketten zijn ook op de site te horen!! Leuk te lezen is ook, dat het audiologo in de jingles van WGH is gebaseerd op het traditionele Carry Me Back To Old Virginia, een ode aan de eigen streek, al stapte het station in 1972 over op het overbekende WLS logo (in Nederland jarenlang gebruikt door Omroep Brabant).

De KX van Novaz. For the love of music.

04.05.2013 – NOVAZ in het Brabantse Berkel-Enschot heeft opnieuw een mooi setje imaging afgeleverd voor KX Radio.

Dat is het station van Rob Stenders (onder de vleugels van de Avro) waar de DJ’s volledige muzikale vrijheid genieten. Het no-format-format dus. Met platen die je al eeuwen niet hebt gehoord. De sweepers en promo’s vertellen het unieke verhaal van KX. Leuke jingles, leuke teksten. Precies zoals het hoort op KX Radio. Binnenkort levert Novaz hetzelfde station ook een gezongen jinglepakket. Vanwege de diversiteit van de playlist van KX zullen daarin alle moderne stijlen muziek aan bod komen, mét een sterk en herkenbaar logo. Wij verheugen ons erop. Meer daarover binnenkort. Hier een greep uit de nieuwe gesproken imaging. Lekker, hoor …..