Jinglebedrijf Top Format verhuist – deel 2

Top Format nieuwbouw 2Top Format nieuwbouw 319.01.2017 – We schreven er de dag voor kerst al over. Jingleproducent Top Format in Haarlem gaat verhuizen. Vandaag is de symbolische laatste paal van de nieuwbouw geslagen door wethouder Joyce Langenacker van Haarlem. Top Format verlaat de burgemeesterswoning aan het Wilhelminapark, waar het 35 jaar lang heeft gezeten. Op de foto rechts Peppie en Kokkie euuhhh Lennard Groot en Frank Kok, de eigenaars van Top Format. En Joyce Langenacker achter de knoppen, zullen we maar zeggen. Het nieuwe onderkomen waar de jingles straks worden gemaakt komt aan de Maus Gatsonidesweg in Haarlem, aldaar ook wel de Noordkop geheten.
Dat is op zich raar – want wie noemt nu een weg naar de uitvinder van de flitspaal? Want dat was die Maus. Én autocoureur en autofreak. Hij werd in de jaren vijftig bij Nieuwleusen op de bon geslingerd door de politie wegens hardrijden. De politie klokte destijds de afstand tussen twee kilometerpaaltjes met een chronometer. Maus vocht dat aan: veel te onnauwkeurig, hij legde twee draden op de weg en mat de afstand tussen die punten zeer precies. Eureka, een nieuwe vinding… en een enorm gat in de markt. Later door Maus verfijnd met een radar en met flitscamera’s. Nou, bedankt!
En wat de verhuizing van Top Format betreft: wordt vervolgd.

Componist van beroemde TV-tunes overleden

Rutger Hauer als Floris (1968)
Rutger Hauer als Floris (1968)
Jan Stoeckart en zijn vrouw Fie - foto Studio Kastermans
Jan Stoeckart en zijn vrouw Fie – foto Studio Kastermans

19.01.2017 – Hij schreef de tune voor TV-programma’s als Floris, het Simplisties Verbond, Okkie Trooy, voor Monty Python and the Holy Grail en voor de Britse televisieserie Van der Valk. Jan Stoeckart. Hij overleed afgelopen vrijdag 13 januari op 89-jarige leeftijd in zijn woonplaats Hilversum.
Jan Stoeckart heeft waarschijnlijk 1200-1300 composities op zijn naam staan. Van 1974 tot 1980 was hij freelance componist voor onder anderen de Nederlandse Omroep Stichting (NOS). Van einde 1980 tot 1 april 1988 was hij producent en regisseur voor de VARA-radio. Hij zocht bijvoorbeeld ook de muziek uit voor het VARA-radioprogramma Vroege Vogels. Hij maakte verder opnames met het Metropole Orkest en het Promenade Orkest en maakte allerlei programma’s. Zijn naam is vooral relatief onbekend, omdat hij vaak onder een pseudoniem schreef. Hij gebruikte een paar schrijversnamen: Julius Steffaro, Jack Trombey, Peter Milray en Willy Faust.
De tune van Floris werd uitgevoerd door het Het Promenade Orkest onder leiding van Gijsbert Nieuwland. Het Promenade Orkest was een orkest van de Nederlandse Radio Unie (later de Nederlandse Omroep Stichting). In oktober 1945 begon het onder de naam Het Theater Orkest bij Radio Herrijzend Nederland. In 1947 werd deze naam gewijzigd in Vaudeville Orkest om vervolgens in 1948 weer te veranderen in Promenade Orkest. De tune is ook op plaat verschenen onder de uitvoerenden Imperial Orchestra, ongetwijfeld omdat het label ook zo heette, maar het was hetzelfde orkest De singleversie van de plaat klonk net iets anders dan de TV-versie.

Jingles in de 10cc studio


Strawberry-Studio-002

Alfasound - Sessie met Les Reed
Alfasoundsessie met Les Reed (met Steve England en Alan Fawkes rechts)

