15.10.2017 – TM Studio’s in Dallas komt met een nieuw online concept voor jingles beluisteren, waarmee de klant zelf jinglevoorbeelden kan creëren op basis van eigen keuzes. Het concept heet TM EVO, een afkorting van evolutie.
De klant kan kiezen uit een 4 verschillende stationslogo’s, uit 4 soorten koor (1 tm 7 leden), en uit 2 soorten effecten. Met 1 druk op de knop kan hij of zij vervolgens luisteren naar een demo van 3 jingles met de zojuist gemaakte keuzes en deze jingles ook downloaden. En zelfs ‘on the fly’ wijzigen. Easy peasy, en heel bijzonder om te doen.
De klant kan kiezen uit elk format waarin TM jingles aanbiedt: AC, Hot AC, CHR, Country, HOT Country en Classic Hits. Een duidelijke uitleg van de mogelijkheden staat online. En er is ook een korte presentatiepromo van het concept. De terminologie die TM gebruikt is wel wat ongewikkeld: The World’s First Fully-Customizable, Interactive Jingle Service. Dat had wat ons betreft wel een tikkeltje helderder gekund.
Jingles kort ++ Jingles kort ++ Jingles kort ++ Jingles kort ++
14.10.2017 – Jingles kort ++ Jingles kort ++ Fun X is het jongerenstation van de NPO, dat in de 4 grote steden van Nederland uitzendt: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De Urban zender heeft daar ook eigen studio’s. De nieuwe jingles komen van PURE Jingles. Luister naar het hele pakket. Jingles kort ++ Jingles kort ++
Benztown & Soundquadrat in Duitsland hebben recent het nieuwe jinglepakket voor Europa Plus gelanceerd, het grootste radiostation van Rusland. Het pakket bevat 17 Main Themes voor overdag, de Morning Show „Brigada U“ en de Russische Top 40 (met Vladislaw van Nieuwenhuize, geintje…). De jingles komen binnenkort online.
Disco Jingle Single heeft Britse bijna-naamgenoot
08.10.2017 – Top Format is er eind jaren ’70 en begin jaren ’80 “wereldberoemd in Nederland” mee geworden, althans bij de fans van jingles en radio. De reeks Disco Jingle Singles. Vier verschenen er tussen 1979 en 1983. De eerste drie uitgegeven bij Fleet, de 4e bij Ariola.
De bekende serie bevat instrumentale bedjes (meestal 30 seconden lang) en jingles, origineel geproduceerd door de bedrijven TM Productions en W.B. Tanner in de VS, bij Top Format in Haarlem (eerst Parklaan, later Kenaupark) later voorzien van Nederlandse teksten, voor algemeen gebruik. (Goeiemorgen, goeiemiddag, goeievond, “En dat is beloofd” etc.) De titel van de reeks was goed gekozen, want bekte letter door zijn alliteratie.
Laten we nou op Ebay een single vinden met nagenoeg dezelfde naam: Jingle Single, in dit geval in de jaren ’70 uitgebracht door het bedrijf Jingle Single in Cornwall in Zuid-Engeland. De inhoud bevat volgens verkoper “loads of groovy 70s radio jingles for Motown etc.” Wie mee willen bieden kan terecht tot 19 oktober op Ebay.
Vaste lezer Albert Pleijsier was na lezing van dit bericht zo attent om ons een link te sturen naar een site die helemaal gaat over Jingle Singles. Bedankt, Albert!
PURE levert opnieuw vormgeving voor RTL2 in Frankrijk
07.10.2017 – Na NRJ en Chérie heeft PURE Jingles nu ook het Franse station RTL2 van nieuwe zendervormgeving kunnen voorzien. Solid as a Rock mag je zeggen, omdat het station Le son Pop-Rock als slogan heeft, vrij vertaald het Pop-Rock-geluid. De zender draait hits als die van Harry Styles, Toto & Pink. Luister naar de jingles van RTL2. Inderdaad: Solid as a rock.
Nu uit: standaardwerk over NL Popmuziek
29.09.2017 – Het is de bijbel voor alles dat met populaire muziek, met radio, met plaatopnamen en met zeezenders te maken heeft. Vandaag verschijnt-ie: ‘Dutch Mountains’, een boek over de Nederlandse platenindustrie – met het formaat van en het gewicht van een fikse stoeptegel. Of een vuistdikke stapel LP’s, dat kan zo, het boek is 30 bij 30 centimeter. Met vijf jaar aan monnikenwerk gemaakt door Peter Voskuil, uitgegeven door Joh. Enschede. Een boek waar van we als Genootschap Radiojingles en -tunes zo van onder de indruk zijn, dat we het boek met korting aanbieden op onze eigen website: als u betaalt via iDeal krijgt het boek per ommegaande en zónder verzendkosten thuis. Waarom we dat doen? Omdat dit een boek is waarin we als doorgewinterde muziek- en radiofanaten op bijna elke pagina wel iets lazen dat we nog niet wisten en het boek een doorgewinterd publiek verdient. Ernst Jansz zei het treffend: ,,Dit is geen boek, maar een museum”. Een boek in elk geval in de overtreffende trap: met 217 geïnterviewden, 414 foto’s – waarvan de meesten niet eerder te zien waren, op 730 pagina’s en 42 hoofdstukken. Zelfs Leo Blokhuis is lyrisch: ‘Héérlijk boek met prachtige foto’s en geweldige verhalen’.
Bestel nu via jingleweb.nl voor € 89,95 en u betaalt geen verzendkosten.
(P.S. Voor mensen die niets van muziek weten een titelverklaring: Dutch Mountains was een hit van The Nits). Lees HIER meer over dit prachtige boek.
