14.10.2011 – Stop de persen, Het Oog bij de NOS heeft een nieuwe tune. Zo leek het gisteren even nadat de NOS bekend maakte dat met Het Oog Op Morgen de tune had opgefrist. Reacties te over, voor sommigen hoefde dit niet zo en andere vinden het juist weer prachtig. Op de radio zelf gaf het volop discussie, in het Acht Uur Journaal werd het een item. Wat het Genootschap er van vindt leest U vandaag in Dagblad Trouw (klik
maar aan). Verre- weg de leukste reac- tie komt van Henk de Wit, gepensioneerd omroeptechnicus. Hij schrijft op het NOS- blog: “Dit is inder- daad een grote ver- betering. Waarom? Ik heb in ’76 (sic, 1975) dat deel van de tune dat door het VARA- Dansorkest werd gespeeld opgenomen in wat toen heette VARA-studio 1. Charlie Neder- pelt vroeg mij voordat de echte repetitie van het programma ‘Muziek uit studio 1′ begon even een proefje op te nemen. Na enig protest mijnerzijds, ik had nog niets gehoord, hebben we het zonder oefening opgenomen. Dat gaf niet, zei Charlie, het is alleen maar bedoeld als proefje, als het geslaagd was zou een serieuze op- name gemaakt worden. En dat is nooit gebeurd. Al 35 jaar hoor ik een niet erg geslaagde repetitieopname. En nu -op mijn tachtigste- ben ik ervan verlost: HOERA.”
Na 25.398 keer nieuwe tune Met Het Oog!
13.10.2011 – Met Het Oog Op Morgen heeft vanaf vanavond een nieuwe tune! We melden dat met een uitroepteken, want daarmee komt een eind aan de meeste gedraaide tune van de Nederlandse radio. In het 35ste levensjaar van Het Oog heeft het Metropole Orkest de oude tune afgestoft. Ook
zanger Reinhard Mey is van stof ontdaan – want hij mag gewoon blijven. Het is meer easy listening geworden, met meer violen en minder blazers. De harde knipt tussen Reinhard Mey en de instrumentale versie is weg – het orkest speelt al mee als hij Gute Nacht, Freunde zingt. De oude versie werd vlak voor kerst 1975 door Charlie Nederpelt en het VARA-dansorkest ingespeeld. En was sinds 6 januari 1976 te horen. Sindsdien zijn 12.699 uitzenddagen gevolgd (schrikkeldagen meegerekend) – de tune is zodoende 25.398 keer gedraaid. “Het kon ECHT niet meer”, zegt Marion van der Wouw, chef-redactrice bij Het Oog. “Je hoorde de ruis er doorheen, die tune was al zo vaak opgekrikt – het paste gewoonweg niet meer bij deze tijd”. Franck van der Heijden maakte een nieuw arrangement, hij verkleinde de tempowisselinge en voegde
stiekem samples en loops toe. De tune werd dit voorjaar al onder leiding van Ernst van Tiel opge- nomen – in het diepste geheim, zegt NOS-stem Hans Hogen- doorn. Wat er anders is geworden? Hans: “Na het slotakkoord blijft er een doorlopertje staan, waarin de presentator even intellectueel kan schitteren. Dat wordt afgesloten met de echte slotpingel. Erna komen, zonder een voorbeeld van liedkunst, meteen de vaste rubrieken.” Vorig jaar ontstond er nog veel commotie toen Het Oog meldde dat de tune werd opgedoekt. Dat was toen een aprilgrap. Hierbij de onthulling dat de tune in 1991 al bijna was opgeheven, toen nam Tom Merriman (van jingle- firma TM in Dallas) in VARA’s Studio 8 met het Metropole Orkest een nieuwe opener en sluiter op. Die werden toepasselijk eye-opener en eye-closer gedoopt. Heel mooi, heel lieflijk. Toen achtte de NOS de tijd nog niet rijp. Nu dus wel. Bekijk HIER de film over The Making Of…… en hoor alvast de nieuwe tune.

S2Blue komt met Audiosweets
12.10.2011 – Het is lucratief, het is mooi om te maken en er komen er steeds meer bij: music libraries. S2Blue in Engeland heeft zojuist Audiosweets op de markt gebracht. Het zijn radio tools voor stations om spots te maken die modern klinken, tot nu zijn er 1216 dowloadbare cuts gemaakt. Kijk op de nieuwe Audiosweets site. Vanaf nu zijn er wekelijks updates voor deze library. Waarom de naam Audiosweets. “You feel like a kind in a candy shop.”
Anthony Gay directeur Reelworld Europe
09.10.0211 – Engelsman Anthony Gay wordt de directeur van Reelworld Europa, aan hem de taak om de Amerikaanse jingles uit Seattle Washington aan zoveel mogelijk landen in Europa te verkopen. Het nieu
ws van de transfer komt vanRadio Day. Gay is nu nog regionaal directeur van Bauer Radio Yorkshire en programmadirecteur van Radio Aire Leeds and Hallam FM in Sheffield. Op 5 december begint hij aan zijn nieuwe baan. Hij zat 17 jaar bij deze radiogroep, en was zelf presentator bij BRMB. Reelworld, dat tot vorige maand samenwerkte met VHU Europe, krijgt een onderdak bij Pure Tonic in London. Daar werkt Anthony Gay samen met CEO Steve Pigott, die hij nog kent van Hallam FM. Gay heeft zin in de z’n nieuwe baan. “Al vanaf mijn eerste stappen in radio was ik blij verrast met de manier waarop Reelworld werkt: met jingles die de aandacht trekken, die geweldig geproduceerd zijn een zeer innovatief. Hij beschouwt de aanstelling als directeur bij Reelworld “a massive honour.”
Sky na 23 jaar van JAM naar Wise Buddah

08.10.2011 – Sky Radio heeft gebroken met de 23 jaar lange traditie om voor nieuwe jingles naar Top Format & JAM te stappen. Het station verandert z’n logo en stijl en ging voor nieuwe jingles naar Wise Buddah in London. “De hoogste tijd voor een complete make-over, zegt Uunco Cerfontaine, chief creative officer bij Sky. Het nieuwe pakket sluit beter aan bij ‘de artiesten van nu’ – denkt het radiostation. Wise Buddah huurde voor het inzingen van de nieuwe jingles onder meer hitzangeres Lucie Silvas in – die in 2006 met ‘Everytime I think of you’ en hit had – als duet met Marco Borsato.” Stationvoices op Sky blijven Kas van Iersel en Marlayne Sahupala. Sky stond jarenlang eenzaam bovenaan bij de meting van luistercijfers, maar duikelde met 8,7 procent inmiddels naar een vierde plaats.