De nieuwe Journaaltune ….. en, bevalt het?

31.05.2012 – Ziezo, de nieuwe vormgeving van het NOS Journaal begint langzamerhand wat in te dalen. En …. bevalt het? Tot en met zaterdag knalde het journaal letterlijk de huiskamers binnen: het openingsbeeld leek nog het meest op een fragmentatiebom. Sinds zondag lijkt het Journaal meer op een beleefde heer, die ingetogen tegen het TV-scherm tikt met de vraag of het voorlezen van het  laatste wereldnieuws wel gelegen komt. Aan Heinrich Heine wordt de uitspraak toegeschreven dat alles in Nederland vijftig jaar later gebeurt. Wie regelmatig kijkt naar de nieuwsprogramma’s op de BBC weet uit eigen ervaring dat vernieuwingen op televisie in elk geval zeker vijf jaar achter loopt. Zo is Nieuwsuur tamelijk precies gemodelleerd naar Newsnight bij de BBC. Het Journaal heeft goed gekeken naar het News At Ten van de Engelsen, die al jaren in hun decor rondlopen.  Zeven jaar geleden was hun idee van de ronde presentatietafel al gestolen. Voor liefhebbers van radio- en tv-vormgeving is de restyling van de NOS beslist interessant. De bedenker, Cablejuice,  gaf niet alleen de gong van het aloude journaal de prominente plek terug, maar herintroduceerde ook het koper: trompetten en omfloerste hoorns.  Het Genootschap Radiojingles heeft dat al eens de ‘heraut reflex’ genoemd, ook in de middeleeuwen werd nieuws van de koning  vooraf gegaan door een klaroenstoot. Voorlopig is het bij het Journaal evenwel een nieuwe vorm, maar met dezelfde inhoud. Terwijl het Journaal nog gerust vijf minuten spendeert aan artsen die de behandeling eerder willen staken, werkt het RTL4 Nieuws zich gelijktijdig door drie onderwerpen.  Het grappige is dat in de nieuwe restyling juist wordt teruggegrepen op het oude. NOS-stem Hans Hogendoorn attendeerde ons op een mailtje van Pieter de Rooij, zijn oud-collega van de Wereldomroep. Pieter schrijft:  “Grappig weetje, in verschillende decennia was bij de Journaal intro’s een gongslag te horen, geslagen door mijn vroegere gamelan leraar Ernst Heins, etno musicoloog en gamelan muziek en (dus ook) gong expert aan de Universiteit van Amsterdam, een project waarvoor hij door de omroep speciaal was benaderd. Men deed niet zomaar iets bij de NTS en NOS.”  Tenminste, tot het Bureau Berenschot aangaf dat het allemaal wel wat minder kon met de geldsmijterij door de omroepen. Deze foto van Ernst Heins is van zijn EIGEN PAGINA op Facebook.

Stephen Emmer vernieuwt website

22.05.2012 – Veel nieuwe en oude TV leaders, bumpers, idents, audiologo’s, zendervormgeving, maar ook radiojingles en commercials. Stephen Emmer is van alle tunes-markten thuis. Dat is te zien op zijn vernieuwde website. Omdat zijn muziek vaak te horen is bij TV-leaders, zijn ook die gedigitaliseerd en op de website beland. Van NOS Journaal, RTL Nieuws en Per Seconde Wijzer via Yorin, The Young One en de KRO naar Radio 538 en RTL Boulevard. Allemaal  Stephen Emmer. In 2009 bracht hij een oeuvre-CD-box uit met al zijn werk tot dan toe. Het bijbehorende symposium Time to face the music werd georganiseerd in samenwerking met het Genootschap radiojingles en -tunes / Jingleweb en werd gehouden in het gebouw van Beeld en Geluid in Hilversum.
Volgens de website werkt Stephen op dit moment aan vormgeving voor RTL, HOI, MAX, ASML en VW. Zelf zijn wij benieuwd of hij ook de maker is van de nieuwe tunes voor het NOS Journaal, dat vanaf 27 mei de opzet en daarmee ook de vormgeving wijzigt. Op FOK in ieder geval nog een greep uit de oude leaders en logo’s.

Gong terug bij het journaal

24.05.2012 – De gong komt terug bij het NOS Journaal als zondag 27 mei wordt begonnen met de nieuwe vormgeving. Vanochtend was er al een voorvertoning in kleine kring, waarin de pers deels al te zien en te horen kreeg hoe de NOS het nieuws in de vaart de volkeren denkt op te kunnen stuwen. Alle leaders beginnen met een logo van drie tonen, schrijft Hans Hogendoorn, die bij de presentatie aanwezig was. “Zelfs Tonny Eyk’s Studio Sporttune komt er natuurlijk uit tevoorschijn.” In De Wereld Draait Door is vanavond alvast een voorproefje te zien van de nieuwe huisstijl. De NOS site zette zojuist een paar impressies van de nieuwe look op internet, de foto’s zijn door Stefan Heijdendael gemaakt.  Bij alle aandacht die de televisie opeist komt de radio er dit jaar heel wat bekaaider af. Het was de bedoeling om voor de Sportzomer op radio 1 (EK, Wimbledon, de Spelen in London, Wimbledon) een nieuw jinglepakket te laten maken, dat komt er evenwel niet van – de nieuws- en actualiteitzender heeft gekozen de huidige jingles met hermontages te verfrissen.

Toet toet, Fiat koopt jingles bij NOVAZ

24.05.2012 – Jinglebedrijf NOVAZ Media Group in Berkel-Enschot gaat deze week online met haar nieuwe website. Daar staan alle eerder gemaakte jinglepakketten op. Ondertussen is er ook een pakket gemaakt voor FIAT Zomer Radio. Eén van de voorbeelden van zogenaamde ‘branded radio’. FIAT Zomer Radio is de hele zomer online te beluisteren. Het station staat aan bij alle FIAT dealers in Nederland. Het pakket bevat sweepers, promo’s en jingles. Luister hier.

Cablejuice maakt tunes van Journaal nieuwe stijl

23.05.2012 – Zondag gaat het journaal in de nieuwe stijl van start, met alles (beeld, geluid & presentatie) in een nieuw jasje.  De tunes zijn gemaakt door Cablejuice in Amstelveen, het bedrijf dat ook de tune maakte voor Fokke en Sukke in DWDD. Hoofdredacteur Marcel Gelauff van het Journaal twitterde alvast het logo in het rond en schrijft erbij: “Vanaf zondag a.s. nieuwe decors, leaders en tunes bij de NOS. Het nieuwe NOS Journaal: de rode O blijft natuurlijk!” Het is helemaal van deze tijd om dingen tot hun uiterste essentie terug te brengen, bij de NOS is dat kennelijk de rode cirkel, met een beetje fantasie zou er er een mond in kunnen zien in de O van Opperste verbazing. Zou de VARA dat niet vervelend vinden dat de NOS nu zo In de Roode Cirkel zit? (voor de jonge kijkbuiskinderen:  dat was de naam van een radioprogramma bij de VARA). De nieuwe vormgeving is van Cape RockFisheye uit Gent maakte de nieuwe decors, waarin de nieuwslezers ‘interactief rondlopen’.