De CD zeilt weg en het gaat snel

EMI archief24.06.2015 – Het gaat snel met de teloorgang van de CD. Heel snel zelfs. Digitale diensten als Spotify verdringen het schijfje. Tja, muziek op een geluidsdrager? Zo ouderwets als wat; voor jongeren is muziek een bestand en geen schijfje. Tenzij het een schijf van vinyl is, want dan ben je natuurlijk weer helemaal bij de tijd, met een pickup van de kringloop en een krakende versterker. Dat de CD definitief omvalt zie je aan kleine dingetjes. Een CD-winkeltje in Deventer is bijvoorbeeld bomvol gestouwd met  CD’s uit de archieven van platenmaatschappijen EMI en WEA. Ze boenen alles de deur uit en dat is meestal een teken dat ze naar een kleiner kantoor gaan en al die ballast uit het verleden niet verder met zich mee willen zeulen. Ballast? Het mooiste uit 35 jaar muziekgeschiedenis ligt daar te grabbel, soms nog in het cellofaantje. Wie ons geld biedt onder couvert kan het adres van het winkeltje vragen. Even is het een mooi buitenkansje, natuurlijk, maar je weet: als deze golf eenmaal is weggespoeld is het voorbij.

LX – de jingles

LX radio de jingles

23.06.2015 – Naar een non-stop station luisteren voor de jingles, ook al is het van Lex Harding. Dat is ook zo wat. Gelukkig zijn de highlights van LX Radio, op internet gezet door de stem in de jingles, Maurice Verschuuren, die ook voor Novaz veel vormgeving voor radiozenders doet. HOOR ze hier. Hier en daar zijn ze wat in de adolescentie blijven hangen met teksten als: uit de tijd dat vrouwenonderbroeken nog van hout waren, en: je eigen natte muziekdroom, 24 uur per dag de antenne omhoog. Jaja.

En toch koos Luxemburg niet voor JAM

Luxemburg - DJ Dave Christian 122

22.06.2015 – De Engelse service van Radio Luxemburg had een reputatie op te houden als het om radio ging. Toch was hun keuze voor jingles nogal opvallend. Ze gebruikten het pakket 93KHJ van Tuesday Productions en dat waren de beste jingles die je je in de jaren tachtig maar kon wensen. HIER komt er een aardig zooitje van voorbij. Maar de keuze voor WAY audio (het bedrijf van Ben Freedman, waar wat vrienden van de highschool kwamen inzingen) en EMI-son (de Britse producent van nogal matige jingles) is dan wel weer verrassend te noemen. Gek dat ze in al die jaren niet voor JAM kozen, de marktleider op jinglegebied in dat tijdvak. En toch hebben ze geluisterd naar jingledemo’s van de maatschappij, blijkt uit de foto die oud medewerkster Honey Bee Benson op haar FACEBOOK heeft gezet. Je ziet DJ Dave Christian in de productiestudio in Rue Jean Engling, en wat steekt er in de cassette-recorder: juistum, een JAM-demo. En toch kozen ze de jingles niet. Raar hè?

Wie kent ‘m nog? De Discart

CIMG0063

21.06.2015 – Vandaag is het de kortste nacht en dus de langste dag van het kalenderjaar 2015. Een mooie dag om een artikel van gastredacteur Sybrand Verwer te plaatsen. Lees even lekker mee:
Behalve aan jingles besteden wij van Jingleweb volgaarne ook aandacht aan de hardware die daar voor nodig is. Tegenwoordig een PC of tablet waarin in grote variatie software voorhanden is. Maar vroeger, ja vroeger, toen alles beter was. Jingles konden janken en ruisen of midden in de weergave gewoon stoppen. Niet starten, of met een tik starten, of elke denkbare combinatie hiervan… . Dat alles dankzij wat wij toen Spotmaster plachten te noemen, terwijl Spotmaster een merk was van de firma BE (Broadcast Electronics). In de jaren ’80 en begin jaren ’90 domineerde bij Radio 3 de firma Sonifex als Spotmaster. Anders gezegd, de toch enigszins lompe Spotmaster werd vervangen door de gelikter uitziende en sneller startende Sonifex. Boven in beeld van deze site is daar een fragment van te zien. CIMG0060Maar in de loop van die jaren ’90 werd de Sonifex gaandeweg weer vervangen door de MD spelers van meneer Denon. En die moest later weer het veld ruimen voor de eerder aangehaalde software spelers van onder meer Dalet. Maar meneer Sonifex zag voor zichzelf nog een rol weggelegd in de weergave van vormgeving, alleen was dat apparaat slechts een kort leven beschoren, we spreken over de Discart. CIMG0053De jankende carts werden vervangen door de in die tijd bekende floppydisc. Formaat was gelijk aan toen veel gebruikte floppys die in elke computer, Mac of Windows, paste. Maar toch niet helemaal; de Discart nam alleen genoegen met exemplaren van Extra High Density met een capaciteit van wel 4MB. En op een dergelijk schijfje was plaats voor wel 60 seconden kamerbreed stereo. De glorietijd van de Discart DX10 was kort, ze hebben carrière gemaakt in de studio’s van Hitradio Veronica en KinkFM, geen onlogische combinatie, beide stations vonden destijds onderdak in het pand aan het Laapersveld. Enkele exemplaren van de DX10 zijn destijds ook nog in gebruik geweest in de radiocellen van het NOS Journaal vanaf het moment dat de nieuwslezer van dienst zelf een tussenbliepje diende te starten. Op de foto een van die exemplaren.
Met grote dank aan Dion Posdijk en Sybrand Verwer.

Brandy doet goede zet in Polen

20150617_BRANDY_Margaret19.06.2015 – Brandy Jingles heeft Radio Zet toegevoegd aan de almaar groeiende lijst van partners, zo meldt ons Brandy-voorman Diederik Decraene letterlijk. Klanten heten bij Brandy partners, en dat omschrijft meteen de manier waarop de mensen van Brandy tegen de radiomensen aankijken voor wie zij werken. Radio Zet, één van de sterkste -en misschien wel de bekendste mediabrand in Polen heeft een nieuw sonic logo. En ook een nieuwe eigentijdse sound. Meteen de grootste evolutie die Radio Zet op het vlak van vormgeving de afgelopen 10 jaar doorvoerde. Het is Brandy Jingles in Brussel dat de productie realiseerde. Het logo is een originele creatie en werd geïntegreerd in verschillende cuts van de verschillende Kick-pakketten. Het Poolse nationale Hot AC-station selecteerde 15 cuts uit de catalogus van Brandy Jingles. De music beds klinken zeer internationaal. En voor de vocals is onder meer een beroep gedaan op de Poolse ster Margaret (foto) die de jingles in de Brandy studio’s in Brussel heeft ingezongen. Radio Zet is the first private radio station in Poland. De zender richt zich op de doelgroep 28-49 jaar in vooral verstedelijkte gebieden. Volgens de jonsgte luistercijfers bereikt Radio Zet elke dag 6 miljoen luisteraars en is de runner up in Polen. (bron: persbericht Brandy.) Beluister HIER een aircheck.