Veronica Unlimited barstte van de jingles

21.07.2013 – Je kent het vast wel: What kind of dance is this. Nu precies 36 jaar geleden stond het plaatje in de Nederlandse hitparade. Uitvoerende groep was Veronica Unlimited, bijeengebracht door producer Hans van Hemert ter gelegenheid van het 12,5-jarig bestaan van de Veronica Top 40. De single – een compilatie van bekende hits met een discobeat – barstte van de Top 40 jingles. Leuk voor de Veronicanen en de voor freaks, maar niet voor DJ’s als Felix Meurders. Uit afgrijzen knipte hij de jingles eruit, omdat hij geen zin had om zo maar gratis reclame voor de (concurrerende) Top 40 te maken. Bij Veronica hebben ze zich erom kapot gelachen. Het nummer werd geproduceerd door Piet Souer, het titelthema werd geschreven door Janschen & Janschens, het pseudoniem voor Piet Souer en Hans van Hemert. Zij hadden net het jaar ervoor LUV’ opgericht en verdienden inmiddels miljoenen met de wereldwijde verkoop van plaatjes.
De medley van What kind of dance is this bestond uit de volgende hits: Do You Wanna Dance (R. Freeman), A Hard Day’s Night (Lennon/McCartney), Let Me In (Y. Baker), Mr. Tambourine Man (B.Dylan), What Kind Of Dance Is This (Janschen en Janschens).
Veronica Unlimited bestond uit de Duitse zanger Manfred Kohler en 4 of soms 3 zangeressen / modellen: de zussen Gaby en Angie Kreutz en Iris Wolkenstein, al wordt ook de naam Edna Bejarano genoemd als zijnde groepslid. In eerste instantie zouden de Nederlandse Margriet Eshuijs en Sandra Reemer tot de groep horen, maar zij zijn vrij snel vervangen door de twee zusjes Kreutz. De bijbehorende videoclip van What kind of dance is this, opgenomen in discotheek Cartouche in Utrecht, is zeer vermakelijk. Kijk maar eens naar de danspasjes van zowel zanger Manfred Kohler als de drie zangeressen.
What kind of dance stond tien weken in de Top 40, van 11 juni (week 24) tot en met 13 augustus 1977 (week 33). De hoogste notering was plaats nummer 2. Vervolgplaatjes als Disco Donna, Gimme More, What a lousy party en Right On hebben destijds geen potten meer kunnen breken. Vermeldenswaardig is nog wel het liedje Childrens Opera, de B-kant van Right on. Een medley van Nederlandse kinderliedjes, gezongen met wel een heel opvallend Duits accent.
Speciaal voor Jingleweb maakten wij een compilatie van de jingles die in What kind of dance is this te horen zijn: Yesterplay (herhaling) Music, Goin’ back in time Veronica flashback, Yesterday laag en Veronica (groep Amsterdam). Veel plezier ermee!

Detroit failliet, maar we hebben nog wel jingles

20.07.2013 – Detroit heeft het niet makkelijk. De auto-stad heeft een schuld van 13 miljard euro en heeft officieel gekozen voor een faillissement. Misschien een mooi moment om enkele  beroemde radiostations uit Detroit en hun jingles nog eens onder de aandacht te brengen. Al was het maar om het gevoel rond Detroit een beetje op te fleuren.
Wat te denken van JAM’s Really nice, het zoveelste pakket van JAM voor WNIC in Detroit. Vijf pakketten hebben ze in de loop der jaren bij JAM gemaakt voor WNIC. Deze jingles stammen uit 2000. Hier duikt de slogan “have a really nice day” op, die in dat jaar ook door Sky Radio in gebruik zou worden genomen. En je hebt Motor City Drive Time, een pakket van TM/Century (nu TMStudios) in Dallas uit 1997. Een jinglepakket met mooie sound-a-likes van artiesten uit Detroit, zoals Martha Reeves (voor Dick Purtan), Aretha Franklin (voor de Rick Dees Show), Supremes, Stevie Wonder en meer. Koesteren, deze prachtset, waar ze zelfs de voice-overs eventjes hun best voor lieten doen. Wij zouden willen zeggen: Put your hands up for Detroit.

