12.06.2014 – Onze nieuwste uitgave, de CD en DVD met alle Toppop vormgeving – heeft veel media-aandacht opgeleverd. Veel radiozenders, TV-programma’s, kranten én online media maakten melding van de release van deze bijzondere CD en DVD box. Op TV was er onder meer media-aandacht op SBS6, en ook kranten als de NRC en de Gooi- en Eemlander ruimden redactionele ruimte in voor de uitgave. Onze vrienden van Rijk en Van Brabant op Radio 8FM besteedden er aandacht aan, evenals het regionale publieke radiostation Omroep Brabant (beluister het gesprek vanaf 24:24). Heel veel websites maakten ook melding van de uitgave. Meer weten of bestellen kan HIER.
Toppop CD en DVD morgen gepresenteerd
09.06.2014 – Morgen – dinsdag 10 juni – is het zover. De officiële perspresentatie van onze nieuwste CD/DVD “Toppop, de tunes, de leaders”. De CD en DVD box is vanaf NU TE KOOP.
In samenwerking met de AVRO en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid presenteert het Genootschap met trots haar meest recente uitgave.
Ad Visser, Penney de Jager, Tonny Eyk, regisseur Rien van Wijk, AVRO-archivaris Richard Groothuizen, zij allemaal – en vele anderen – zullen aanwezig zijn op de presentatie.
Hier links zie je de banier. Twee meter hoog. Mooi hoor. Die zal morgen een prominente plek krijgen tijdens de presentatie in Beeld en Geluid in Hilversum. Houd die dag radio, TV, internet en sociale media in de gaten, want er gaat veel aandacht besteed worden aan de bijzondere uitgave. Tot nu toe waren immers de originele video- en audio opnamen grotendeels onvindbaar. Dankzij het speurwerk van onder meer Richard Groothuizen is het materiaal nu weer beschikbaar. En uitsluitend verkrijgbaar via Jingleweb.
Op de DVD staan alle 22 leaders van 18 seizoen AVRO’s Toppop, 8 leaders van AVRO’s Toppop Discoshow, en een aantal bonustracks, zoals afkeurde of speciale leaders. Het is voor het eerst dat dit materiaal zo compleet op DVD verschijnt.
De CD bevat alle tunes en jingles van Toppop door de jaren heen, gecomponeerd door Tonny Eyk (10 seizoenen), jinglebedrijf Top Format (7 seizoenen) en presentator Bas Westerweel (het laatste seizoen).
Verder staan op de Cd bijzondere items als een inspreeksessie voor AVRO’s Toppop Discoshow, alle gesproken en gezongen bumpers met de stemmen van Ad Visser en Tom Blom, en meer. Het boekje bevat het verhaal over AVRO’s Toppop 1970-1988 in een notendop, inclusief exclusieve en dus nooit vertoonde foto’s, alle stills van de leaders en het verhaal rond de logo’s door-de-jaren-heen. Een must voor iedere kenner en liefhebber van vormgeving, tunes, jingles, leaders, natuurlijk… Toppop! Het Genootschap heeft voor deze Cd-uitgave de exclusieve toestemming gekregen van alle betrokken rechthebbenden.
