31 augustus komt er weer aan…


25.08.2025 – 31 augustus komt weer in het zicht, een datum die voor veel zeezenderfans als een biels op de rails ligt. Al ruim 15 jaar staat Museum RockArt in Hoek van Holland stil bij het verdwijnen van de zeezenders Atlantis, Noordzee een Veronica. Inmiddels is dat een traditie van 15 jaar. Leo Weijers vertelt komende zondag in het museum over zijn recent verschenen Veronica boek. De Veronica boordstudio en die uit de landstudio van de Zeedijk in Hilversum maken onderdeel uit van de vaste collectie. In het winkeltje zijn veel zeezender-items te vinden. RockArt zit aan de Zekkenstraat 42 en is 31 augustus open van elf tot vijf. Entree is € 9,00 per persoon.

Thema uit Rocky was populair als tune

21.08.2025 – Goeie radiotunes hebben herkenning nodig. Dat weet iedere radiomaker. De herkenning kun je vinden in iets dat blijft hangen nadat je het één keer hebt gehoord.

Neem nou de muziek van deel 1 van de boks-film-reeks Rocky. De titeltrack – getiteld Gonna fly now – is origineel geschreven en uitgevoerd door Bill Conti. Covers van Maynard Fergson (wiens uitvoering veel beter werd verkocht) en Rhythm Heritage werden minstens zo populair.
De muziek (in de diverse uitvoeringen) werd onder meer ingezet als adverteerderspromo op Radio Mi Amigo, als tune van het Duitse programma RTL Clubsendung, ook de identificatiemelodie van Scheepsplaat op Radio Caroline, filler in de vroege jaren van Veronica als omroep in de vrijdagse Top 40, en als stations-identificatie van de regionale Radio Oost in Nederland.

Een aparte uitvoering – want zéér goed gepikt – is die van de Britse componist Roland Hanneman. Hij maakt onder de titel The Boxer (goed gekozen, Rocky was immers een bokser) een tune die onder meer verscheen op het Valentino Music Library label. Dat bracht vanuit New York jaarlijks zo’n 20 platen uit met productiemuziek ter lengte van dertig en zestig seconden per track. The Boxer werd een filler bij de overzichten van de Top 50 op Radio Monique.

PAMS jingle over watertekort in snikheet New York


08.08.2025 –
Dit bericht willen we enkel plaatsen als het snikheet weer is, dus het kwam er de laatste weken niet van😉…

Het is zomer 1965, dit jaar dus 60 jaar geleden. New York heeft te maken met een grootschalig watertekort. Al maanden wordt er (ook toen al) politiek gesoebat over hoe het probleem op te lossen. Een heuse watercrisis is het gevolg. Want New York zou in de winter wel eens zonder water kunnen komen te zetten. In de zomer van 1965 nemen de gezamenlijke radio- en televisiezenders in de stad het initiatief om een reeks spots uit te zenden op radio en tv. Want al dat politieke gepraat levert toch maar niets op. Er komt een ‘Bespaar water’-campagne, met onder meer een radiojingle die op het hele en halve uur wordt uitgezonden. De spots worden gratis aangeboden aan radio- en tv-stations die erom vragen. Uiteindelijk wordt het waterprobleem opgelost, maar het kost de baas van de lokale watercommissie Armand D’ Angelo wel zijn baan (voor $25,000 per jaar). In november dient hij zijn ontslag in bij burgemeester Robert Wagner van New York.

En hoe de campagne op de radio klonk? Ach, luister zelf even naar een opname van het avondprogramma op 77WABC tussen 22.00 en 23.00 uur op met Cousin’ Bruce; de Coca Cola Hour.
Je hoort de bijbehorende PAMS-jingle on air én het origineel. (Met dank aan Albert Pleijsier)

De tune van B&B Vol Liefde


05.08.2025 – Je merkt het aan de gesprekken bij het koffieautomaat; B&B Vol Liefde is weer terug op de buis. Dagelijks kijken meer dan 2 miljoen mensen naar de liefdesperikelen van Ingrid, Eveline, Daniël, Jean-Paul, Illya, Magda, Dick, Rob en Petra. Want wat is het toch heerlijk om mensen te kunnen analyseren en kritiseren.

Maar van wie is toch die tune, die zo kenmerkend is voor de begin- en eindleader? Laten we maar heel concreet antwoorden: van het team van Martijn Schimmer met zijn bedrijf SMP Produkties in Amsterdam. Martijn (later deze maand 50) en zijn team tekenden voor vele duizenden tunes voor zenders, omroepen, series, tv-programma’s, films, etc. Zijn persoonlijke top 4 vanaf nummer 1: DWDD, The Voice, RTL Nieuws en Nieuwsuur, zo konden wij in ‘Het complete tunesboek’ melden. Op zijn site worden de voordelen van zijn bedrijf opgesomd: een kleine – persoonlijke – greep daaruit: toegang tot tienduizenden tracks, door muzikanten ingespeeld, snel en gemakkelijk zoeken, elke week nieuwe muziek en losse sporen beschikbaar. En over minstens één ding zijn Martijn Schimmer en wij het grondig eens: de tune van het NOS Journaal. Martijn Schimmer: “Een gemiste kans”.

En over minstens één ding zijn Martijn Schimmer en wij het grondig eens: de tune van het NOS Journaal. Martijn Schimmer: “Een gemiste kans”.


(bron foto: still uit TV programma NPO)


Meer weten en een hele lijst van klanten zien? Kijk op de portfolio-pagina van SMP.