26.04.2013 – De Lokale Omroep in Volendam-Edam heeft ooit een mooie radionaam voor zichzelf gekozen. De LOVE. In oktober zendt de vrijwillige omroeporganisatie zowel op radio als op televisie de Volendammer Top 1000 uit. Luisteraars en kijkers van de Love stellen de lijst samen met louter lokale platen. Daar hebben ze er 3000 van (!!), dankzij een lokale verzamelaar. In juni kan iedereen op 15 verschillende platen stemmen via de website. Aan de hand van alle inzendingen wordt uiteindelijk een lijst met 1000 platen samengesteld. Wij vinden dit een leuk initiatief en ondersteunen het met een typisch Volendamse jingle: die van BZN voor Radio Veronica op 2. Een echte meezinger. En voor de echte liefhebber doen we er ook nog een Volendamse foto bij. Met daarop de Veronicanen Chiel van Praag, Will Luikinga en Peter Teekamp, voor Veronica destijds ook actief op 2. Leuk detail: de opname van de jingle-met-publiek is gemaakt tijdens een editie van Veronica komt naar je toe deze zomer. Presentator Will Luikinga hitst het publiek op en oefent tot drie keer toe, om uiteindelijk tot het eindresultaat te komen: Radio Veronica op 2.
Traditie: de jingle demo CD van Brandy
24.04.2013 – Brandy, de jingleproducent in het Belgische Brussel, is zo ongeveer nog de enige die het nog doet: het af en toe uitbrengen van een CD met jingledemo’s. En da’s jammer, want niets is leuker dan een samenballing van mooie jingles in een demo, liefst vooraf gegaan door een echte audio-inleiding. Fans zullen de klassieke demo’s kennen van JAM of TM (“you’ve got a 16 inch recorder in your dining room?” = TM-demo Ron Hicklin). Zo worden ze helaas niet meer gemaakt. De meeste producenten maken een demo door de geproduceerde jingles op een rijtje te zetten, en that’s it. Laat staan ze op CD te zetten. Erg 1990…. Pfff. Maar de demo-CD’s van Brandy mogen er nog altijd zijn! Tijdens Radiodays – recent gehouden in Berlijn – is de nieuwste editie uitgebracht: Jingle Jungle 6. Met jingledemo’s voor de vaste en minder vaste klanten van Brandy: JOE FM, Radio 2 België, ONEfm, Q-music, Rhône FM, MNM, Radio 1 (Vlaanderen), RTL en Pure FM. Meer info? Check HIER. En nee, wij hebben geen 16 inch machine in de eetkamer….
Knippen en plakken met PAMS
21.04.2013 – Ken R. Deutsch was de man die in 1978 alle PAMS-banden kocht, na het faillissement van dat fameuze jinglebedrijf. Drie jaar geleden ging
hij met pensioen, nadat hij bijna alles had gedigitaliseerd en de jingles in een eindeloze stroom van CD’s te koop aanbood voor de ware fan. De lol van het stilzitten is er kennelijk af bij Ken. Gelukkig maar, want hij begint medleys te maken van jingles uit zijn kolossale verzameling. Zelfs voor mensen die denken het oeuvre van PAMS wel te kennen is dat een must, want er komen bizarre versies voorbij. Ken is nu toe aan verzoekjes. Wie iets wil hebben dat hij nog nooit hoorde, kan HIER even klikken. Bovendien zet Ken steeds meer video’s op Youtube, onder meer deze rondleiding in de studio uit 1998 door zijn chef de bureau Brooke.
Met techniek valt veel te herstellen
20.04.2013 – Ze vragen ons wel ‘ns: hoe maken ze jingles? Wat is het voornaamste bestanddeel van die korte liedjes? Antwoord: talent. Het fenomeen is zwaar onderschat, je moet er veel voor kunnen, ook al zijn jingles soms maar twee seconden lang. En ook als je vocaal niet helemaal begaafd bent, dan is er met de techniek gelukkig nog veel te herstellen. KIJK MAAR.
Enorme opslag voor jinglebanden
19.04.2013 – Tracy Carman is de voorman van de Media Preservation Foundation in Amerika. Een soort Genootschap Radiojingles en – tunes, maar dan op z’n Amerikaans (groter, groter, grootst). De stichting kreeg de afgelopen jaren tienduizenden banden van jinglemakers in de States. Het hele archief van TM in Dallas staat er, bijna alles van W.B. Tanner (de maatschappij die in 1989 door TM werd opgeslokt) en van Century 21 (idem dito – ook al een gefuseerde partner).
Bovendien bracht Larry Thompson er alle masters en reference tapes heen van z’n Thompson Creative. Op een gegeven moment barst je dan natuurlijk uit de voegen. De bandenopslag die er was is veel te klein geworden. Bovendien werd de archiefruimte twee jaar geleden door een tornado getroffen – daar maak je ook geen warme gevoelens mee los. Vandaar dat Tracy verhuist. Gaat de Media Preservation eigenlijk nog iets doen met die rijke schat aan jingles? Antwoord: ja. Na jaren van stilte wordt nu elke maand een selectie gemaakt uit de archieven. Die zijn voor twintig dollar elk TE KOOP. Niet meer op een CD-tje, dat is zoooo 20ste eeuws – maar als download. Tot nu toe nog niet erg interessant – de eerste vier selecties bestaan hoofdzakelijk uit resings. Maar laat ze even, als alles definitief op z’n plek staat wordt het vast wel wat.
