26.08.2019 – Ken je deze man? Zijn stem ken je zeker. Dit is Hans Hogendoorn in zijn tuinhuis-studio. Zijn stem ken je van “Buiten is het 23 graden, binnen zit…”. En van “NPO Radio 1. Het nieuws van alle kanten.” En van NOS Radio Tour de France. Wij van Jingleweb (Jelle Boonstra, Benno Roozen) gaan delen van zijn archief digitaliseren. Topklus! En trots op …! Lees verder onder de foto >>>
Hans Hogendoorn – Foto Jingleweb / Jelle Boonstra
Eerder mochten wij al soortgelijke klussen doen voor onder meer Top Format, Radio Veronica, Ferry Maat, Felix Meurders, Ad Roland, AVRO Radio 2 en de TROS. Meer over Jingleweb / het Genootschap radiojingles en -tunes lees je HIER.
Chris Kershaw (midden) in een koor bij PAMS – foto Jon Wolfert
21.08.2019 – Chris Kershaw. Zijn naam is bekend in jingleland, maar wellicht niet zo bekend als deze zou moeten zijn. Online is eigenlijk relatief weinig over hem te vinden. En ook in het beperkt aantal boeken over jingles komt zijn naam slechts mondjesmaat voor. Je zou hem daarom wel de stille kracht van de jingles kunnen noemen. Hij werkte bij jingle-giganten als PAMS, TM en JAM. Hij startte zelf meer dan eens een jinglebedrijf, zoals Sudance en Music K en Kershaw West.
Chris Kershaw in 1986 – foto Jon Wolfert
Wie goed naar zijn eigen Music K presentatie uit 1975 luistert, realiseert zich dat hij behoorlijk schatplichtig is aan JAM. Onder de vleugels van Jon Wolfert en zijn vrouw Marilyn kwam in 1974 JAM in Dallas op het jinglepodium. En wie naar de Music K presentatie luistert, hoort de eerste jinglepakketten van JAM geheel of gedeeltelijk terug: Priority I en Dimension II, beiden opgenomen in november 1974. Ook in het JAM pakket LS Package is de signatuur van Chris Kershaw terug te horen. Kershaw – overleden in 2013 – schreef 1.500 jingles voor JAM en werkte 13 jaar voor het bedrijf.
En tegelijk: een aantal pakketten in de Music K demo vaarden ook al eerder onder de Sundance vlag : The music maker, Quick Shots, Back to basics en Acapella 75 (ook als Sundance demo beschikbaar) Je kunt HIER de demo horen. En als je de hele tekst van de demo wilt meelezen, check die dan hieronder.
18.08.2019 – Er zitten héél veel jingles in de nieuwe film van Quentin Tarantino. Geloof het of niet: Once Upon a time in … Hollywood begint met een jingle en eindigt met een jingle. En er tussenin zijn er heel veel andere te horen. En dat kan toch niet elke film zeggen.
Je hoort vooral jingles voor 93 KHJ Los Angeles, een station dat draaide op het Boss Radio format en in de tweede helft van de jaren ’60 populair was. Once Upon a time in … Hollywood speelt zich af in 1969. Vele malen als 1 van de hoofdrolspelers in een Cadillac of soortgelijke auto wegrijdt, laat de radio wel een jingles, een plaat of een nieuwsfragment horen van KHJ radio. Ook veel reclames kun je horen.
En volgens de Internationale Movie Data Base IMDB komt zelfs het voormalige hoofdkwartier van KHJ (TV) in de film voor. (Pas op voor spoiler: ) Als Brad Pitt zijn tegenspeler Leonardo DiCaprio (Dalton) oppikt na de Lancer schietpartij, kun je op de achtergrond het voormalige hoofdkantoor van KHJ zien. Tegenwoordig is dat gebouw een onderdeel van het Paramount Studio’s complex. (Zie foto’s hieronder.) Luister HIER naar een mooie compilatie van Boss Radio jingles voor 93 KHJ in Los Angeles. En wie alle gebruikte muziek in de film wil horen, kan HIER terecht.
13.08.2019 – Ja hoor, we zijn er weer. Die tune van met het oog op morgen? Die kan echt niet meer. ,,Was ich nog zu sagen hätte, dauert eine Zigarette und eind letztes Glas im steh’n”. Bijna niemand rookt nog en toch word er elke avond op NPO Radio 1 weer een sigaret aangestoken, kies voor een andere tune, betoogde Frank Koevoets uit Dieren in een ingezonden brief aan dagblad Trouw. Eén Vandaag maakte er een item van. Tekenend voor het niveau van de journalistiek in de zomer (en bij sommige media voor de journalistiek in het algemeen), dat een ingezonden brief bij andermans medium inmiddels een item waard wordt geacht.
Bij de redactie van Het Oog trekken ze trouwens niet wit weg. In het boek 25 jaar Met het oog blijkt dat dit soort kritiek al sinds de opening van het programma in 1974 binnenkomt, elke maand is er wel weer zo’n brief (even Googelen en zelfs Eén Vandaag had dat geweten). Dat drinken mag ook wel minder, vinden briefschrijvers, elke avond met een glas in de hand in een kroeg is heus geen fijn voorbeeld. En in de jaren zeventig moest ook dat Duits in het liedje van Reinhard Mey het nog stevig ontgelden. Waarom heeft een Nederlands programma een Duitse tune? We zijn toch niet meer bezet of hoe zit dat? Zo’n brief past precies in een tijdvak van vertrutting waarbij Facebook kunstfoto’s bant vanwege het naakt en waar kunst moet wijken voor de geest van de tijd. Nederland heeft weinig tradities, een tune die het nu al 45 jaar uitzingt is er één van. Is dat niks waard, meneer Koevoets uit Dieren?
09.08.2019 – En weer kunnen we melden dat een jingleproducent zijn website heeft vernieuwd. Dit keer is dat Pors Impact Creative in het Brabantse Geldrop. Het is een mooie gelegenheid om de site te bezoeken en de nieuwe producties van dit bedrijf te horen.