Nieuwe jingles van Pors en TM Europe

05.11.2012 – De naam Radio Hollandio is niet meer. Het station met louter Nederlandse muziek heet vanaf afgelopen donderdag Puur NL. De nieuwe jingles zijn gemaakt door de mensen van Pors Impact Creative, niet helemaal toevallig ook de mensen achter de zender. De jingles klinken als hedendaagse hits, het pakket telt 20 jingles. Luister HIER naar de demo.
Uit dezelfde jinglestudio, maar dan onder het merk TM Europe, komen de jingles voor het Italiaanse Radio Lucrezia, een internetstation dat 24 uur per dag disco uitzendt. De man achter Lucrezia is Francesco Bontempi, een Italiaanse DJ, producer en muzikant en o.a. de man achter de hit Rhythm of the Night van Corona. De Lucrezia jingles check je HIER.

PAMS leeft nog ’n beetje op facebook

04.11.2012 – Er is zoveel op internet dat je er soms overheen kijkt. Neem Facebook, daar is al enige maanden een pagina, die is gewijd aan PAMS, de legendarische jinglemaker uit Dallas. Weinig tekst op deze pagina’s en slechts een paar foto’s, maar die zijn beslist de moeite waard. Zoals van het PAMS-gebouwtje aan de 4141 Office Parkway in 1992, toen er nog een evangelistische organisatie in zat. Plus een visitekaartje van wijlen Fred Hardy, die later bij JAM vele jaren jingles verkocht. En een foto van hem met z’n jinglesverzameling – geleend van Len Groat. Genieten, want bij de oude jingles van weleer is PAMS toch echt ’the real thing’. KIJK zelf maar eens rond.

GEM-AM is terug

03.11.2012 – Goed nieuws voor alle jingle liefhebbers: GEM-AM komt terug: “Radio like it used to be”. Daarmee wordt een oud diamantje opgepoetst. Dat is een woordspeling, want GEM staat voor het Britse Great East Midlands, maar betekent tevens ‘juweeltje’.  Er is geen oldies-station geweest dat zoveel jingles van JAM en PAMS draaide als GEM. Dat komt ook omdat Len Groat er programmaleider was. Een man die zijn sporen onder meer bij Piccadilly, Radio City en Trent FM verdiende. En van wie wordt gezegd dat hij voor meer dan een kwart miljoen Britse ponden aan jingles heeft besteed. Elke kenner weet: de GEM-pakketten zijn klassiekers in het vak. In de hoogtijdagen van GEM-AM (1988-1994) was JAM als jinglefirma op z’n top. En Len Groat had een bijzonder talent voor teksten. Alles paste, alles swingde, en GEM! – A! – M! was een naam die op alle ingezongen jingles lekker bekte. Aanvankelijk trok het station een kwart van alle luisteraars in het gebied rond Leicester. Maar de nieuwe eigenaar GWR liet het verwateren tot wat blokprogramma’s in een verder landelijke programmering. Vanaf 5 november komt GEM terug. Niet in de ether. Maar als Solid Gold GEM_AM, een INTERNETSTATION. Len Groat is er ook weer bij. Hij belooft nu al nieuwe jingles. Doe uzelf een woest genoegen en LUISTER naar een paar van die excellente GEM-jingles.  En DEZE werden gemaakt door Alfasound en JAM samen in de oude PAMS stijl. JAM-baas Jon Wolfert deed in 1988 zelfs een DJ-show op GEM-AM (zie de foto hieronder). Goeie verhoudingen, warme jinglevriendschappen. Luister ook naar de jingle World Wide News.

