Eens een muzikant, altijd een muzikant

02.08.2013 – Wat doet een professionele jinglemuzikant in zijn vrije tijd? Muziek maken. Zoals bijna elke muzikant. Neem nou jinglecomponist Johnny Hooper. Hier in zijn vriendenkring aan de gitaar (midden) samen met onder meer zangeres Cheryl Cleavenger. Facebook staat vol met dit soort sessies waarop Johnny of gitaar of piano speelt. Johnny Hooper schreef eerder bijvoorbeeld het TM-pakket Memphis River en componeerde het 8FM pakket voor TM Europe, dat zo mooi tegen de Veronica jingles van Hitradio aanschurkt. Verder is Hooper als jiinglezanger te horen in minstens twee jinglemonumenten: de JAM-song en de ode aan jinglemaker Tony Griffin (The Loving message to Tony Griffin).

NOVAZ trots op zangeres Mattanja Joy Bradley

01.08.2013 – Trots is-ie zo te zien. Maurice Verschuuren van het jinglebedrijf NOVAZ in Berkel-Enschot. “We recorded some pretty cool vocals today with the highly acclaimed Mattanja Joy Bradley.” Een jinglesessie met Mattanja Joy Bradley dus. Deze Brabantse (Veldhoven, 1981) werd in Nederland bekend door haar deelname aan het programma De beste singer-songwriter van 3FM DJ Giel Beelen. Bradley, met een Nederlanse moeder en een Engelse vader, zingt sinds 2005 in de Tilburgse blues en rock-‘n-rollband Bradley’s Circus. Daarvoor zong ze in het aangename bandje Karma Bonita. 3FM riep haar vorig jaar uit tot Serious Talent. En jinglemaker Maurice Verschuuren is vanaf nu ook helemaal bij met haar. Eigenlijk mochten we niet weten om welke nieuwe jingles het gaat, maar Maurice laat desgevraagd vrijgevig weten dat het om de nieuwe jingles voor KX Radio van Rob Stenders gaat. Met medewerking van de Tilburgse zanger Sonny Wilson, muzikaal actief in de funk en reggae-hoek. Lekker hoor! Onze naamsuggestie voor het pakket: KX cuts.

Je bent een rund als je met jingles stunt

31.07.2013Reelworld heeft een nieuw pakket met countryjingles gemaakt voor het station WYCD in het zo geplaagde Detroit. Het pakket kreeg de naam Country Flavor mee. Tot zover weinig nieuws onder de zon. Maar Reelworld heeft een leuke en bijzonder opvallend manier ontwikkeld om het pakket te laten horen. Op de website van Reelworld staat de afbeelding van een rund, dat is ingedeeld in vakjes. Als je op de t-bone klikt, hoor je de verkeersjingle, via de ground beef hoor je de top of the hour jingle en de Ribeye brengt je bij de “AM show” jingle. Heel origineel gedaan!Als ze dit systeem bji Reelworld volhouden, zjin wij benieuwd waar ze de volgende keer mee komen.

Titia Dekker doet nu aan energieklanken

30.07.2013 – Titia Dekker zat in het koortje dat jarenlang topjingles maakte. Ze was onder meer te horen op de TROS jingles van TM en ze zat bij de sterbezetting, die Top Format in Haarlem liet aanrukken toen in 1988 voor het eerst jingles van JAM gezongen mochten worden (Warp Factor, voor Baccara en Delta). Maar mensen worden ouder, het leven zorgt voor wendingen. Titia Dekker heet nu Titia ten Bosch en ze is in haarzelf afgedaald, zoals dat zo mooi heet. Vanuit Leuven geeft ze lessen in ‘klankzang’. Dat is zang die als vanzelf van binnenuit ontstaat ‘na afstemming op die- of datgene de zang bedoeld is”. Daar liggen veel remedies in verscholen, blijkt op haar website. Zo werkt de zang in ‘op het eseterische of levenslichaam met zijn energiecentra, hun werkingen en verhoudingen. Ook “brengt en houdt het je in het hier en nu.” En “opent de ingang tot de andere dimensies in jezelf.” Dus. HIER vertelt ze er vanalles over, en wie Titia nog eens wil horen zingen zoals ze gebekt was, kan HIER terecht.

Logo BBC Radio 2 al na één jaar aangepast

29.07.2013 – Een jaar en 13 dagen nadat het is opgeleverd, is het omvangrijke BBC Radio 2 pakket is zijn geheel van een nieuw audiologo voorzien. Producent Wise Buddah maakte dat vanmorgen via een Twitter wereldkundig. (“New jingles on @BBCRadio2 and a new sonic logo.”). Opvallend, want het pakket is dus amper een jaar oud en is wereldwijd één van de grootste jingleprodukties van de afgelopen jaren. Achtergrond is het feit dat het oude BBC Radio 2 logo in 1998 is geschreven door het Amerikaanse bedrijf Groove Addicts (nu Grooveworx) in Santa Monica. Voor dat logogebruik heeft Wise Buddah natuurlijk elk jaar de rechten moeten betalen, ook toen vorig jaar de 40 orchestrale jingles werden gemaakt. Met het nieuwe – eigen – logo (gecomponeerd door Jem Godfrey van Wise Buddah) is die betalingsverplichting natuurlijk ten einde. Naast de aanpassingen van het logo zijn er ook tien cuts aan het zal omvangrijke pakket toegevoegd. Daaraan is opnieuw meegewerkt door de BBC Concert Orchestra onder leiding van Cliff Masterson. De nieuwe jingles kun je via Soundcloud horen.  (Met dank aan Marc Wiers en Jinglemad.)