Radiotune van de week – deel 2

Genootschap - Radiotune van de week 002Japan02.02.2015 – En hier is deel 2 van de reeks Radiotune van de week, die we overigens niet perse welk week doen. Soms wel soms niet, lijkt het motto.
Sommige tunes gaan een leven lang mee. Neem nou die van Rocky. Als filmtune vanaf het uitkomen in 1977 al legendarisch. Maar ook inwoners van Gelderland zullen de tune kennen omdat jarenlang de uitzendingen van Radio Oost vanuit Arnhem ermee openden.
Op Youtube staan drie alleraardigste versies, die alle drie het beluisteren en bekijken waard zijn.
Zo is er de versie uit de Dinah Shore Show, opgenomen in 1977. Maynard valt daar op door zijn Elvis Presley-achtige outfit, blijkbaar populair in die tijd van kringen, we kennen dit ook van showicoon Liberace. Let trouwens vooral op de toetsensolo op 1:10.
Tijdens Dinah Shore ShowDan is er een uitvoering gespeeld in het Bank of New Hampshire Pavilion in Meadowbrook, een amphitheater met 8000 zitplaatsen in New Hampshire, VS.
De versie gespeeld in 1983 op het Budweiser Newport Jazz Festival in Japan gaat beduidend sneller, en wordt in de ondertitel grappig genoeg Locky genoemd. Een tikje ontluisterend is wel de afnemende longinhoud die Maynard gaandeweg kan opbrengen tijdens het spelen van zijn trompet. Ook had mijnheer Ferguson best een kledingadviesje van Jeroen van Inkel kunnen gebruiken. En het achtergrondkoor had eigenlijk destijds al een schop onder…. nou ja. Desondanks: geniet van de klanken, de trompetten, de drums en de solo’s.
Zoals gezegd: Meer suggesties voor een Youtubetune? Mail ons.

Dickens bij S2Blue

S2blue - Greenbank Road

01.02.2015 – Engeland zucht deze weken onder steeds nieuwe pakken sneeuw. Dat zal ze leren, als ze maar steeds de euro niet omhelsen. S2Blue - Looks in 2015Jinglebedrijf S2Blue zette deze foto van het fraaie gebouw op hun eigen Facebook, en daar maken ze hun jingles voor de hele UK. Voorheen was het ’t hoofdkwartier van Alfasound. Ze zitten in de voormalige St. Martin’s jongensschool. Neergezet in de tijd van Dickens. En ach, zeg zelf: dit is toch ook een plaatje à la Dickens.

Anton Pieck had er het water van in zijn mond gekregen. We hebben wel een beetje gesmokkeld trouwens, en een geparkeerde auto weggeboend (kijk maar naar het origineel op FACEBOOK), maar zie dat maar als een service van de zaak, en een illusie moet je niet verstoren. Geheel in tegenstelling tot het romantische onderkomen heeft het bedrijf net z’n eigen lay-out veranderd. Nog strakker dan het al was. Nóg strakker?

De 32oz Texas steak

32OZ Steak

Chris UK Stevens31.01.2015 – Beste lezers, we moeten het eens over biefstuk hebben. Want in feite zegt een biefstuk ook iets over het wezen van de jingle. Dallas Texas is de hoofdstad van de jinglecultuur in de wereld, hier zaten de bedrijven die er toe doen: PAMS, TM, JAM, CRC, Futursonic. Texanen zijn nogal overtuigd van hun eigen superioriteit. Alles is groter. Het spreekwoord luidt niet voor niets: Big, bigger Texas! Dat zie je ook terug in de stijl waarmee de jinglemaatschappijen al sinds 1951 jingles maken: zelfbewust en vol overtuigingskracht. En moet het in het Duits of Spaans, dan doen we dat toch ook wel eventjes!  Gewoon is niet gek genoeg. Die stijl zit zelfs in een menukaart. Bij TM Studios wordt veel gedaan met het werk van Chris ‘UK’ Stevens, een Engelsman in hart en nieren. Iemand die zich met een frisse verbazing op de cultuur in Texas stort. Op zijn Facebookpagina’s attendeerde hij ons op een fenomeen dat alleen in Texas bestaat, de zogeheten 32-Oz Steak. Bij elk steakrestaurant dat zichzelf respecteert staat-ie op de kaart. 32 oz is de ouderwetse gewichtsaanduiding en staat voor ounces. En omgerekend in gewichten die we hier kennen is het ……. 907 gram. Bijna een kilo aan biefstuk. Big bigger Texas.

Fries en beat bij Top Format

Top Format - Koortje in 2015

Top Format - Logo 201530.01.2015 – Ze hebben het druk, de mannen en de vrouwen bij Top Format in Haarlem. Ze zijn lekker bezig met nieuwe customjingles voor Veronica – een mooie klant om te hebben. En leverden ook “simmer’-jingles voor Omrop Fryslân, de ‘regionale stjoerder fan Fryslân’mei nijs op ynternet, radio en tv’. En dan ook nog eens jingles voor BeatOne, in opdracht van de Duitse klant Mediahaus (luister HIER), in 2014 kwam deze ‘Beat of europe’ ook al in Haarlem langs voor jingles. En dan is er ook nog eens een custom-pakket voor de Oosterijkse radio, je zou bijna jodelen van geluk in een zakelijk saaie maand als januari. Het enthousiasme spat er op deze foto reeds vanaf bij de verse stemmen die boven op de zolder in het Top Format pand het inzingwerk doen.

Top Format - Uitmixen

Ze zijn er: de Veronica jingles

Dit is VerrrrrrrrooooonicaGone with the wind, music by Max Steiner29.01.2015 – Ze zijn er, de nieuwe Veronica-jingles, waarmee Veronica in het nieuwe jaar luisteraars wil terugwinnen. Want met een marktaandeel van 4,5 procent gaat het bepaald niet best met de zender. De jingles werden afgelopen maand door Top Format in Haarlem gemaakt. Custom, zoals dat heet: een maatpak voor op de radio. Het rare is dat je ze nu al kunt DOWNLOADEN, terwijl ze nog niet eens op de zender zijn, en ook nog niet helemaal klaar, als we het goed begrijpen, want sommige jingles gaan nog in de remix. Waarom dan toch al te vinden op legaldownload.net? Dat heeft te maken met een ingewikkelde regeling. wind logoProducenten en componisten kunnen bij de landelijke SENA een beroep doen op ‘naburige rechten’. Die gelden niet als de jingles alleen als deel van de programma’s te horen zijn, maar wel als ze ‘los’ te koop of zelfs te geef zijn op een downloadsite. Dat is precies de reden dat steeds meer producenten naast een demootje inmiddels hele pakketten ‘weggeven’ of voor een paar schamele centen te koop zetten – het levert hen namelijk veel geld op. Het nadeel dat verzamelaars het product eerder hebben dan de echte klant is dan kennelijk geen sta-in-de-weg. Zo wordt het leven steeds meer ‘business’.
In de jingles is het aloude W-I-N-D logo weer prominent naar voren gehaald, de tekst Dit-is-Ve-róóó-ni-ca past immers prachtig op het logo van doubeljoe-ei-en-die in Chicago, de aanvankelijke klant waarvoor die prachtige Veronica-jingles werden gemaakt. Componist was Tom Merriman van TM Productions in Dallas. Volgens een interessante forumdiscussie in America werd het thema destijds losjes gebaseerd op de melodielijn van ‘Gone with the wind’, de epische film in technicolour waarvoor Max Steiner de muziek schreef. LUISTER en oordeel zelf.