Jingles weetje nummer 431

13.08.2018 – Wist jij dat de naam van het beroemde jinglepakket “Reaching out, touching you”, gemaakt door Pepper-Tanner is geleend van Neil Diamond? En nog wel van een beroemde hit: Sweet Caroline (jawel, die van Sweet Caroline,…ta, ta, taaaah) uit 1969. Het pakket jingles, 15 stuks voor vooral WFIL (Philadelhpia) en WLS (Chicago), is gemaakt in 1970. Enneuh, kijk maar even mee naar de tekst van de hit: “Hands, touching hands, Reaching out dear Lord, touching me, touching you, Sweet Caroline, good time never seemed so good, I’d be inclined, to believe they never would, but now I…”
Kijk, zo luister je toch wel heel anders naar die jingles.

Het precieze tijdsein verdwijnt van NPO Radio 1

03.08.2018 – En wéér gaat er een radiofenomeen – deels – verloren. Het tijdsein. Binnenkort vervangt de nieuws- en sportzender NPO Radio 1 een deel van de zendervormgeving. Het tijdsein op het hele uur wordt daarbij verwerkt in de zendermuziek en geeft niet meer exact het hele uur weer. De gouden glans van het tijdsein – in vaktermen de pips genoemd – was de laatste jaren weliswaar al een beetje verbleekt, maar de komende verandering op NPO Radio 1 is toch wel essentieel.
Het is niet de eerste keer dat de pips worden voorzien van een muziekje of deels verdwijnen. Maar steeds werd de verandering teruggedraaid. In 2001 was dat bijvoorbeeld het geval, toen er voor het eerst publieke omroep-muziek werden geïntroduceerd op alle publieke radio en TV-zenders en het tijdsein in de muziek werd verwerkt. Grote commotie! De duivenmelkers (destijds ook al verenigd in de NPO, de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie) pikten het niet: die hadden 53 jaar lang hun postduivenklokken op de piepjes gelijk gezet. En er kwam een heuse Vereniging Vrienden van het Tijdsein – maar die is een stille dood gestorven. Het tijdsein kwam uiteindelijk terug, zij het toch nog ondersteund met muziek. Vanaf 2006 waren de pips weer gewoon ‘kaal’ te horen.

Frits Spits tijdens de Avondspits, met studioklok

De pips bestaan op de radio vanaf 1948. Eerst waren het nog 6 tonen, waarbij de zesde toon precies de hele uur aangaf. Het tijdsein was toen gekoppeld aan de synchroonklok in het Dr. Neherlaboratorium in Leidschendam, die aanvankelijk ook de stationsklokken van de NS zo mooi op tijd lieten lopen. Sinds 1991 zijn het nog maar 3 tonen, waarbij de derde toon een dubbele lengte heeft en het hele uur aangeeft. Vanaf dat moment was er ook een koppeling met de nauwkeuriger atoomklokken in Genève en Brunswijk.
Het tijdsein was een redelijk doeltreffende methode om je horloge gelijk te zetten, in een tijd dat dat nog moest. Met de digitale horloges en een mobiele telefoon op zak is die noodzaak de laatste jaren steeds kleiner geworden. Met de huidige DAB-ontvangst loopt het geluid sowieso 2 á 3 seconden achter op het FM-signaal, waardoor het tijdsein al helemaal niet meer nauwkeurig is. Het zullen allemaal overwegingen zijn geweest voor NPO Radio 1 om het tijdsein op te heffen.
HIER kun je horen hoe het er binnenkort op NPO Radio 1 aan toe gaat rond het hele uur. De muziek is van het bedrijf KHMusic in Utrecht.

Stephen Emmer wil weer vrij werk maken

Stephen Emmer – Foto: Daniel Cohen – de Volkskrant

29.07.2018 – Het was er door de hitte nog niet van gekomen. Maar dankzij Jingleweb-lezer Albert Pleijsier plaatsen we nu toch even een bericht over tunes-maker Stephen Emmer. Over hem verscheen deze week in de Volkskrant een uitstekend artikel. Niet alleen vertelt Emmer daarin openhartig over persoonlijke zaken, maar ook over opmerkelijke kanten uit zijn vakgebied. Hoe hij aan zijn eerst tune-klus kwam, voor het Humanistisch Verbond. Hoe hij leerde een goeie tune te schrijven. En ook dat hij eigenlijk wel een beetje klaar is met het schrijven van muziek-in-opdracht. “Neem het NOS Journaal. Ik had bij de underscore (sfeermuziek die doorloopt tijdens het vertellen van de headlines, red.) na een westers orkest heel zachtjes een omgekeerde Tibetaanse klankschaal gemonteerd. Er is al zoveel ellende, dacht ik, laten we het publiek geruststellen in plaats van ophitsen.’ Zulke frivoliteiten kwamen er steeds moeilijker doorheen. ‘De tunes hoefden ook niet meer zo onderscheidend te zijn. Opdrachtgevers zeiden: ik wil iets wat op die RTL-tune lijkt. Pure pastiche, het werd een wereld van nadoen. Ik had geen direct contact meer met omroepen, maar met adviseurs van omroepen. Ik kreeg er een Louis-van-Gaal-als-voetbaltrainer-gevoel van: met een enorm serieus gezicht zwaar op de hand zijn over iets ondergeschikts. Lachwekkend. Gelukkig had ik geld verdiend om weer vrij werk te maken.’
Aldus een fragment uit het artikel in de Volkskrant, geschreven door Terence Garnier, foto Daniel Cohen. (Bron: de Volkskrant)

Zwitserse SRF 3 zendt nieuwe PURE Jingles uit

27.07.2018 – Ze hebben rare titels, de nieuwe jingles voor SRF 3 in Zwitserland: Bumpy Jura of Red Wallis. De namen zijn geïnspireerd op de landschappen van het land, zeggen ze bij maker PURE Jingles in Hilversum. Het gaat om een vervolg op eerder gemaakte cuts. Luister hier naar de jingles. Pop/rock-station SRF 3 zendt muziek van onder meer OneRepublic, Arctic Monkeys & Sia em bereikt 1,2 miljoen luisteraars (15% van de markt).
PURE Jingles maakt over jingles voor BBC Radio 1, Capital, NRJ, WKTU, NPO 3FM, Studio Brussel en meer. (Bron: PURE)

Metropole Orkest speelt tune UEFA

19.07.2018 – Supertrots zijn ze, de leden van het Metropole Orkest. Dat orkest heeft de nieuwe tune opgenomen van de UEFA Europa League. Dat gebeurde al einde mei in opdracht van Massive Music in Amsterdam. “De nieuwe ‘anthem’ van de UEFA Europa League kan vanaf het volgende voetbalseizoen gehoord worden door miljoenen mensen over de hele wereld”, stelt het orkest terecht op zijn Facebookpagina. Luister hier naar het resultaat.