Het Metropole komt naar je toe deze zomer

Metropole bus

f24c9477550693210d8792c980c9f869_400x40018.02.2015. Ze hebben een B. Ze hebben een U. Ze hebben een S. Jazeker, het Metropole Orkest heeft sinds deze week een eigen BUS!  Die moet het orkest letterlijk nog een stuk zichtbaarder maken. Harde noodzaak, want het voormalige omroeporkest moet extra aan de weg timmeren, nu de subsidies zijn weggesmolten. De bezuinigingen hebben er hard ingehakt: van 58 musici in vaste dienst ging het terug naar 36 (de rest wordt per keer ingehuurd). Het voortbestaan tot 2017 is weliswaar verzekerd door het resterende subsidiepotje, maar de boodschap is duidelijk: het orkest moet steeds meer z’n eigen broek ophouden en de klinkende naam moet nu in blinkende munten worden omgezet. Die bus is in wezen een symbool voor de nieuwe koers. Er wordt ook steeds meer in het metropole in de busbuitenland opgetreden, een logisch wingewest voor een orkest dat ondanks de uitdunning nog steeds een grote klasse heeft. Het  Metropole Orkest treedt dit jaar in het wereldberoemde Olympia in Parijs op en tijdens het Citadel Music Festival in Berlijn. De bus wordt gesponsord door Oad, die er met andere bussen vol muziekliefhebbers achteraan wil rijden, zoals eredivisieclubs dat doen. Die stedentrippers zitten dan op de eerste rang bij het Metropole Orkest en hebben veel privileges, zo is er achter de schermen overal een Meet & Greet (wie ÍS toch die Greet).

Ziezo, ze zijn panklaar, de Veronicajingles

Veronica wordt naar binnen gesleept - zomer 1975

17.02.2015 – Ziezo, ze zijn klaar: de Veronica-jingles. Maker Top Format zette de jingles zojuist op Soundcloud, bijgemixt en wel en netjes afgewerkt, erik de zwart op de norderneydus ze zijn er nu officieel te horen (KLIK hier).  Mooi geworden, luister maar ‘ns snel. Dat er een andere wind waait bij de zender na het aantreden van Erik de Zwart als directeur wordt steeds duidelijker. Een jaar geleden nog werden Ad Bouman en Juul Geleick van de Stichting Norderney nog voor de rechter gesleept. Want de Sky Media Group (waartoe Veronica behoort) vond dat ze een inbreuk pleegden op de naam Veronica. Met hun website en de stream aan oude programma’s onder de naam Radio 192. Hun BV ‘Veronica Merken’ had zelfs becijferd dat de activiteiten het huidige Veronica twee ton aan omzet scheelt. Radio192Want de luisteraars snapten er niks van, van twee Veronica’s. Met die verwarring moest het maar eens gedaan zijn. Bij de rechter ving de exploitatiemaatschappij echter bot, de verschillen waren duidelijk genoeg, liet de rechter tijdens de zitting doorschemeren – en het kwam onder druk van een dreigende uitspraak tot een schikking. Grappig dat Veronica nu inmiddels zelf reclame maakt voor Radio 192 en de activiteiten van de stichting Norderney. Luister mee:  . Een prima symbiose natuurlijk, zo doe je recht aan je eigen geschiedenis. Wees er trots op – ook dat is rendement.

.

Zingende Ferry Maat teruggevonden

Genootschap - Radiotune van de week 004Fetival Big Band16.02.2014 – Dit is deel 3 van de te pas en te onpas uitkomende rubriek Radiotune van de week. Elke DJ is een gemankeerde popster, hoor je soms. Ze doen niets liever dan zingen, alleen het talent ontbreekt doorgaans wat. Nou viel dan met Ferry Maat nog behoorlijk mee, een DJ immers met een conservatorium-achtergrond. Zo heel af en toe waagde hij zich aan zingen. Hij deed dat bijvoorbeeld in 1973 toen het station waarop hij werkte – Radio Noordzee – begon met een actie voor het voorbestaan: Hou ‘m in de lucht. Het gerucht gaat dat de DJ’s, die destijds op hun viriele top waren, dat op vrijdagmiddag ook tegen elkaar riepen als ze aan het weekeinde Noordzee - 1973 - DJ Ferry Maat 122begonnen: “Zeg Tony: hou ‘m in de lucht, hè!” Jarenlang lukte het maar niet om de backing te vinden waarop Ferry Maat DEZE JINGLE inzong. Zoals altijd is het antwoord niet moeilijk, als het eenmaal weet, tenminste. De muziek kwam van de LP Explosive! van de Festival Big Band, het nummer in kwestie heet Because I love you. Die LP slingerde so wie so al in de studio rond, want voor AD Sport en Sportwereld werd-ie geheel en al leeggemolken. Dat is het programma waarmee Mart Smeets zijn carrière begon die nog maar immer niet is geëindigd.

Over jingles en een blondine

Screenshot commercial Ford 2015

Screenshot Ford commercial 2015 215.02.2015 – Op jingleloze dagen is het een uitdaging om op Jingleweb iets te schrijven over jingles. Maar we weten altijd wel een linkje te maken waarmee we weg komen. Neem nou de commercial van Ford, die gisteren ‘viral is gegaan’. Een fraaie blondine in jinglestad Dallas (daar is de link al) heeft in een koffieshop een blind date met een man. Zij biedt hem een lift aan in haar Ford Mustang GT en speelt onderweg het domme blondje dat niet geweldig kan autorijden. De man kan zich natuurlijk niet inhouden om haar erop te corrigeren. Waarna blijkt dat het een ingehuurde stuntvrouw is, die op een braakliggende parkeerplaats buiten Dallas de man de autorit van zijn leven bezorgt. Geinige video, leuke blondine.

Heeft Mark Ronson nog geen jingle ?

Mark Ronson12.02.2015 – Z100 in New York doet ’t. 538 in Hilversum doet ’t. Q Music ook. En NRJ in Frankrijk. Op grote hits laten ze jingles inzingen voor hun radiostation. Bij PURE Music maken ze deze jingles aan de lopende band. Onder meeer voor NRJ, zeg maar de 538 van Parijs. XCX2Luister maar eens naar deze demo, met jingles ingezongen op de intro’s van Love me harder (Ariane Grande & The Weeknd), I’m an albatraoz (Aronchupa), Bif girls cry (Sia), A sky full of stars (Coldplay), I’m not the only one (Sam Smith), Break the rules (Charli XCX), Shake it off (Taylor Swift), What I did for love (David Guetta feat. Emile Sandé), Legendary lovers (Katy Perry), Animals (Maroon 5), Sun goes down (Robin Schulz feat. Jasmine Thompson), Wild wild love (Pitbull feat. GRL), Superheroes (The Script), Calabria (Enur feat. Natasja). Ben je in 1 klap weer bij met de actuele hits, mocht je dat niet zijn.
Allemaal ingezongen met dezelfde lines: NRJ. Hitmusic only. Wij zijn er blij mee, maar missen in deze demo wel Uptown Funk! van Mark Ronson Feat. Bruno Mars. En daarom hun foto als compensatie. Want een gaaf nummer is het. Ruim 205 miljoen keer bekeken op Youtube. Heel geschikt voor een Powerintro. Wie maakt ‘m? Laat het ons weten.