Paulus de Boskabouter eet pindakaas

06.11.2011 – Soms komen twee werelden op een bijzondere manier bij elkaar. Dankzij Jingleweb-lezer Nico Huijg kunnen we daar een mooi voorbeeld van geven. Kijk maar eens naar de leuke animatievideo voor Skippy Pindakaas (Peanut Butter). De commercial is leuk, de boodschap wat onduidelijk. Maar de muziek. Aha, herkennen we daar niet de tune van Paulus de Boskabouter? Dance of the ostracised imp? Jazeker. De tune van de beroemde serie Paulus de boskabouter van Jean Dulieu, “die de serie niet alleen schreef maar ook het stemmetje van Paulus deed en van alle andere bewoners als Oehoeboeroe, Gregorius, Eucalypta en Krakras”, zo staat in het Tunesboek te lezen. En nu snap je waarom Paulus de Boskabouter pindakaas eet. Of toch niet…? Dankjewel, Nico.

BBC R2 en GrooveWorx uit elkaar

04.11.2011 BBC Radio 2 laat al jarenlang haar jingles maken bij het bedrijf Grooveworx in Santa Monica, VS. Maar de wederzijdse liefde is over. Na een gebruikelijke pitch koos BBC Radio 2 begin dit jaar opnieuw voor Grooveworx. Maar er was een bijkomende voorwaarde, die steeds vaker wordt gehanteerd in de ‘markt’: de jinglemaker moet afzien van alle rechten. En daar had Grooveworx geen zin meer in. “We weten niet wie de nieuwe BBC Radio 2 jingles zal maken, maar GrooveWorx zeker niet”, schrijft het bedrijf verbolgen op zijn website. En doet er, om het allemaal nog erger te maken, de jingles bij die in de pitch al voor het station waren gemaakt. BBC en het jinglebedrijf kwamen wel overeen dat het audio logo van GrooveWorx mag blijven bestaan in de nieuwe jingles. Luister HIER naar de pitch-demo.

Pors Impact: custom en resing klanten

02.11.2011 – Pors Impact Creative in Geldrop heeft weer een paar regionale en groot-lokale radiostations van nieuwe radiojingles kunnen voorzien. Er kwamen zowel custom made jingles als resings uit de Brabantse studio’s.
*** ‘Tasty’ is de naam voor de set jingles die Pors op maat (custom) heeft gecomponeerd voor Radio Candela. Dat internetstation draait Mega Latin Hits. De nieuwe vormgeving past daar uitstekend bij. *** Het Belgische Radio Noorderkempen wilde een aanvulling op de jingles uit 2010. Pors Impact Creative schreef 5 gloednieuwe tracks en doopte het pakket RNK 2011. *** Het kersverse Antenne Mainz in Duitsland koos voor een resing van HIP-MO-TIZED, een bestaande set jingles van de Amerikaanse PORS-partner Zone Radio Imaging. *** Ook Unique FM in Nederland koos voor een resing, in dit geval van het pakket voor CARS 108, gemaakt door RadioScape in de VS. De Nederlandse jingles kregen de slogan ‘Kleur de dag mee’. Ook Radio Moerdijk in Brabant koos voor datzelfde pakket en liet 12 jingles inzingen. Alle jingles kun je horen op www.pors.nl

Chris de Cleyn winnaar TV tunes quiz

01.11.2011 – Chris de Cleyn uit België is winnaar geworden van de Jingleweb TV Tune quiz, die wij onlangs uitschreven. Hij wint een gratis Tunesboek en jingle CD naar keuze.
Eerder hebben wij op Jingleweb exclusief de medley kunnen laten horen met TV tunes. Gespeeld door het Metropole Orkest. Een medley gemaakt vanwege 60 jaar TV. De medley hoor je HIER. Onze vraag was: ken jij alle 34 tunes? Geen enkele inzender herkende de tune van het NTS Journaal (de eerste tune). Ook de Appelgaard, Zomer van ‘45 en Het wassende water bleken te moeilijk.  Alle inzenders zeer bedankt!
Onder de inzenders hebben wij de winnaar gekozen met de meeste correcte antwoorden: Dat was Chris de Cleyn. Gefeliciteerd. Hieronder de lijst met de tunes.
1. NTS Journaal 2. AVRO 3. NCRV 4. EO 5. VARA 6. KRO 7. TROS 8. VERONICA 9. VPRO 10. Floris 11. Hamelen 12. De Fabriek 13. De appelgaard 14. Baantjer 15. De bereboot 16. Ja zuster, nee zuster 17. Brandpunt 18. Wie van de drie 19. Studio sport 20. Een van de acht 21. Zeg eens A 22. Zomer van ‘45 23. Onderweg naar morgen 24. Goede tijden, slechte tijden 25. Goudkust 26. Het wassende water 27. Sil de strandjutter 28. Dagboek van een herdershond 29. De fabeltjeskrant 30. Swiebertje 31. Peppi & Kokki 32. Tita tovenaar 33. Netwerk 34. NOS journaal.

De dérdehands tune van Langs de Lijn

29.10.2011 – Er is deze maand al veel gezegd & gesproken over de tune van Met het oog op morgen. Laten we een andere gouwe ouwe onder handen nemen, de tune van Langs de Lijn. Oók NOS Radio. Die is nu de langst lopende geworden bij de omroepen. Gemaakt door Quincy Jones, de tune heet Chump Change. Vanaf 1974 te horen bij Langs de Lijn. Maar daarvoor al op Radio Noordzee, als onderdeel van AD Sport & Sportwereld. Toen Noordzee-mensen naar de omroepen verkasten, moet een ervan de LP onder zijn arm hebben gehad. Langs de Lijn had dus al een tweedehands tune. Dérdehands in feite. Want de muziek werd speciaal geschreven voor de tv-quiz “Now you see it” op CBS in Amerika, met Jack Narz. Een merkwaardig spelletje, een kruising tussen Wie van de Drie, Lingo en That’s The Question.  Hier het begin van een uitzending op VIDEO. Chump Change betekent letterlijk: een hele hoop centen. Die kon je namelijk winnen met de quiz. Grappig genoeg vonden CBS de tune na een paar afleveringen ’te hard’ voor televisie.  Eind 1974 (toen Langs de Lijn er dus net mee begon)  werden de schallende trompetten van Quincy in Amerika   zelf verruild voor deze GLIJDENDE VERSIE vol violen. Zoals het Metropole Orkest de ‘Oog’  tune dus na 35 jaar uiteindelijk ook heeft verzacht. Da’s mooi – zo brei je een verhaaltje als dit weer rond.