Zo kan het óók

Houston Radio dial klein10.04.2014 – Houston is de snelst groeiende stad van Amerika, driekwart Amerikaans maar voor een kwart Spaanstalig (op het vliegveld zijn alle borden in Spaans en Engels uitgevoerd). Een oliestad met een vaak zinderende hitte. En zinderende radiostations. In een nieuwsluwe jingleweek is het aardig om eens te luisteren hoe ze het daar doen en deden, want zo kan het óók. Luister HIER 

 

Piraat met een psalm als tune

Piraat met psalm als tune06.04.2014 – Slechts 10 uur duurden de uitzendingen van Radio Free America op 12 september 1973 voor de kust van New Jersey. Eigenaar Carl NAB Radio Month 1973 - Radio Free AmericaMcIntire (een rechtse dominee van het ergste soort) wilde er vooral fulmineren tegen het kwijtraken van zijn zender WXUR en op de vrije zee het vrije woord verkondigen, een soort dominee Radio Free America - YMS 1 Class minesweeper 008Toornvliet avant le lettre. Maar zijn zendschip, een houten mijnenveger, van de YMS-klasse was niet zeewaardig, en het lukte niet om een goed signaal in de lucht te krijgen en toen de uitzendingen in een regen vol volken eindigden was het voorbij met de droom van de dominee. Nog jaren voelde hij de schuldenlast van dit rare, mislukte project. De krant ‘Inside Jersey’ maakte een uitgebreide reconstructie over het project en ging te rade bij Jelle Boonstra van het Genootschap voor de achtergronden over de problemen met het zenden vanaf een zee. De naam van het station moet zijn ontleend aan de slogan die de NAB in de radio-maand mei op een LP met jingles naar de radiostations stuurde; Radio Free America. Maar de dominee gebruikte er niets van, in de kortstondige uitzendingen met zijn eigen gepreek als middelpunt. HIER zijn er nog meer te horen, maar ze werden nooit uitgezonden, want tegen alle geschiedschrijving in was het station maar een dag te horen – op wat testpiepjes na.Radio Free America - Persfoto start 001De dominee gebruikte het motto van psalm 107 (vers 23) voor zijn uitzendingen vanaf zee. Tekst”: “They that go down to the sea in ships, that do business in great waters, these see the works of the Lord, and his wonders in the deep”. HIER is een mooie stemmige instrumentale uitvoering te horen. Pas op, geen lichte kost. Van de YMS class minesweepers uit Amerika kwam er tenminste ook eentje naar Nederland gevaren, want de Dutch Swing College Band (met Peter Schilperoort op de voorgrond), liet zich in Muiden met de YMS-‘Maia’ fotograferen. Moet in 1958 zijn geweest.Tunes - Dutch Swing College Band & SchilperoortLees meer over dit merkwaardige station, kundig uitgezocht door verslaggever Ted Sherman.

Radio Free America - Artikel 2014 003Radio Free America - Artikel 2014 005Radio Free America - Artikel 2014 004

 

Nieuwe jingles WKTU uit … Hilversum

Visual PURE Jingles KTUDiederick Huizinga (L) en Dave Foxx - foto en visuals: PURE Jingles05.04.2014 – Toch knap: een jinglebedrijf in Hilversum dat de nieuwe vormgeving maakt voor een top-station in Amerika: KTU – The Beat of New York. Die slogan voert het radiostation al jaren, maar nieuw is, dat KTU zijn jingles uit Nederland haalt. En wel bij PURE Jingles. Diederick Huizinga van PURE is trots: “Ik heb altijd al gehouden van het tempo, de drive en de vormgeving van Amerikaanse radio”, zegt hij in het persbericht. De custom jingles voor KTU zijn zó gemaakt dat ze passen bij elk muziekgenre dat KTU uitzendt: van hits tot classics als Destiny’s Child’s Jumpin’ Jumpin’. Want in die wereld zijn dat al classics. Naast de jingles heeft PURE ook Power Intros gemaakt; gezongen jingles op grote hits. En wat waar is, is waar: KTU in New York is legendarisch, en dus is het een mooie uitdaging voor PURE Jingles. Kortom: mooi nieuws!  Luister naar de demo. Op de foto Diederick Huizinga (L) en Dave Foxx (Z100, KTU) – foto en visuals: PURE Jingles.

STER voert nieuwe radiojingles in

radioreclame

02.04.2014 – De STER heeft de vormgeving van de reclameblokken op de radio vernieuwd. Alle begin- eind- en tusenpingels op de publieke zenders Radio 1 tot en met 6 zijn sinds gisteren aangepast. Het bedrijf Sonic Picnic is de maker van de nieuwe STER jingles. Het bedrijf componeert en produceert muziek, geluidseffecten en verzorgt de totale audiopostproductie voor televisie, radio, film, games en online media. Ze werken vanuit studio’s in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Bij de vorige vormgeving, die 13 jaar is gebruikt, viel het op dat voor elke zender een aparte basis was gemaakt, die per zender anders werd uitgewerkt. ster logo kleinZo paste elke reclamepingel op elke zender. Ook bij deze nieuwe vormgeving is die methode weer toegepast. De metrische basis zou je zelfs identiek kunnen noemen.
De STER zendt sinds 1 maart 1968 reclame uit op de Nederlandse publieke radiozenders. Overigens lijkt het erop dat verreweg de meeste radiomedewerkers niet op de hoogte waren van de invoering van de nieuwe vormgeving van de STER-blokken. Voor de meesten van hen kwam er gisteren opeens nieuwe tunes uit de STER-computer.