Maker Top 40 tune 100 jaar en 100 dagen oud


Sid Ramin - A life in music - Still uit video Overture02.05.2019 – Sid Ramin is in Nederland ‘wereldberoemd’ geworden dankzij zijn bewerking van de Blue Tango. Die uitvoering is sinds de start in 1965 de tune van de Top 40, tot op de dag van vandaag.
Sid Ramin en zijn vrouw Gloria Breit - Still uit video OvertureSidney Norton Ramin werd geboren op 22 januari 1919 in Boston, Massachusetts. hij is vandaag dus precies 100 jaar en 100 dagen oud. (Euh, eerlijk gezegd waren wij zijn 100e verjaardag vergeten…)

Levensloop
Hij trouwde in 1949 met ene Gloria Breit, zangeres en model. Zij kregen samen 1 kind: Ronald “Ron” Ramin, die ook werkt als componist en beroemde TV-tunes schreef.
Sid Ramin componeerde in zijn leven veel muziek voor televisie, films, en theater. Daaronder bijvoorbeeld de muziek voor het TV-programma “Smile, you’re on Candid Camera”, dat wij hier kennen als Poets of Bananasplit.
Met de écht wereldberoemde Leonard Bernstein werkte hij mee aan de orchestratie van de muziek voor de West Side Story. Hij schreef ook de bekende hit “Music to Watch Girls By”, voor Tab Diet Cola en componeerde ook de commercials Come Alive! en Hé Hé Pepsi voor Pepsi Cola. In de uitvoering van The Bob Crewe Generation uit 1967 was Music to Watch Girls By de tune van Kletskop met Annette van Trigt op Hilversum 2 bij Veronica.

Blue Tango
164 Ramin, Sid - Big band sound of 01De Blue Tango is niet van de hand van Ramin. Leroy Anderson schreef dit tangonummer. Maar Ramin maakte er een bewerking van. Of eigenlijk twee. De eerste keer al in 1960 – maar dat is een slome versie van het nummer. De tweede versie komt uit 1963 en is te vinden op de lp Sid Ramin and his orchestra – The big band sound of Sid Ramin (RCA/Victor LPM 2716). Wie hem vindt wacht meestal een teleurstelling. In Europa is de lp vooral in mono uitgebracht.

Gemist inkomsten
Sid Ramin - bron FacebookSid Ramin wist tot 2006 niet dat dit tussendoortje op een album vol filmmuziek in Nederland zo bekend was geworden. Jammer ook, want auteursrechten voor het jarenlange tunesgebruik heeft hij nooit ontvangen. “Dat was natuurlijk omdat Blue Tango wordt toegeschreven aan Leroy Anderson’, schrijft hij. “Maar diens melodie komt pas na 70 seconden. De inleiding van het nummer en het outro zijn mijn eigen arrangementen.” De ironie wil dat juist díe delen voor de tune zijn gebruikt, terwijl Leroy Anderson en zijn rustige tussenstuk werden weggeknipt. “Had ik dat nou maar als twee aparte delen laten registreren, dan was er niets aan de hand geweest. Ik zal zal dat nog lang betreuren”, zo liet hij ons desgevraagd weten.

Sid Ramin 2 - Fragment uit video Film Music FoundationIn 2013 had Paul Schwendener een interview met Sid Ramin namens de The Film Music Foundation. In de film legt de sympathieke Ramin onder meer het (veel bediscussieerde) verschil uit tussen een arrangeur en een orchestrator. En hij vertelt over zijn ontmoeting op 12-jarige leeftijd met de 5 maanden oudere Lenny (Leonard) Bernstein. Sid Ramin was bij het opnemen van de video 93 jaar oud.
Op Youtube staat ook een korte montage van zijn bekendste tunes.

Radiotunes en -jingles tijdens klassieke muziek-toer

28.04.2019 – Voor wie radiotunes en radiojingles leuk vindt hebben we twee leuke tips.
Tip 1: kijk het TV-programma Podium Witteman terug, want daarin is veel aandacht voor 100 jaar radio. Met tunes op z’n klassieks en een heuse radioquiz tussen Paul Witteman en Mike Boddé. Kijk HIER het programma terug.
Lees tip 2 onder de foto.

Tip 2: Ga de komende dagen naar één van de optredens van het Ricciotti Ensemble, een symfonie-orkest bestaande uit 42 jonge enthousiaste professionele en amateurmusici, want dat duikt in een Eeuwige Radiotoer. Een avondvullend muziekprogramma gebaseerd op de tunes en jingles van de radio, niet alleen van vroeger maar vooral ook gekoppeld aan de radio van nu. Kijk HIER naar alle informatie over de reeks optredens.

