Ook jinglemaker JAM produceerde syndicated shows


11.07.2023 – Wist jij dat jinglemaker JAM in Dallas ooit een syndicated programma heeft gelanceerd? Het heette The Weekend Music Review, een wekelijkse show van 3 uur gepresenteerd door Dan Ingram. The Weekend Music Review telde de AC Top 20 af en besprak wat er dat weekend 20, 15, 10 en 1 jaar geleden gebeurde. De serie, op het hoogtepunt te horen op 87 zenders, heeft krap een jaar gelopen en werd gestopt omdat het te weinig geld opleverde.

Het contract werd getekend in januari 1987, de eerste uitzending was in het weekend van 4 en 5 juli 1987. De JAM shows worden doorgaans op woensdag opgenomen bij JAM in Dallas en kwamen uit op vinyl. Daardoor waren ze bij uitzending al 10 dagen oud.

De show kende veel rubrieken, waaronder een plaat van exact 20 jaar geleden, daar ging 1 van de JAM medewerkers wekelijks voor naar de bibliotheek om daar op microfiche nieuwsfeiten van 20 jaar geleden op te dissen of informatie over de bands te vinden. En werkte ongeveer zes mensen door de week aan die show. En dat bleek duur. Uiteindelijk té duur.


The Weekend Music Review werd real time opgenomen, dus in drie uur tijd. Maar Dan Ingram zat in New York. Daarom werd een studio gehuurd bij WABC in New York. De opname werd geuplinkt naar een satelliet en bij een lokale omroep in Dallas weer gedownlinked. Via een geupgrade telefoonlijn werd het verstuurd naar JAM, 7 mijl verderop. Daar werd alles in elkaar gezet.

De Weekend Music Review was voor radiostations gratis, maar de show bevatte commercials die de afnemer moest meenemen, zoals generieke advertenties (stop met roken) of commerciële advertenties, die natuurlijk ook door JAM gemaakt werden. Maar er was ook ruimte vrijgehouden voor eigen lokale commercials.

Dit alles is opgetekend uit de meest recente show van JAM boss Jon Wolfert op internetstation Rewound Radio. Luister hier naar de hele uitzending van zondag 9 juli 2023.

JAM (Jon Wolfert) maakte een speciale edit van de korte demo, die hoor je hieronder.
Copyright: JAM / Jon Wolfert