De historie van de jingle Let’s go blue!

14.06.2020 – Jinglebaas Jon Wolfert van JAM in Dallas weet in zijn zondagse show op Rewound Radio elke keer maar weer interessante jinglefeiten te brengen. Wat wil je ook als je bedrijf sinds 1974 maar liefst 253 naamgegeven jinglepakketten heeft opgeleverd, die vele vele duizenden keren opnieuw zijn ingezongen voor radiostations over de hele wereld.

Een recent voorbeeld van zo’n interessant jinglefeit is de uitleg over de herkomst van cut 12 uit de serie Spirit of ’76, gemaakt voor WJR in autostad Detroit. Welke jingle? Nou, onze lezers in Brabant (en die zijn er veel!) kennen de cut als de jarenlang gebruikte uuropener van alle uitzendingen en als de begintune van de nieuwsuitzendingen van de regionale Omroep Brabant.

Omroep Brabant uuropener jaren ’80

De herkomst van deze cut 14 uit het pakket Spirit of ’76 liet Jon Wolfert onlangs horen door het draaien deze muziek…

Let’s go blue in combinatie met de jingle (tune).

Let’s go blue

Het nummer heet “Let’s Go Blue”, bevat 32 maten en is 40 seconden lang. Het hoort zowel bij de Universiteit van Michigan als ook bij diverse sporten, zowel op de middelbare school als professioneel. De melodie van Let’s go blue is halverwege de jaren ’70 gecomponeerd door Joe Carl en voor het eerst gearrangeerd door Albert Ahronheim.

Joe Carl was student aan de Universiteit van Michigan en tubaspeler in de Michigan Marching Band. Hij speelde het deuntje al improviserend tijdens een hockeywedstrijd in de Yost Ice Arena. Men zegt dat het nummer vleugels kreeg nadat het werd gespeeld door de Michigan Marching Band tijdens de nationale uitzending van de Orange Bowl in 1976. De eenvoudige kreet Let’s go blue werd spontaan geroepen door de bandregisseur van Michigan, George Cavender, die deze in een vlaag van enthousiasme uitriep nadat het nummer verschillende keren was uitgevoerd. Tekst en muziek raakten snel in de smaak bij het publiek.

De fans van de footballclub in Detroit (in de staat Michigan) hebben het zich als clublied toegeëigend. Wie de binnenkomst van het team in het stadion wil zien, moet vooral even hier kijken. Een belevenis. En ja, er is voor de échte liefhebber ook bladmuziek van het lied.

Het origineel: Let’s go blue door de Michigan Marching Band .

WJR Detroit

De JAM set Spirit of ’76 is bevat 12 rock/talk jingles voor 760 WJR in Detroit. En omdat dit station veel sport in haar uitzendingen doet, was er natuurlijk ook een sport-tune nodig, en dat werd deze cut 12.

Luister hier naar een combinatie van de tune van JAM in Dallas en een resing voor Omroep Brabant van Top Format in Haarlem.

De krant Michigan Today heeft een reeks podcasts, waarin deel 4 de achtergrond schetst van Let’s go blue. De geinige titel is How we went blue en de podcast is hier te horen.

+++ Jingles kort +++ Jingles kort +++

05.06.2020 +++ Jingles kort +++ Jingles kort +++
Deze editie van “Jingles kort” is eerlijk gezegd meer een editie van ‘achterstallige post’, want al deze berichten bleven te lang op onze plank liggen:
Recent verscheen een briljante montage met Veronica-jingles van ná 1974, gepubliceerd bij gelegenheid van 60 jaar Veronica. De aansprekende titel luidt “Veronica, kunstenaars van de radio.”Zeker nog even terugluisteren!

Dolf van der Linden – Bron Metropole Orkest

+++ Jingles kort +++ Jingles kort +++
Ook het fameuze Metropole Orkest heeft goed nieuws gemeld: De komende weken wordt alle muiek die hoort bij de 8-delige Youtube-reeks ” Metropole Orkest , 75 jaar years in perspective” online gezet. Zie hier de overzichtspagina.

+++ Jingles kort +++ Jingles kort +++
En o ja, Maurice Verschuuren en Kyra Macco worden de nieuwe zenderstemmen van SLAM!, meldt Radiofreak.

Wie zongen de jingle “Hilversum III, Felix… Meur-ders” ?