Nieuw! Nieuw! De vormgeving van Nieuws en Co

23.04.2019 – Vaste luisteraars van NPO Radio 1 is het vast al opgevallen. Nieuws en Co, het drive-time-nieuwsprogramma op NPO Radio 1 heeft aangepaste vormgeving. Gemaakt door de vaste huiscomponist KH Music in Utrecht. Het is een ‘doorvertaling’ van de oude vormgeving. Zo subtiel, dat je bijna zou denken dat de componist zelf er niet aan te pas is gekomen. Maar toch is dat zo.

HIPPER EN SWINGENDER
Net als de oude tune heeft ook de nieuwe tune een herkenbaar logo met bliepjes. Alleen klinken ze in de nieuwe versie iets hoger en sneller. Verder is de nieuwe tune wat hipper en wat swingender dan de oude, zitten er extra drummetjes in en een funky gitaartje. Zo zie je, zelfs het kleinste jinglenieuws van Nieuws en Co lees je op Jingleweb. Het jingle-nieuws van alle kanten…

Waarover spraken zij, die 3 daar op het hek?

20.04.2019 – Waarover spraken zij, die 3 daar op het hek? Drie daar op het hek…?
Over jingles, promo’s en vormgeving natuurlijk. De foto doet ons er zéker aan denken. En de uitzendingen klinken ook een beetje zo. Radiomannen Arjan Snijders en Harm Edens hebben eveneens radioman Eddy Keur te gast om jingles en promo’s te bespreken en te beoordelen. Tsja, en dan komt er toch een heel vleugje Eddy Keur om de hoek.
‘De Keurbaas’ vertelt in de serie 100 Jaar Radio in aflevering 16 wat vormgeving zo speciaal maakt. Met hilarische in historische jinglefragmenten.
De radiofragmenten komen van mega-verzamelaar Edwin Wendt, de jingles en promo’s van Jingleweb. Luister naar aflevering 16 via deze link.

De geluiden van Jean-Jacques Perrey

19.04.2019 – Eén van de meest opmerkelijke elementen in de Moog-muziek van Perrey en Kingsley zijn de geluiden. Wie in de jaren ’70 tot ’00 ook maar een béétje naar de radio heeft geluisterd, herkent vele stukjes geluid van deze Jingleweb montage. In 2007 sprak componist Gino Robair met Jean-Jacques Perrey over die geluiden. 

Vraag: Hoeveel geluiden zijn er in de bibliotheek?
Antwoor
d: Ongeveer 4.000. In de jaren ’60 maakte ik ongeveer 1.500 geluiden. Ik gebruikte ze ik achterwaarts of met dubbele of halve snelheid. Zo zette ik ook de hommel in “Flight of the Bumble Bee” in elkaar. Ik heb elke noot bewerkt door het een beetje te vertragen om een halve toon te krijgen en vervolgens verder te vertragen om de volgende halve toon te krijgen. Ik had op die manier een compleet klavier met hommelgeluiden.
Vraag: Je had dus een klein stukje tape voor elke noot?
Antwoord: Precies. Als ik bijvoorbeeld geluiden uit “Flight of the Bumble Bee” gebruikte, maakte ik iets op het plafond om ze op te hangen, noot voor noot. En als ik een C, of ​​een D nodig had, pakte ik de tape van het plafond en sneed ik ze op de juiste lengte af, omdat ze in exacte lengtes moesten worden geknipt. Als je dat niet doet, vertragen of versnellen de ritmes. Dus ik moest voorzichtig zijn bij het maken van elk geluid.

Vraag: Hoe heb je de kleine stukjes tape bijgehouden?
Antwoord: Ik schreef soms nummers op de tapes, zodat ik kon herkennen welk geluid het was. Het was met een speciaal potlood om de tape niet te beschadigen.
Vraag: Dus je had honderden stukjes tape aan het plafond hangen, elk met een nummer erop? 
Antwoord: Ja dat klopt.[Lacht] Het nummer stond op de spoel van de tape.
Vraag: Ben je van plan om je geluiden vrij te geven als voorbeeldcollectie?
Antwoord:  Nee. Voorlopig houd ik ze in mijn eigen archief. Maar misschien als ik er niet meer ben, zal mijn dochter de samples op een CD zetten en verkopen.
Lees hier meer.