18.01.2017 – Toen Alfasound professioneel met jingles maken begon in het Verenigd Koninkrijk, deden ze hun eerste pakketten voor Trent en Piccadilly Radio in de Strawberry Sound Studio, een van de voorstadjes van Manchester, en misschien dertien kilometer rijden van hun later St. Martin’s Studio in Ashton-upon-Mersey. De studio was één van de besten uit de wijde omtrek, opgezet door de leden van 10cc, die er zelf ook erg lang experimenteerden, zonder dat ze elk duur uur in de studio met z’n uitzonderlijk mooie mengpaneel moesten aftikken. 10cc had de pech dat ze werden overvleugeld door Queens’ Bohemian Rhapsody, dé golden oldie uit de seventies. De ontstaansgeschiedenis van de hit is evenwel zeer de moeite waard. Geschreven als een Rhumba, tot Eric Stewart zei: zullen we backing niet helemaal vocaal maken? En eindeloos zongen ze met z’n vieren Aaaaaaaaaaaaa in 13 verschillende toonhoogtes. Dat werd gedubbeld en nog eens gedubbeld tot er een hemels koor was ontstaan en er werden looptapes van gemaakt. Dat geluid kwam naast elkaar op een 24 sporen en door schuiven te openen en te sluiten konden ze daar melodieën van maken. Er werd een speeldoosje voor boven de wieg aan toegevoegd en Kathy Redfern – de receptioniste – moest fluisteren: Big boys don’t cry. En zo zitten er nog wat productietrucjes in de plaat die buitengewoon leuk zijn. Recentelijk werd op Nederland 3 de geschiedenis van de band 10cc uitgezonden. Maar HIER wordt de passage die ook daar in zat van I’m not in love wat langer uitgespit. Echt kijken, geloof ons nou maar.

Strawberry 001

Uit de tunesdoos: orkest van Werner Müller

VARA - Z.O
VARA Z.O. (zaterdagochtend) met Herman Stok (L) en Letty Kosterman (R).


hoes 2
18.01.2017
– Hier volgt een waarschuwing: de naam Hawaï (of Hawaïï) gaat veel vallen in dit bericht.
Uit de freaky hoekjes van de tunescollectie komt deze recente aanwinst van het orkest van Werner Müller, een Duits componist en orkestleider die in 1998 overleed. Zijn muziek was eind jaren ’60 en begin jaren ’70 erg populair bij Nederlandse radiomakers die een ‘swingend muziekje’ zochten als tune of promobedje. Misschien wel omdat er veel trompetten in zaten, het instrument dat in onze audiogenen is blijven hangen als nieuwsbrengend (de ‘heraut-reflex’) en dat aldus uiterst geschikt was als promomuziek of begintune. En bovendien bewijst dit voorbeeld dat veel programmamakers lui waren, en net zo makkelijk 1, 2 of 3 tunes plukten van dezelfde elpee.
De elpee: Hawaiian Swing van Werner Müller and his Dance Orchestra (zie hoes links). Release: Decca 1963. De track Hawaiian War Chant. hoesWerd gebruikt in 2 jingles met de stem van Theo Rijsdijk: “Hilversum III has that big sound“, en “Stay tuned for this station for the best in popmusic”, allebei voor Hilversum III. Een andere track van die elpee (Hawaiian Eye) werd ook gebruikt als promomuziek voor Z.O., het zaterdagochtendprogramma van de VARA met Letty Kosterman en Herman Stok. En aldus kan de bewering worden gestaafd: radiomakers zijn lui en kiezen voor gemak.
Muzikaal gezien is er een grote overeenkomst met de muziek die destijds bij jingleproducent PAMS in Dallas van de lopende band kwam. Zelfs de steelgitaar van Alvino Rey bij PAMS had grote overeenkomsten met de steelgitaar in de muziek van Werner Müller. Kortom: er komen een hoop werelden samen. Voer voor jingle-, tune- of muziek-historici.
Binnenkort zal Jingleweb / het Genootschap radiojingles en -tunes meewerken aan een radioprogramma over bekende jingles en hun herkomst. Blijf aangehaakt moor meer informatie.

+++ Jingles kort +++ +++ Jingles kort +++

Radio 2
14.01.2017
+++ Jingles kort +++ +++ Jingles kort +++ Wist je dat alle full versions van het huidige jinglepakket van NPO Radio 2 online staan? Al een tijdje trouwens. Mag niet, maar is wel zo. Luister maar. Producent is Wise Buddah. +++ Jingles kort +++ +++ Jingles kort +++ Reelworld Europe logo 2011Good old Radio Veronica heeft ook weer nieuwe jingles, ook weer van Reelworld, meldt radiofreak.nl. Nieuw zijn Top of The Hour en Half Hour (TOTH en TOTHH), evenals de nieuws-, weer- en verkeersvormgeving. Daarnaast hebben 8 jingles uit het pakket dat ReelWorld in 2013 voor Veronica heeft gemaakt een update gehad. +++ Jingles kort +++ +++ Jingles kort +++ Over enkele dagen op deze website nieuwe jingles van Maestro Media. +++ Jingles kort +++ +++ Jingles kort +++