NPO Radio 2 – nieuwe slogan en nieuwe jingles

03.11.2018NPO Radio 2 heeft sinds afgelopen donderdag (1 november) nieuwe jingles. Maker van de set is Strike Jingles. Het gaat niet om een compleet zenderpakket. Het betreft een TOTH (op het hele uur), een TOTHH (op het halve uur), en jingles voor nieuws, weer en verkeer. De nieuwe vormgeving is hipper, sneller en hedendaagser. En ze bevatten de nieuwe slogan: “Er is maar 1 NPO Radio 2”.
Dit is wat Anthony Timmers van Strike ons erover meldt: “Na diverse opdrachten voor Ruud de Wild, Paul Rabbering, Gijs Staverman en Frank van ’t Hof heeft Strike Jingles nu ook de NPO Radio 2 stationsvormgeving aan mogen pakken. De eerste opdracht heeft een volwassen pop sound met knipoogjes naar de brede playlist van NPO Radio 2, maar qua productie de sound van nu. Samen met de nieuwe vormgever van het station, Guido Sprenger (voorheen Radio Veronica), hebben we de afgelopen weken de puntjes op de i gezet – sinds vorige week donderdag is alles on air te horen”, aldus Timmers.
Opvallend aan de uuropenerjingle is de break in het midden, en de grote hoeveelheid FX’s. Luister HIER naar de demo.
Op de foto zie je Jeroen Kijk in de Vegte tijdens de uitzending van Vinyl Friday (still uit live stream NPO Radio 2.)

Waar haalde Hauraki toch die tunes vandaan?

02.11.2018 – We hadden het er laatst al over op Jingleweb (scroll maar naar beneden als u durft). Soundcloud en Shazam geven lang niet altijd uitsluitsel over tunes en jingles die op radiozenders zijn gebruikt. Tenminste: als die uit jinglepakketten zijn gehaald, en niet van LP’s en singles komen die in de handel verkrijgbaar waren. Atlantis was al een voorbeeld daarvan (scroll toch even naar beneden), en dit hier is een nieuw voorbeeld van hetzelfde fenomeen. Radio Hauraki, aan de onderkant van onze wereldbol, begon op 4 december 1966 uit te zenden vanaf de Tiri, een schip dat felgeel was geverfd. Bijnaam: Yellow submarine. Daar tart je natuurlijk meteen het nootlot mee, met zo’n dappere naam (Hauraki maakte nogal wat strandingen mee en bijna-zinkpartijen). Maar het openingsprogramma was enthousiast en de Young New Zealanders waren dol op dit nieuwe speeltje. Een paar geluidsfragmenten in de openingsshow kwamen niet van plaat maar van een obscuur demobandje van Atwood Richards, een obscure maatschappij die jingles had gemaakt voor KIMM in Oregan. Zo klonk dat:

 

Zenderstem Hans Hogendoorn als DJ naar Mi Amigo

Hans Hogendoorn – foto Jingleweb

31.10.2018 – Hans Hogendoorn (71) gaat presenteren bij het internationale kortegolf- en online radiostation Radio Mi Amigo International. Dat schrijft Spreekbuis vandaag. Hans start zijn presentatiewerk in de loop van de maand november. Hoogendoorn is tot op de dag van vandaag de belangrijkste zenderstem van NPO Radio1. Hij werkte voorheen onder meer voor Radio Noordzee Internationaal, de NOS, de VARA, KXRadio, Ice Radio en Radio Nederland Wereldomroep.

Brandy levert MNM jingles update

Brandy jingles voor MFM22.10.2018 – Diederik Decraene – de manager van jinglebedrijf Brandy – is oud journalist. Zijn persberichten hebben doorgaans geen enkele toevoeging nodig. We durven het daarom aan het persbericht over de MNM update vrijwel integraal te plaatsen:
Brandy Jingles heeft 5 nieuwe cuts toegevoegd aan de SMACK TRAX-reeks, een jinglelijn voor Hot AC met een urban-touch. De jingles zijn qua ritme en stijl volledig geïnspireerd door de hedendaagse Europese hits. Het jongerenstation van de Belgische publieke omroep werkt intussen al 7 jaar samen met Brandy voor zijn vormgeving. Brandy realiseerde in 2011 de basis voor de sonic branding voor MNM. MNM is het jongerenstation van de Vlaamse publieke omroep VRT. De nieuwste jingle-update is het resultaat van de nauwe samenwerking met Bart De Raes die verantwoordelijk is voor de netflow bij MNM. De SMACK TRAX-reeks bestaat intussen uit 20 cuts gebouwd rond het zeer herkenbare 3-notig logo en de baseline “Music and More”. Beluister een aircheck.
EINDE persbericht. Kijk, en zo hebben wij weer het woord netflow kunnen toevoegen aan ons vocabulaire. Bovendien zijn het bijzondere jingles. Ze houden het midden tussen ‘introducks’ en gewone jingles. Dus tussen jingles die op een intro van een plaat zijn gecomponeerd en gewone jingles. Ze zijn meer dan introduck, maar elke jingle past eigenlijk alleen maar bij die ene hit waarop deze gebaseerd is. Hoe dan ook, een fraai resultaat.

Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort

16.10.2018 – Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort
Wie maakt de muziekjes van tekst-TV? Dat vroeg radiomaker Jeroen Kijk in de Vegte zich afgelopen zondagmiddag tussen 12.00 en 14.00 uur af op NPO Radio 2. En daarom belde hij met Stephen Emmer, gekend tunesmaker in Amsterdam. De meest opvallende term die Stephen Emmer tijdens het gesprek gebruikte? “Anonieme muziekfabriek”. Luister naar het hele gesprek.
Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort
En, oh ja, Veronica (wie kent die TV-zender nog?) heeft een nieuwe brand-styling, voor zowel radio, TV, het blad als online. De branding is gemaakt door het bedrijf Caprrock in Amsterdam. Dat werkt voor veel bekende RTV- en andere merken. Kijk maar hieronder. Caprrock doet – wat muziek en sound design betreft – in (houd je vast, er komen veel Engelstalige termen) sonic branding, sound search, VO casting & recording, composing en sound design. En verder ook in visual strategy, brand audit, market analysis, eeeuhh, ja, mooi zo.
(Met dank aan Albert Pleijsier)