Het beroemde jingle item van Ferry Maat

01.11.2012 – Deze promo is uit de oude doos, gemaakt voor het fameuze Jingle item van Ferry Maat. Alweer 37 jaar geleden. Jinglefans van toen – zoals wij – zaten er destijds elke week met rode oren klaar voor, om met de bandrecorder of de cassetterecorder het item van de radio op te nemen. Bijzonder was, dat de jingles ‘los’ werden gedraaid, “zonder er doorheen te praten”, zoals Ferry altijd zei. En als er een brommer voorbij kwam, hoorde je het storen op de radio in de opname. Op internet is tot nu toe niet gek veel te vinden over dit fameuze jingle item.
Het jingle item werd iedere donderdagavond om 20.30 uur uitgezonden in de TROS Soulshow van Ferry Maat op (toen nog) Hilversum 3. De eerste aflevering was op donderdag 20 november 1975. Later verhuisde het item naar 21.30 uur. Het eerste jingle item werd gevuld met de filler “Padoedadoe”, een onderdeel van het jinglepakket dat Cees Smal eerder dat jaar had gemaakt voor de TROS. Dat pakket bevatte later beroemd geworden jingles als “Jongens wat is het koud” en de genoemde filler “padoedadoe”. Daarin had zangeres Letty de Jong een hoofdrol, niet helemaal toevallig de vrouw van Cees Smal.
Steevast werd na het jingle item de Soul Power Smash Play (SPSP) gedraaid, een soort soul-hittip van Ferry. Van de jingles daarvoor waren er 2 versies. De eerste week van het jingle item was de SPSP Gil Scott-Heron met Johannesberg. Ook vast gebruik: het begin van het jingle item telde Ferry af van 3 tot 1. Dan konden de liefhebbers “de bandrecorder starten”. Aan het einde van het jingle item was steevast de jingle van Graham Central Station te horen; “T.R.O.S. radio, Ferry Maat Soulshow”, gemaakt op We’ve been waiting.
In het archief van het Genootschap radiojingles en -tunes zitten 94 afleveringen van het jingle item, beginnend dus op donderdag 20 november 1975 en eindigend voorjaar 1978.
In de zomer van 1978 keerde het jingle item terug in drie afleveringen vanwege het nieuwe jinglepakket van  de TROS: The Winning Score van TM, dat op donderdag 1 juni 1978 in première ging.
Het allerlaatste jingle item is een eenmalige, als Ferry de JAM-song draait, een prachtige audio-opsomming van jingleproducent JAM in Dallas. Dat was bij gelegenheid van de productie van The Best Show 1 en 2 in september 1987, dus het laatste jingle item is van najaar 1987.
Later zullen we op Jingleweb nader terug komen op het jingle item. Heb je intussen vragen of opmerkingen, mail ons!
Marcel Dujardin uit Breda mailde nog een leuk jingle-weetje: In de laatste Soulshow bij Radio 538 (1995) deed hij ’t óók nog ’n keertje. Het waren de Soulshow-classic jingles (fast & slow) máár dan acapella. Maat vertelde in de uitzending, dat ’t ’n Duitse vocal-groep was, en dat je dat wél kon horen, maar alléén als je ’t wist. Luister maar ‘ns goed: “Zool Zjoo Klèzzikz”. Bedankt, Marcel!

NRJ Frankrijk kiest voor 3e keer PURE Jingles

28.10.2012PURE Jingles in Hilversum heeft voor de derde maal de jingles geproduceerd voor topstation NRJ in Frankrijk. Opnieuw 20 jingles voor dit Hit Music Only station. Weinig praten, veel jingles en heel veel hits, da’s zo ongeveer het format van dit sterke radiostation, dat uitzendt vanuit Parijs. De playlist telt slechts 40-50 platen!! En de doelgroep is tussen de 15 en 35 jaar. NRJ Frankrijk is één van de krachtigste radiomerken in Europa. Uitdaging voor het PURE team was de klank van de oudere jingles te laten passen bij die van de nieuwe set en de hits van nu. Of het is gelukt? Luister zelf.
Bij de foto: Kijk hoe NRJ in Frankrijk zijn positionering realiseert: enkel hits, met de grootste namen van de muiziekbusiness. De NRJ Music Awards, een groot event waar enkel wereldsterren acte de presence geven. NRJ = Hit Music Only.