Ook NCRV geschiedenis online

02.11.2009 – De NCRV zendt haar radiogeschiedenis online. De omroep begon onlangs met Tune Terug. De VARA deed eerder ook al een boekje open. Tune Terug van de NCRV doet meer dan de naam doet vermoeden. Het laat niet alleen (of eigenlijk bijna geen) bekende NCRV tunes of jingles horen. Wel komt de radiogeschiedenis voorbij in geluid. Soms zit daar een programmatune of jingle bij. Zo hoor je fragmenten van Los Vast, de Dik Voormekaar Show en Bij Barend terug, evenals De Radiokrant, het NCRV Lied, NCRV Zaterdag Sport en de Magic Friends van 3FM. De website is ingedeeld in de perioden 1924-1940, 1941-1960, 1961-1980, 1981-2000 en 2001-2009. Het Genootschap heeft meegewerkt aan een aflevering van Tune Terug.

Symposium van het Genootschap

12.10.2009 – Het Genootschap radiojingles en -tunes organiseert samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid het eerste symposium over radiojingles en televisietunes: Time to Face the Music. Dat wordt gehouden op vrijdagmiddag 6 november. Tijdens dit symposium staat het vakmanschap achter een goede tune op radio en televisie centraal. Bekende namen tijdens dit symposium zijn Giel Beelen (3FM), David Lowe (BBC) en Stephen Emmer (tunes componist). Tijdens het symposium componeert, zingt en mixt jingleproducent VHU Europe live een jingle. Sprekers zijn Ger Tillekens (Universiteit van Groningen), Giel Beelen (VARA 3FM), de Britse componist David Lowe (bekend van zijn idents voor de BBC) en journalist Benno Roozen (Genootschap radiojingles en -tunes). In een panel wordt de ontwikkeling van tunes in Nederland bekeken. Tunemakers Stephen Emmer, die tevens zijn 25-jarig jubileum als componist viert, Martijn Schimmer en Dennis Alfarez (TMF) bespreken de wisselwerking met beeldmakers aan de hand van uitspraken van Jaap Drupsteen, Ron van Roon en Geert van Ooijen. Dagvoorzitter is journalist Frénk van der Linden, Hans Hogendoorn (NOS/Met het oog op morgen) maakt live bijzondere radio aankondigingen. Time to Face the Music, Vrijdag 6 november, Beeld en Geluid, 13:00 – 17:30 uur.

VARA zet geluid van eigen verleden op de site

24.09.2009 – De VARA heeft een website gelanceerd over zijn omroepgeschiedenis. De site bevat veel historisch beeld- en geluidsmateriaal uit het VARA-verleden, soms inclusief tv-leaders en radiotunes.

Op de site kan gezocht worden op personen, programma’s of incidenten. Toevoegen van eigen ervaringen of van nieuwe informatie is ook mogelijk. De website is tegelijkertijd gepresenteerd met het boek ‘Vara- Biografie van een omroep’, geschreven door prof dr. Huub Wijfjes. De publieke omroep is de eerste publieke omroep die zijn geschiedenis zo uitgebreid online zet. (Bron Broadcast magazine)

PURE Jingles maakt vormgeving Virgin

21.09.2009 – Virgin Radio in Frankrijk is overgestapt op een nieuw muziekformat. En dat betekent ook… nieuwe jingles. Producent is opnieuw PURE Jingles in Hilversum. Virgin Radio programmeert sinds kort meer Pop en Rock in zijn programma’s. Voor PURE jingles betekende dit de uitdaging om een custom Hot AC jingle pakket te componeren dat past bij de ´huisartiesten´ van Virgin. Voor recente hits zijn dat Amy Winehouse, Mika en Coldplay, en voor de grootste pop rock classics zijn dat U2, The Police en de Franse artiesten M, Indochine en Renan Luce. Luister zelf naar het hele pakket en speel meteen met de JingleMixer tool op de website.

Brandy maakt opnieuw jingles voor VivaCité

11.09.2009 – Een drukke zomer voor jingleproducent Brandy in België. Met nieuwe custom pakketten voor Viva Cité en Radio 2, een resing voor Boom fm in Canada en postproducties voor Nostalgie en Q-Music. Een selectie: VivaCité: Na 3 jaar kreeg het Franstalige VivaCité van de Belgsiche RTBF een grondige opfrisbeurt. Enkele nieuwe presentatoren werden gelanceerd, het programma-schema werd geactualiseerd en ook met de vormgeving werd gekozen voor evolutie. Na de complete make-over in 2007 creëerde Brandy een nieuwe eigentijdse maar warme sound. La Viva bestaat uit 16 cuts in verschillende tempo’s en stijlen. Een uitgebreide waaier aan structuren en mixouts geven dit veelzijdige station op een hedendaagse manier vorm. Dit keer is ook de slogan “Et la vie va” geïntegreerd in de jingles. Een leuke woordspeling die zich ook makkelijk laat zingen. Close 2 You 3: Radio 2 koos ervoor om zijn Top of the hour (de vaste jingle op het hele uur) mee te laten evolueren met het moment van de dag of de week. De ochtend, de middag, de avond en het weekend worden zo op het uur specifiek ingekleurd.