31.05.2014 – Muzikant Ib Glindemann was 24 toen hij in de zomer van 1958 de herkenningstune schreef voor Radio Mercur, de eerste Scandinavische zeezender die daar meteen mooi de toon mee zette voor navolgers in Nederland en
Engeland. Best goed gedaan, een soort fanfare was het – met trompetten en ander koperwerk gemaakt. Wij van Jingleweb noemen dat de herautreflex, want op intuïtie werd daarmee teruggegrepen op een traditie die al uit de Middeleeuwen stamde en waarbij een heraut na een krachtige klaroenstoot een mededeling van leenvorst of koning voorlas. Glindemann deed nog meer in zijn lange leven – hij wordt tachtig dit jaar – en maakte voor Chappell en Capitol Music Music bijvoorbeeld heel veel library-muziek. Tamelijk anoniem werk is dat – hij deed ook mee aan een plaat die enthousiast naar dat fenomeen knipoogde en er tegelijkertijd de draak mee stak: Music for supermarkets. Maar dankzij zijn librarywerk werd hij ook de componist van de bekendste jingle van WINS 1010 in New York;
het belangrijkste nieuws- en informatie-station. Zijn nummer ‘Construction site’ van een Capital library disc uit 1968 was vijftien jaar lang de uuropener van deze invloedrijke zender. Niet slecht: twee kenmerkende radiostations op twee verschillende continenten bedienen. Hoor het nummer HIER. En hoor HIER zijn tune voor Radio Mercur. Voor wie nog wat wil lachen in zijn vrije weekeinde, er is ook een erbarmelijke versie van het Mercur-signal, zoals gespeeld door leerlingen van het Helsingør Musikskoles Harmoniorkester. En die staat HIER.
Tearjerker doet het goed op emo-tv
30.05.2012 – Een tune die je in twee programma’s tegelijk kunt horen bij emo-tv. Het komt niet vaak voor, maar het is anno 2014 het geval met muziek van Yann Tiersen voor de film ‘Le fabuleux destin d’Amélie Poulain’. Het zit Amélie niet steeds mee en het pianomuziekje ‘La Valse d’Amélie’ is een ware tearjerker in de film. Dat vonden ze bij KRO’s Spoorloos ook, want je hoort het muziekje als een doodgewaande vader/zoon/broer/opa na de wekelijkse zoektocht de studio binnenwandelt om elkaar er te omhelzen, terwijl lenzen inzoomen en een uitgekiende belichting de tranen beter laat uitkomen. Bij het Familiediner (EO) is het al krekt eender. Daar weerklinkt de piano als de limousine – die de gebrouilleerde familieleden moet brengen – toch weer lee is. HOOR de muziek hier. We zijn jaloers op de mensen die de film van Jean-Pierre Jeunet uit 2001 nog niet hebben gezien. Want die kunnen hem namelijk nog bekijken. Wow, één van de leukste Franse speelfilms ooit. Laat je hart smelten, want mooier worden Francaises niet.
Hij komt eraan: de nieuwe Genootschap CD
28.05.2014 – Hij komt eraan: de splinternieuwe CD van het Genootschap. Momenteel ligt-ie bij de perser en op 10 juni komt-ie uit. We zijn er nog even summier over, maar uiteraard komt er meer informatie. Het is een dubbelaar, met zowel een CD als een DVD – een unicum in de geschiedenis van het Genootschap, sinds we in 1999 met dit soort uitgaves begonnen. Onderwerp is AVRO’s Toppop en de vormgeving, in beeld en geluid. Buitengewoon mooi spul, want in de tunes is onmiddellijk de meesterhand van Tonny Eyk terug te vinden en die van Tom Merriman van TM. En het beeld is ook al geweldig: met grafische foefjes van toppers als André Olgers en Frans Schupp. De nieuwe productie wordt 10 juni ten doop gehouden. Op een toepasselijke plek: het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. In aanwezigheid van Ad Visser, Penney de Jager, Tonny Eyk en andere prominenten. Dat wordt een happening, dat wordt leuk. De CD is vanaf die datum op deze plek te bestellen.
De enige jingle voor Ome Bull Verweij
24-05-2014 – Voor zeezender- en Veronica-fans is de naam (ome) Bull Verweij – mede-oprichter van Radio Veronica – meer dan legendarisch. Voor ons als Genootschappers niet minder. Zo herinneren wij ons het moment dat we na de opening van een tentoonstelling in het (toen nog) omroepmuseum in Hilversum ome Bull mochten trakteren op een etentje in een – ik meen – Italiaans restaurant. Met de kok hadden we geregeld dat het toetje zou bestaan uit een schaal met ijs. Daar achter had de kok een kartonnen Veronica-schip geknipt en geplakt, compleet met de twee zo typische masten. Geen meesterwerk, maar een groot gebaar van de kok, die ome Bull nog kende uit de tijd dat hij met zijn twee broers Dirk en Jaap verderop een textielbedrijf runde. Bij ome Bull rolde de tranen uit zijn ogen van emotie. Een prachtig moment.
Waartoe deze anekdote? Welnu, recent kregen wij de enige jingle in handen die ooit (voor zover wij weten) is ingezongen voor Ome Bull. Die is gemaakt door Top Format op een track uit het pakket Hits Back. Op 31 augustus 2003 hervatte Veronica haar uitzendingen onder de vlag van de Sky Radio Groep. De uitzending werd toen geopend door Ton Lathouwers en Oom Bull Verweij. Voor die gelegenheid is de naamjingle gemaakt. En één keer uitgezonden dus. Luister hier naar Ton en Oom Bull DIV 2003.
Overigens zijn er in dit pakket ook naamjingles te vinden van Daniel Dekker, Peter Holland en nog wat andere DJs, die de zender allemaal niet gehaald hebben. Was in 2003 blijkbaar wel het plan om deze mensen te benaderen, maar is niet gebeurd.
Hendrik (Bull) Verweij overleed op 19 februari 2010, hij was toen ruim 100 jaar oud.
Buitenlandse sprekers radio event
21-05-2014 – De organisatie van The Imaging Days (dat op 8 en 9 september wordt gehouden in Amsterdam) heeft vandaag de namen van de extra – buitenlandse – sprekers bekend gemaakt.
Het gaat om James Stodd (hoofd imaging en productie voor The Breeze Netwerk en JACK FM South Coast in de UK), Dan Mumford (componist , sound designer en producer, oa BBC), en Nathan Freeman (werkte voor Capital 95,8 , Kiss 100 , Magic 105, BBC Radio 1 en 1Xtra). Samen bespreken ze voorbeelden van hun werk , laten die ook horen, en delen ook een aantal geheimen over creatieve inspiratie. Ook schetsen zij trends op het gebied van radiovormgeving in het Verenigd Koninkrijk. Verder zijn er bijdragen van radioboekenschrijver Lenja Faraguna uit Slovenië (zie foto links), producer, manager en voice talent Ryan Drean uit de VS, en bespreekt Simon Mumford uit Australië het belang van Brand Communication. The Imaging Days is een initiatief van jinglebedrijf Capital of Media in Haarlem. Reelworld is zogeheten Premium Partner, evenals Wise Buddah. Lees hier alles over het evenement (bron: Capital of Media).