Brandy maakt jingle make over voor Contact FM Frankrijk

05.09.2020 – Contact FM, de grootste onafhankelijke radiozender ten noorden van Parijs, is het nieuwe seizoen begonnen met een complete jingle make over. Het deed daarvoor een beroep op Brandy in Brussel, waarmee het mediabedrijf al 12 jaar samenwerkt. De nieuwe vormgeving sluit nauwer aan bij het DNA van de zender én bij de verwachtingen van de luisteraars, stelt Brandy in een persbericht.
Brandy organiseerde een uitgebreide voice casting voor een unieke vocal sound die Contact FM nóg meer moet onderscheiden. Ook de top of the hour kreeg een volledige make over. Het nieuwe jinglepakket bevat 12 station ID’s, een top of the hour en vormgeving voor nieuws, weer en verkeer. Een aircheck kan je hier beluisteren.
Contact FM is de tweede grootste regionale omroep van Frankrijk. Het station maakt samen met RDL en Champagne FM deel uit van de Groupe Rossel La Voix en is te beluisteren in de volledige zone tussen het noorden van Parijs en de Belgische grens.
(bron: persbericht Brandy)

In Vorm: reeks podcasts over radiovormgeving

04.09.2020 – Radio- en jinglefan Bas van Teylingen is begonnen met een tiendelige podcast-serie over radiovormgeving. Daarin praat hij met DJ’s en vormgevers over dit onderwerp. De eerste 2 delen staan online. De eerste is met maker Maurice Verschuuren (Sonic Spring) en oud-DJ Michael Pilarczyk. De reeks staat op Spotify en heet In Vorm.

Jingleweb woensdag op NPO Radio 1

De studio van NPO Radio 1 met links nieuwslezer Kirsten Klomp
en rechts presentator Jurgen van den Berg – foto NOS/STEFAN HEIJDENDAEL

02.09.2020 – Gisteren (dinsdag) bestond het NOS Radio 1 Journaal precies 25 jaar. Om die reden besteedt het programma deze hele week aandacht aan dat jubileum. Vandaag (woensdag) was dat in de vorm van een gesprek over 25 jaar tunes van het NOS Radio 1 Journaal. Jingleweb-makers Jelle Boonstra en Benno Roozen beantwoordden vragen hierover van presentator Jurgen van den Berg op NPO Radio 1 en lieten fragmenten horen van alle tunes uit de afgelopen 25 jaar van het dagelijkse nieuwsprogramma. Wie het onderwerp wil terugluisteren kan hier terecht.

+++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++

23.08.2020 – +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++ Manx Radio op het eiland Man in de Ierse Zee sprak recent met de Britse jingle- en radiomaker Steve England. In het gesprek vertelt hij onder meer hoe hij Picadilly Radio verliet en jinglebedrijf Alfasound opzette. +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++
Jinglebedrijf Sonic Spring heeft de nieuwe jingles vervaardigd voor Joy Radio, het regionale radiostation dat sinds vorige week Martin Stoker als vaste voice-over heeft (de stem van “Meer voor mannen.”) Hits only is de slogan, het audiologo van Joy Radio is een zogeheten sonic logo. De CHR jingles (ingezongen door onder meer Chris Hordijk) geven volgens de makers een knipoog naar de 90’s. Het gaat om 12 thema’s (of mini liedjes) in verschillende lengtes, en om jingles voor weer, nieuws en verkeer. Dit is de demo. +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++

Verdwijnt de 20th Century FOX tune ?

14.08.2020 – Verdwijnt de 20th Century FOX tune? De vraag is relevant nu de 85 jaar oude filmonderneming zijn wereldberoemde leader met het dwaallicht en de manshoge letters gaat veranderen. 20th Century FOX is in maart 2019 gekocht door Walt Disney. Dat bedrijf heeft de naam van de Amerikaanse film- en tv-studio na de overname eerst veranderd in 20th Century Studios, en wijzigt het nu in 20th Century Television, omdat Disney wil voorkomen dat mensen denken dat ze ook maar íets te maken met met FOX News, dat zo veel en uitsluitend positief Trump-nieuws in z’n nieuws doet. Overigens is de nieuwe naam 20th Television opmerkelijk, omdat het medium televisie ook in de VS nou niet bepaald nog een lang leven beschoren lijkt.
Hoe de beroemde leader van 20th Century FOX, euh pardon 20th Television er uit gaat zien is nog niet bekend, laat staan dat duidelijk is of de tune ook mee verandert. Beluister hier de tune.
Deze versie vinden we ook leuk, trouwens.
En nu we het toch over film-en TV leaders hebben:

De Duitse componist Hans Zimmer heeft een aangepaste intro gemaakt voor Netflix, meldt nu.nl. Dat is nodig omdat het originele Netflix-intro van 3 seconden lang te kort is voor bioscoopfilms, vindt de onderneming. Normaliter bevat iedere Netflix Original het iconische introgeluid, waarop drie drums te horen zijn. De nieuwe, lange versie is theatraler, en bevat op het einde nog altijd het kenmerkende drumgeluid van de originele Netflix-intro.