04.05.2017 – Dodenherdenking straks. In de jaren zeventig, toen de oorlog nog een tikkeltje gevoeliger lag (omdat het
leeuwendeel van de mensen ‘m had meegemaakt) kregen ze bij NOS Met het oog op morgen nogal eens wat telefoontjes: waarom hebben jullie eigenlijk een Duitse tune? Heel in het begin werd, om de gevoeligheid te sparen een poldermodel bedacht: we draaien tóch Reinhard Mey op 4 mei als de zenuwen gevoelig zijn, maar in het Nederlands of in het Frans, want in die talen was Gutenacht, Freunde ook opgenomen. Hieronder staat-ie. In het Frans dan.
All over the world: …. jingles !
04.05.2017 – De wereld van internet levert nog steeds nieuwe, leuke snufjes op. Over Radio Garden – een tool van Beeld en Geluid in Hilversum – hebben we vorig jaar al een bericht geschreven op Jingleweb, maar er bleek een optie te zijn die we nog niet kenden en die voor ons jinglefielen heel interessant is.
Stel: je zappt over de wereldbol, en zoomt in op – pakweg – Houston. Met 1 muisklik luister je naar een radiostation in Houston. En zo kun je de hele wereld over. Maar als je /jingles achter de URL tikt, kun je van heel veel radistations jingles horen. Isn’t that nice? Twice as nice! Probeer maar eens.
Zoals gezegd: initiatiefnemer van Radio Garden is Beeld en Geluid in Hilversum, die het project liet uitvoeren door het bureau Studio Puckey in Amsterdam. Jonathan Puckey van Studio Puckey zegt er op Nederlands Medianieuws het volgende over: “Ik heb een zo minimaal mogelijke toepassing ontworpen, waar geen uitleg bij nodig is: je landt op de wereldbol, die zoomt in naar de plek waar je bent en je luistert meteen naar radio in de buurt. Wat het startpunt is van een ontdekkingsreis langs talloze radiostations wereldwijd.” Radio Garden bevat ook selecties van historische radiofragmenten, jingles en verhalen over het luisteren naar radio.
De Dino is geland, de jingles ook
01.01.2017 – België krijgt binnenkort een gloednieuw internetradiostation met de welluidende naam Dino Radio. Het kersverse radiobedrijf kocht zijn jingles bij Maestro Media in Wageningen. Het resultaat: 8 jingles in tal van uitvoeringen; van full version en donutversie tot filler, evenals alle denkbare a capella varianten. Voor hun vormgeving hebben de mensen achter Dino Radio een selectie gemaakt uit de cuts van het jinglepakket The Perfect Mix van Maestro Media. Dit pakket bestaat uit een grote verzameling instrumentale backing tracks waaruit klanten online zelf hun jinglepakket kunnen samenstellen. Dino Radio heeft een eigen demo van de jingles online gezet.
Dino Radio is een gouwe ouwe-station en draait uitsluitend ‘monsterhits’. De nadruk ligt op muziek uit de 60’s en 70’s, met af en toe een plaat uit de jaren ’80 en ’90. Je kunt er ‘Lana’ van Roy Orbison, ‘Up into the Sky’ van Sunny Side Up en ‘Mooi om te zien’ van Bart Kaëll te horen krijgen. Met ook ieder uur minstens één Nederlandstalig liedje. De Dino is geland, zeggen ze zelf bij het station. Waarvan akte.
Top Format hoofdkwartier verkocht
28.04.2017 – Het is verkocht: het hoofdkwartier van Top Format, waarin een dikke dertig jaar jingles werden bedacht en werden gezongen. Het majestueuze pand in het Wilhelminapark in Haarlem vond snel een koper, acht weken nadat een bord in de tuin werd gezet. De vraagprijs zat op een dikke 1,2 miljoen – globaal zo’n duizend euro per kuub. Wat de eigenaar ervoor heeft gevangen moeten we nog maar eens even bij het Kadaster nazoeken. Top Format verhuist in de zomer naar een gloednieuw pand aan de noordkant van de stad – nieuwe tijden, nieuwe lay-out – zo gaat dat. Dit was al een erg mooi pand!
Eventjes weer ‘van Hoogezand tot Heerlen’

27.04.2017 – Het was een aardig knipoogje naar het verleden, vanmorgen op deze Koningsdag. Presentator Jurgen van den Berg vroeg op NPO 1 aan de weerman wat voor weer we mogen verwachten, zo van Hoogezand tot Heerlen en van Goes tot Gorredijk. Dat verraadt Jurgens radiohart, want het was een slogan bij Langs de Lijn en bij Radio Tour de France, bedacht door NOS-stem Hans Hogendoorn in 1990. Toen zong Top Format het pakket Good Time Radio van JAM in voor de sportprogramma’s bij de NOS. Hans zelf vond het verrassend om te horen dat de slogan van toen bijna 30 jaar heeft weten te overleven. “Zo’n klassieker blijft je altijd bij”, appte Jurgen nog. Willem-Alexander kan hem waarschijnlijk zó meezingen, bij Wilfried de Jong onthulde hij dat hij in zijn vormende jaren was opgegroeid met de radio en niet met de televisie.