Jingles voor Pssschhh Champagne FM

19.07.2013 – Als het eenmaal zomer is, wordt onze interesse voor buitenlandse jingleproducenten in Zuid-Europese vakantielanden automatisch groter. Zeker als de Tour de France loopt, mogen wij graag naar jinges van de Franse producent Puissance Production luisteren. Het bedrijf is gevestigd in het Zuid-Franse Saint Jean de Vedas, onder de rook van Montpellier. Recent heeft het bedrijf jingles af mogen leveren in een andere interesaante Franse streek: de Champagne. Kijk, dan zijn we er helemaal bij. Champagne FM, een klein regionaal hitradiostation in Reims, in het hart van de Champagnestreek, heeft recent nieuwe jingles mogen ontvangen van Puissance. Het resultaat kun je HIER horen.

Gonggggggggggg – Hier is Radio Andorra

18.07.2013 – Sommige stations klinken zo soepel als een Chinese acrobate in de trapeze. Jingles hè. Maar je hebt er ook bij, die er niks van bakken. Laten we eens even in de tijd terugduiken. Radio Andorra was er zo eentje. Een merkwaardig radiostation, verscholen in een burcht, die zo uit een opera van Wagner kon komen. En op de ansightkaarten kun je al heel precies zien hoe het klonk. Bijzonder is ook de duopresentatie – die later ongetwijfeld door RTL4 van deze plek is afgekeken. Op de twee ansichtkaarten is ook heel prominent het ’top of the hour’ signaal te zien van deze dwerg in Europa; de gong!!! Naar het interieur van deze radiostudio kun je lang blijven kijken. Zo komt de geelkoperen schouw op de achtergrond in geen enkel handboek voor studio-akoestiek voor. Hoor en zie HIER hoe dat alles klonk (en let op de manier hoe flitsend een plaat wordt gestart, zonder ook maar het begin van een witje te laten vallen). En HIER. Wat gek dat Colin Blunstone zich door zo’n gek landje (bij wijs van spreken drie voetbalvelden in een berggebied, tweemaal het formaat van een plaats als Zwolle) liet inspireren tot zo’n prachtig LIEDJE.

Ferry Maat over ‘lachwekkindi spraakgibrek’

17.07.2013 – Ferry Maat heeft enkele maanden lang zijn rijke radioherinneringen opgehaald in een online column. Hij verhaalde daar smakelijk over zijn jaren op zeezender Radio Noordzee. De TROS, 538, Radio 10 en Veronica. Hij denkt met genoegen aan de jaren terug. Maar soms met enige schaamte, want het DJ toontje vierde hoogtij toen hij het vakgebied betrad. En de zin “Door de jaren heen heeft de radiostem zich ontwikkeld” zou volgens hem op Noordzee hebben geklonken als: “Doir di jari heen heeft di radiostem zich ontwikkild”. Ferry deed altijd het liefst zijn eigen techniek, maar af en toe was er iets in reparatie en dan werd hij veroordeeld tot technicus Ferry de Groot, die het geweldig vond om de perfectionist die Maat was eens flink te stangen. Lees even mee: “Ik weet nog dat hij 30 seconden voordat mijn plaatje afliep door de intercom ‘Sorry vergeten’ tegen me riep, hij moest nog even snel een paar commercials pakken. Die lagen in rekken in de gang. Hij zette de microfoon vast open zodat ik mijn afkondiging kon maken en weg was hij. Ik moest de tijd dus volpraten terwijl die plaat met een naar geluid in de laatste groef bleef hangen. En maar doorkletsen met dat vervelende ‘gekloink’ van die plaat in je koptelefoon. Ineens zie ik in de weerspiegeling van de studiodeur meneer de Groot om het hoekje staan met een stapel cassettes in z’n handen, op z’n gemak wachtend op het moment dat ik dus echt zonder tekst zou komen te zitten. Hij kon het bloed onder je nagels vandaan halen!” Nog een leuk voorbeeld. Collega Tony Berk was regelmatig laat met het opnemen van z’n programma’s, die vaak de volgende dag al aan boord moesten zijn. De oplossing was dan om twee programma’s tegelijk in twee verschillende studio’s op te nemen. Dan sprintte Tony net op tijd naar binnen maar wist in de verwarring niet meer welke plaat er zojuist gedraaid was. Je snapt ’t al, meneer de Groot hield dan een totaal andere hoes voor het glas zodat Berk een mooi verhaal over Vader Abraham ophing terwijl zojuist de laatste hit van Neil Diamond gedraaid was… grapje.”
In juni van dit jaar is Ferry gestopt met zjin column, hier zijn LAATSTE, met onderaan de reden van het stoppen.