Greg Clancy vice president bij TM Studios

19.01.2013 – Jinglezanger en -componist Greg Clancy is benoemd tot vice-president bij de TM Studios in Dallas. Dat meldt Radio World. Het is zijn taak om nieuwe jingles en music libraries te ontwikkelen en mee te denken bij het creëren van nieuwe formats. Greg werkt sinds 2005 bij TM als music director en werd er drie jaar geleden benoemd tot creative director. Het was de afgelopen jaren z’n taak om de koortjes te dirigeren bij custom werk en de resings. Zijn stem is op duizenden jingles te horen, ook van maatschappijen als JAM en Thompson Creative, die hij als free lancer bediende.  Het is aan hem om de activiteiten uit te breiden in een moeilijke radiomarkt. Recente producten als Country 360 en pakketten voor K2 doen het goed en op die voet moet het voort, aldus Kirk Striland, de president van moedermaatschappij Dial Global. Greg krijgt tevens toezicht op het 24 Hour format, dat in Californië werd ontwikkeld. Clancy is een echt jingledier, in Radio World meldt hij hoe hij als jongetje al de zangstudio inglipte om te zien hij zijn vader – Jim Clancy – daar stond te zingen.

++ Jingles kort ++ Jingles kort ++ Jingles kort

18.01-2012 – Het kleine maar fijne jinglebedrijf NOVAZ Audio Imaging in Berkel-Enschot heeft de nieuwe jingles gemaakt voor het kleine maar fijne radiostation Schagen FM. Schagen; dé plaats van DJ Gijs Staverman, van Gerard Joling, van Saskia & Serge, en sinds kort dus ook van het AC pakket On the Horizon, want dat pakket werd gekozen om opnieuw in te zingen. Luister HIER naar het eindresultaat. En van Schagen naar Soest is een kleine stap. Gerard Ekdom liet recent nieuwe programmajingles maken voor Effe Ekdom, zijn dagelijks lunch-show op 3FM. En hij maakte er ook een video van. Om eerlijk te zijn: de video is leuk, de jingle(s) een stukje minder. Kijken en luisteren en oordelen kan HIER.

All you need wipt Alain

17.01.2013 – Met wapperend banier is ‘All you need is love’ aan het 22ste seizoen begonnen. Merkwaardigerwijs is de tune van Alain Clark niet meer te horen, die in 2011 de aloude tune van The Beatles verving. Niets is toevallig bij commerciële omroepen. Bij het kiezen van de tune gaat het doorgaans niet alleen om het talent maar ook om de centen. Producent Endemol wil de copyrights het liefst in eigen hand houden. De tune van Alain Clark werd toen met bombarie en bazuingeschal binnengehaald. Maar opeens is er een andere begintune; This is love van Will.I.Am en Eva Simons. Doorgaans wordt aan artiesten die deze ‘kans’ wordt geboden gevraagd om af te zien van de jaarlijkse copyrights, maar daar hebben de partijen zich in dit geval in openbaarheid niet over uitgelaten… Na twee jaar zijn wel weer de Beatles terug aan de kop van het programma, en dat is terecht: ze zijn de enige echte! Dan maar geen copyrights in eigen huis.

.

Handboek om jingles te maken

16.01.2013 – Lang gewacht stil gezwegen, niet verwacht en toch gekregen. Het is eindelijk  zo ver: het eerste handboek is op de markt gekomen om zelf radiojingles te produceren. “Radio Jingles, Truth Exposed” heet het. Verwacht vooral geen wetenschappelijke grondigheid van dit werkje, want de omvang is maar liefst …… 14 pagina’s, het schutblad en de indexering meegerekend. Op internet verschijnen wel vaker van die boekjes, waarvan de inhoud bestaat uit citaten en stukjes die naar willekeur van internet aan elkaar zijn geplakt. Dit boekje kost niet veel (2,99 Britse ponden) maar het is dus ook niet veel. Voor de mensen wiens kooplust niettemin niet langer te beteugelen is, volgt HIER alle bestelinformatie. Nee, dan raden wij van jingleweb u allen aan om toch vooral jingleweb te blijven spellen. (jazeker, dit is een variant op ‘Wij van WC Eeend adviseren WC Eend’), dan heeft u aan het eind van dit jaar meer opgestoken dan uit zo’n ….. boekje.

Radio 2 in nieuwe jingle jas

15.01.2012We konden het al eerder melden op Jingleweb: Radio 2 heeft de start van de Top 2000 in de editie van 2012 aangegrepen voor een geheel nieuwe zendervormgeving. De nieuwe jingles zijn op woensdag 26 december – Tweede Kerstdag – geruisloos in première gegaan en werden gemaakt door het jinglebedrijf  Wise Buddah in London. Nieuw is, dat de jingles nu ook in hun geheel te beluisteren zijn. Namelijk HIER. De slogan is ongewijzigd gebleven, en is nog steeds “De muziek zegt alles.” Wat kunnen we daar meer van zeggen? Nou, dat er 12 hoofdjingles zijn gemaakt,  3 ‘ top of the hours’,  plus elementen voor nieuws, weer, verkeer, promotie, en closers. Wise Buddah gaat lekker, dat is duidelijk.