24.08.2015 – De vijftig-plussers onder ons kennen The Horse van Cliff Nobles & Co. Inderdaad: de tune van de Veronica drive-in show. Ooit als een vocaal nummer uitgebracht: Love’s Allright (even wennen als je het hoort). De historie van de vocale hitversie hoor je HIER. Vreemd is daarbij wel dat er 2 versies zijn. In de ene versie zingt zanger Cliff Nobles Horse is allright, in de andere versie is toch echt Love is allright te horen. Niet raar, want zo staat het ook op het label en de hoes.
Hoe dan ook. De B-kant van de vocale versie (die dus eigenlijk Love is allright heet) was de instrumentale versie van het nummer. En die vonden ze bij Veronica nou juist de echte ontdekking. Het plaatje werd in 1975 officieel als Veronica drive-in show tune uitgebracht, met 21 Veronica jingles op de B-kant.
Maar luister eens hoe het Orchestra Harlow de nummers The Horse EN Tighten up van Archie Bell & the Drells in een nieuw nummer giet. En dan heet het Horsin’ up. Geinig. Ze zeggen het ook zelf in het intro van de plaat: het is een beetje van The Horse en een beetje van Tighten Up. En daarom verdient het hier een plaatje voor de liefhebbers van radio-jingles en radiotunes.
En wist je dat 7 leden van het latere MFSB waren te horen zijn op The Horse van Cliff Nobles and Co? In 1973 gingen ze onder de naam MFSB voor Philadelphia International Records werken met het producersduo Gamble and Huff. Ze begeleidden opnames van groepen als Harold Melvin & the Blue Notes, The O’Jays, The Spinners, Wilson Pickett en Billy Paul. Tot zover deze lezing namens Leo Blokhuis.
De leaders en tunes van Loeki
20.08.2015 – Wie kent ‘m niet? Loeki de Leeuw. Het beestje dat tussen en 20 januari 1973 en 31 december 2004 maar liefst 3000 keer verscheen tussen de reclames van de STER. “Asjemenou” was zijn gevleugelde kreet. De mannen van Nieuwstunes.nl hebben een leuk artikel geschreven over de Loeki tunes van weleer.
Zoals over de geschiedenis van Loeki: “In januari 1967 werd het eerste STER-reclameblok uitgezonden op de Nederlandse televisie. Om de scheiding tussen de verschillende adverteerders te markeren, was een kort filmpje van golvend water te zien na afloop van een reclamespot. Joop Geesink zag op de buitenlandse televisie dat dit werd opgevuld door animatiefilmpjes.
Hij vond dat dit ook in Nederland moest kunnen. De opdracht: een filmpje dat mensen een glimlach op het gezicht tovert. Hiermee was Loeki de Leeuw geboren”, aldus de website van Nieuwstunes.
Maar er is meer te vinden wie zoekt. Zo heeft een andere Loeki-fan 150 filmpjes van De leaders en tunes van Loeki de Leeuw achter elkaar gezet en op Youtube geplaatst. Hulde! Zelf doen we er de radio-jingles bij, die hebben we voor onze lezers even op Soundcloud gezet. Asjemenou!
Een Mersey om overheen te springen
19.08.2015 – De vooraanstaande jinglefirma van Engeland was – tot 1993 – Alfasound van Alan Fawkes en Steve England. In dat jaar hief het bedrijf zichzelf op, Alan Fawkes stapte eruit, de leadzangeres was overleden en met het wegkruien van de helft van het kapitaal was het moeilijk om de tent rendabel te houden. Maar Steve’s zoon Simon zit nu weer met zijn jinglefirma S2Blue op dezelfde plek – in het plaatsje Ashton on Mersey. Dezelfde Mersey als bij Liverpool, maar hier kun je er nog overheen springen in de wijdse landerijen rond dit typisch Engelse plaatsje. Het ligt echt op de uiterste rand van Manchester en alle stadjes en dorpjes die bij de stadsuitbreiding van de afgelopen decennia zijn opgeslokt. Op Facebook hebben ze een aardige foto van Ashton uit de goeie ouwe tijd online gezet. De bevolking liep ervoor uit – en achter hen is de klokkentoren te zien van de voormalige jongenssschool voor S2Blue z’n jingles assembleert. Gelukkig keek de dame links net op tijd om de hoek vanuit haar winkel, anders hadden we van haar bestaan niet geweten.
We do it for You
18.08.2015 – Na tien lange jaren gaat radiozender Q van slogan veranderen. Al die jaren werd ‘Q is good for you’ erin gehamerd, en vanaf 31 augustus (we tellen af, tiktak tiktak) wordt dat ‘You make us Q”. Met die slogan wordt de luisteraar centraal gezet, wat fijn dat u luistert, ook namens vrouw en kinderen! Waarschijnlijk heeft Brandy de nieuwe vormgeving gemaakt (ze zijn daar zelf nogal rustig over, terwijl het nieuws overal voorbij tettert). Geen koortjes meer maar solo-uithalen, we zijn benieuwd. De luisteraar centraal, het klinkt als een geheel nieuw concept, maar dat is het allerminst. Jinglebedrijf TM Communications in Dallas ontwikkelde in de jaren zeventig maar liefst drie ‘campaigns’: You I t/m III. Slogan daar: we do it for you, onder meer gemaakt voor topstation KHJ aan de westcoast. Het is hetzelfde als met het wiel, zowel uitgevonden in Amerika, Afrika en door de Grieken (toen de pensioenleeftijd daar nog niet op 47 jaar lag). Hiernaast de reclame-uitingen van de Belgische Q (want die bestaat ook), de eigenaar is de Persgroep, die hebben ook het Laatste Nieuws als krant en die legt al wat meer uit.
Voor wie het is vergeten: Radio Remember
16.08.2015 – Mijn geheugen is als een ….. kom, hoe heet dat ook alweer, zo’n ding met van die gaatjes. Leuke Herman Finkers mop. Maar minder leuk als je echt niks meer weet en de wereld er steeds bedreigender door wordt. Daarom is er een nieuwe initiatief dat op het eerste gehoor merkwaardig aandoet: Radio Remember, met ‘veilige liedjes’ uit de jeugd van dementerende ouderen. Geen jingles, wel hele vriendelijke stemmen, die liedjes aan elkaar praten. Het initiatief is van Magchiel Bakker, die we nog kennen van Fonos. Dat was het project van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid om platen te digitaliseren op bestelling. Helaas ging er een streep door het project toen de omroepen 200 miljoen euro moesten bezuinigen.
Radio Remember is nou echt weer eens een aanvulling op wat er al in zo’n grote getale is. Het is een station dat mensen voor negen tientjes per jaar kunnen binnenhalen (het kost meer voor de verzorgings- en verpleegtehuizen). De programmering werd in een Haags tehuis uitgetest, 90 procent van de verzorgers was blij met de reacties. En ze zagen dat je er contact mee kon leggen. Ruim 50 procent van de bewoners vond het ook mooi, 17 procent niet, de rest begreep de vraag niet of gaf gewoon geen antwoord. Een proeve van de muziek is HIER te vinden.