Een rust roest jingle
03.06.2014 – Ferry Bosman is tegenwoordig openbaar-vervoers deskundige, hij schreef de afgelopen jaren veertien boeken over bus, trein en tram en kan je precies vertellen hoe lang de Sallandse Autobus Maatschappij bijvoorbeeld tussen Olst en Deventer op de dijk heen en weer reed. En zelfs gewekt uit een diepe slaap kan hij het rijdend materieel van Connexxion vast uit zijn hoofd opdreunen. Maar hij heeft, net als dr. Jekyll een alias. Zijn mr. Hyde heet Ferry Eden. Hij werkte onder meer bij Radio Mi Amigo en Radio Monique. En hij had een zeldzaam talent om mooie jingles te ritselen, voor zichzelf en voor het station, zoals van de groep Teach In. Veel minder bekend is deze, maar meteen wel een hele mooie, van Gloria Morgan. In 1977 flopte haar plaatje ‘Little man you had a busy day’, een plaatje voor ouwe crooners – zoals voor Frank Sinatra, die het twintig jaar eerder al eens opnam. Soms zijn jingles nog mooier dan de plaatjes waar ze op zijn gebaseerd. Dat geldt zeker voor deze buitengewone rustige jingleversies (één voor Ferry en een voor de kerst). Echt een rust-roest jingle. De rust komt van het plaatje, roest hadden ze zelf bij Mi Amigo zelf wel in overvloed. Gloria Morgan is trouwens de artiestennaam van Marianne Hond uit Zaandam. En Gloria Morgan zijn de voornamen van parfumkoning mrs. Vandebilt. Nieuwsgierig geworden? Hoor het hier.
Hoorspelstudio in beeld en geluid
02.06.2014 – Het Nederlandse Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum zet enorm veel historische video- en audio-opnamen op internet. Op een eigen Youtube-kanaal bijvoorbeeld kun je kijken naar oude TV- en radioprogramma’s, Polygoon-items, een naar heel veel video’s met ‘achter de schermen’-informatie. Neem nou DEZE video, van de opname van een hoorspel in VARA’s hoorspelstudio, Studio 2. Je ziet verder ook het Metropole Orkest onder leiding van Jerry van Rooyen aan het werk in VARA’s Studio 8. En de SVEM-studio (begin dit jaar uitgebreid aan bod geweest op Jingleweb) met de gloednieuwe 24-sporenrecorder wordt prachtig in beeld gebracht. Met andere woorden: het Youtube-kanaal van Beeld en Geluid is een bezoekje meer dan waard. Daar kan je zó een leuk weekend doorbrengen. Kijk zelf…
Meer topnamen bij The Imaging Days
01-06-2014 – De organisatie van The Imaging Days (op 8 en 9 september in Amsterdam) heeft het communicatief goed begrepen. Gooi niet in 1 keer alleen namen in de publiciteit, maar doe dat in delen.
En dus zijn net voor dit weekend meer buitenlandse namen van sprekers bekend gemaakt. Eén van de sprekers is Simon Palframan die samen met z’n team onlangs nog ”Goud” heeft gewonnen tijdens de Sony Radio Academy Awards. Simons boodschap tijdens z’n seminar is: ”Never stand still”. De sessie zal de energie, vernieuwing en authenticiteit bespreken van radio-vormgeving. Aan de hand van audio en ProTools sessie’s (“breaking it down layer by layer”) zal hij laten horen hoe hij dat creëert voor Kiss FM (UK). Het station heeft als belangrijkste doelgroep 15-34 jarigen.
‘s Werelds meest bekende broadcast consultant Valerie Geller uit Amerika zal haar ”Powerful Imaging Session” presenteren. Als insteek heeft zij ”Never be boring!” en zal ze aan de hand van haar binnenkort te verschijnen audioboek vertellen hoe vormgevers, maar ook programmaleiders, het meeste uit hun stationsvormgeving kunnen halen. Verder spreekt Ivo Samplonius, werkzaam bij de Nederlandse Publieke Omroep als vormgever. Hij wordt dagelijks geconfronteerd met de vraag “hoe divers kan het werk van een publieke omroep radio vormgever zijn?” Hoe maakt Ivo gemakkelijk ”de switch” tussen alle formats en de bijbehorende imaging? Het wordt een seminar, gevuld met veel audio- en videovoorbeelden van Nederland, maar zeker ook het buitenland.
The Imaging Days is een initiatief van jinglebedrijf Capital of Media in Haarlem. Reelworld is zogeheten Premium Partner, evenals Wise Buddah. By the way: Jingleweb is mediapartner van The Imaging Days. Lees hier alles over het evenement (bron: Capital of Media).