De onbekende jingles van JAM

Een still uit de video “We’re proud of you” van AFN, met de muziek van JAM

27.02.2021 – Het jinglebedrijf JAM in Dallas heeft vanaf 1974 meer dan 300 jinglepakketten gemaakt voor radiostations in veel landen, vooral in de VS. De meeste daarvan zijn tientallen en soms honderden keren opnieuw ingezongen voor allerlei andere stations, echt over de hele wereld. Al die basispakketten staan keurig gerangschikt op de demopagina van JAM.

Minder bekend is, dat JAM ook heel veel jingles heeft gemaakt voor de AFN, the American Forces Network, dat radio en televisieprogramma’s maakt voor Amerikaanse militairen die over de hele wereld zijn gelegerd. Eigenaar en oprichter Jon Wolfert van JAM doet daar zéker niet geheimzinnig over, maar de omvang van het werk is veel minder duidelijk. De jingles die door de jaren heen zijn geproduceerd zijn niet stelselmatig online gezet, zelden in radio- of TV-uitzendingen te horen en openbare demo’s zijn er ook amper van.

Toch zijn er uitzonderingen, zoals deze video, gemaakt na de operatie Dessert Storm in 1991. De gezongen muziek werd ingezet in ‘welkom thuis’-promo’s van 60 seconden “om uiting van dankbaarheid te geven aan militaire families door de jaren heen voor hun dienst”, zoals Jon Wolfert het toelicht bij de video.

Een still uit de video “We’re proud of you” van AFN, met de muziek van JAM

En er is meer ‘onbekend werk’ van JAM. Zo bevatten veel pakketten onderdelen (fillers, bijzondere takes, etc.) die nooit in demo’s zijn opgenomen en ook niet aan resing-klanten zijn of worden aangeboden.

Een ander voorbeeld is de onderneming XM Satellite Radio, die sinds zomer 2001 maar liefst 150 radiokanalen in de markt heeft gezet, waaronder zogeheten decade-stations. Die brengen muziek uit een periode van 10 jaar (60’s, 70’s, 80’s, etc.). JAM werd in 2001 gevraagd jingles voor veel van die stations te leveren. Daar vind je echter op de JAM-site niets over terug. Het gaat dan bijna altijd om jingles die nooit voor syndication (opnieuw inzingen) beschikbaar zijn gekomen omdat de oorspronkelijke opdrachtgever dat niet wilde.

Wie regelmatig luistert naar de wekelijkse radioshow van Jon Wolfert, hoort af en toe wel wat werk uit deze categorie voorbij komen. Een extra reden om af en toe op zondagavond 21.00 (Nederlandse tijd) af te stemmen op Rewound Radio.

Jon Wolfert in 2018 tijdens zijn uitzending op Rewound Radio – bron Facebook Jon Wolfert