29.05.2020 – Wie is er als tiener niet groot mee geworden? Met de jingle “Hilversum III, Felix… Meur-ders” ? Wereldberoemd-in-Nederland, kun je wel zeggen.
Jarenlang hebben we niet geweten wie die jingle hebben gezongen. De naam van de zangeres hadden we al wel min of meer in beeld, maar van de zanger nog niet. Tot nu. Dankzij producer en radiomaker Rolf Kroes. Dit is wat hij ons desgevraagd mailde:

Felix Meurders, foto Beeld en Geluid

“Ik moest diep in mijn niet zo jonge geheugen graven voordat ik me iets kon herinneren van het maken van de betreffende jingle. Het was denk ik een van de eerste gezongen jingles op Hilversum 3. Felix en ik hadden toen al menig pakket van PAMS gehoord en wilden ook iets in die richting proberen. Gezongen jingles ‘buiten de deur’ laten maken was toen ondenkbaar, want kostte geld, dat er toen ook niet was. Jingles werden in die tijd (begin jaren ’70) dikwijls gemaakt met bezoekers die toevallig in de studio waren. Zo ook met deze jingle. Job Zomer, de oprichter van Munich Records, (zie hieronder in apart kader, red) kenden Felix en ik omdat hij regelmatig zijn materiaal kwam pluggen. Volgens mij managede hij ook Anneke Konings. In ieder geval voorspelde hij  haar een grote toekomst. Toen we onze wekelijkse jingles maakten waren ze allebei in de studio .”

Hilversum III, Felix… Meur-ders – Anneke Konings en Job Zomer

“Deze jingle is denk ik min of meer spontaan ontstaan. Er zijn meerdere stemmen te horen. Om te beginnen Anneke die volgens mij verschillende partijen zong. Dat gebeurde toen nog door met de recorders te ‘pingpongen’. (In een gewone productiestudio stond geen meersporenmachine.) Dus Anneke zong een partij in, die werd gekopieerd naar machine 2 waarbij Anneke een tweede partij zong, Dat werd weer gekopieerd naar machine 1 met een derde partij etc., totdat de ruis te erg werd. Wat Felix en ik in de PAMS jingles bewonderden was de basstem in hun jingles, waardoor de ‘onderkant’ een extra gewicht kreeg. Zo’n lage stem is ook in deze jingle te horen en hij is van Job Zomer, die behoorlijk muzikaal was en dezelfde omvang had als Luciano Pavarotti.  Ik denk dat ze er geen cent voor gekregen hebben. Wat een verhaal over een jingle van 4 seconden! “

Job Zomer, foto de Volkskrant en Jazzmasters
Anneke Konings – rond 1970
Anneke Konings, die zich tegenwoordig Anna noemt

Job Zomer was muziekproducer, radioprogrammamaker, muzikant en directeur van het platenlabel Munich Records, zo lezen we op Wikipedia. Zomer kocht in 1972 de platenzaak Munnickendam Groothandel in Amsterdam. Hij veranderde de naam in Munich Records en begon zo een klein jazzlabel. Dat groeide in de loop der jaren uit tot een in jazz en rootsmuziek gespecialiseerde platenmaatschappij met een grote distributietak. Hij stond ook aan de wieg van het kleine folklabel Stoof in de jaren zeventig, dat de eerste elpee van Gerard van Maasakkers uitbracht.
Job Zomer is in 2006 overleden op 68-jarige leeftijd.

Job Zomer

Jingleweb ‘vult’ de Arbeidsvitaminen

26.05.2020 – VANDAAG mogen wij-van-Jingleweb-(Jelle Boonstra en Benno Roozen) grotendeels de platen kiezen voor ’s werelds oudste radioprogramma: de Arbeidsvitaminen. Dit vanwege de week van de jaren ’70.
Bij alle platen zit wel een jingle-verhaal, sommige daarvan zul je ook uitgelegd horen. Zo draait presentator Hans Schiffers Tears in the morning van de Beach Boys samen met de bijpassende jingle van Sjoerd van den Broek voor (Wim) Rigter in de morgen. Ook komt de originele Hilversum 3 Troetelschijf voorbij: Queen met Killer Queen, voorzien van de bijbehorende jingle met de raket. Mooie radio met mooie jingles.

Jingleweb ‘vult’ de Arbeidsvitaminen. Dinsdag 26 mei 2020.
NPO Radio 5, AVROTROS, Hans Schiffers, 10.00 – 12.00 uur.

+++ Jingles kort +++ Jingles kort +++

22.05.2020 – Jingles kort +++ Jingles kort +++ Audiovormgevers KH Music in Utrecht heeft de Buma Award voor beste televisie-, radio- of podcastvormgeving gewonnen. Daar zijn makers Jeroen Kuitenbrouwer, Ward Henselmans en Daan Jansen maar wat trots op. Zij kregen de prijs ook al in 2017. Bekijk hier een korte video erover.
Jingles kort +++ Jingles kort +++ Jingleproducent Wise Buddah in London heeft haar website vernieuwd. Opvallend is, dat de kleurstelling erg veel lijkt op de oude huisstijl van concurrent Top Format, maar dit terzijde. Wise Buddah kennen we in Nederland onder meer door de jingles voor Sky Radio, Radio 538 en NPO Radio5.

Zo ziet de nieuwe website van Wise Buddah er uit, hieronder het oude Top Format logo