01.02.2014 – Over de doden niets dan goeds, zegt het spreekwoord. En dat is ook zo. Maar toch rijst bij ons de vraag of Marian de Garriga (overleden in 2000) niet héél goed heeft geluisterd naar de aloude tune van Studio Sport toen zij de versie voor Sport 7 componeerde. Hoe zat het ook alweer? Op zondag 18 augustus 1996 begon de nieuwe Nederlandse sportzender, Sport 7. Een initiatief van de KNVB en John de Mol, Philips, KPN, De Telegraaf en Nuon (“We gaan iets nieuws doen.”) De muziek bij de zender werd geschreven door Marian de Garriga, die we ook kennen van de muziek bij de STER-reclame met Loeki de Leeuw. Het jaar ervoor (1995) had collega-componist Stephen Emmer net een omstreden nieuwe versie gemaakt van de Studio Sport tune van Tonny Eyk. Die tune zorgde zelfs voor een handtekeningenactie van een groep Leidse studenten om de originele tune weer terug te krijgen op TV. Hoe dan ook, de eerste vier trompetstoten van de Sport 7 muziek lijken wel verdacht veel op het origineel van Tonny Eyk. Die zal het haar vergeven, maar de overeenkomst tussen de twee tunes is er niet minder opmerkelijk om. Luister zelf.
Experimentele studio, ook voor jingles
31.01.2014 – Tussen 1984 en 1991 bestond in Hilversum de SVEM, de Studio voor Verbosonica en Electronische Muziek. De studio was gevestigd in VARA-studio 2 aan de Heuvellaan in Hilversum en bedoeld om – namens de publieke omroep – te experimenteren met elektronische muziek. Een historische plek, omdat het in 1932 de eerste studio was die speciaal voor radio was gebouwd.
Verbosonica (ook wel radiofonie genoemd) is die expressievorm die de menselijke stem combineert met elektro-akoestische technieken en zich daarmee beweegt op het overlappende gebied van literatuur en muziek. De opening van de hypermoderne SVEM was in januari 1984.
De eerste die er in 1984 gebruik van maakte was Ad Visser, samen met Cees Stolk. De SVEM werd gestart door de (muziek-) technici Herco de Boer, Fred de Beer en Theo Rijsdijk. Later voegden componist en technicus Joost Brands en John van Waes zich bij het gezelschap. De mengtafel in de SVEM was oud, de verdere apparatuur was gloednieuw. Vooral de Fairlight muziekcomputer was ultramodern, en voor toen bovendien onbetaalbaar. Ook de wereldberoemde Linn Drum werd gebruikt, evenals de DX7 synthesizer van Yamaha en de ARP synthesizer. Herco de Boer heeft een boeiende webpagina gepubliceerd over de SVEM.
De SVEM heeft in de kort tijd van zijn bestaan ook een aantal tunes en jingles opgeleverd. Voor NOS-programma’s als Over kopen gesproken en voor Wat een Taal. De bekendste jingle uit de SVEM is ook meteen de raarste. Een simpele trompet-‘sliding’, die jarenlang de eerste tonen vormden van NOS Langs de Lijn op Radio 1. Luister naar een korte DEMO van de SVEM produkties.
Veronicaschip nog steeds een icoon
30.01.2014 – Het Veronica schip is in de loop de jaren icoon geworden en ondanks alles gebleven voor begrippen als radio, vrijheid en zeezenders. Jingleweb ‘ontdekte’ een mooie iconische afbeelding van het schip op de site van de Vereniging Veronica. Oorspronkelijk heette het schip de Norderney. Het werd in 1949 gebouwd als vissersboot en voer zes jaar lang over de wateren bij IJsland. Het Veronicaschip heeft in de loop der jaren vele ligplaatsen gekend: Amsterdam (Centraal Station), Maastricht, Leeuwarden, Antwerpen, Groningen. Sinds november vorig jaar ligt het weer in Amsterdam bij het NDSM-terrein. Het gaat daar dienst doen als ‘multifunctioneel activiteitencentrum’. Wie veel foto’s van de (andere) zendschepen wil zien, kan HIER zijn lol op. Nou vooruit, dan doen we er ook nog één keer de meest iconische jingle van Radio Veronica bij, hier in een unieke montage.
Doe mee met de makers …
29.01.2014 – Eén van de beste TROS TV tunes is wel die van het Metropole Orkest uit 1988. De tune werd ingesproken door Karel van Cooten en ingezongen met de slogan Doe mee met de makers, kom bij de TROS. Het had weinig gescheeld, of de unieke tune was in de prullenbak beland, maar dankzij oud-TROS-archivaris Juul Geleick is dat niet gebeurd. Hij plaatste onlangs op het forum van iradiocafe de volgende meededeling: “Ik kwam dit net tegen op een disk maar ik weet alleen nog maar dat we het tbv de TV hebben laten inspelen, volgens mij door het METRO. Meer weet ik niet (meer). Veel plezier er mee. Ik gooi het weg nu.” Hij voegt er later ook nog aan toe “Ik ben bang dat de TROS ze gewist heeft…”.
De uptempo muziek, met een hoofdrol voor de blazers-sectie van het Metropole, is gespeeld voor het leaderpakket dat de TROS in de periode 1988 – 1990 heeft gebruikt. Die leaders zijn ontworpen door Rob van den Berg. Volgens Juul is die leader gemonteerd “…door een tv collega die bij Veronica ( de VOO ) vandaan kwam. Ik dacht Hans Hullegie….”. Het Metropole stond onder leiding van Henk Meutgeert. Het aftellen tussen de tunes gebeurde door collega Menno Mendera en de mater tape was: NA 173333 analoog. Kijk, daar zijn wij van Jingleweb nou bijzonder blij mee. Hulde aan Juul Geleick.
Barry Manilow schrijft eeeuuuh …
28.01.2014 – Verwarrend maar waar: de Amerikanen noemen reclamemuziek een ‘jingle’. En wat wij Europeanen een jingle noemen heet bij de Amerikanen weer een ‘radio ID’, een radio identification. Zanger Barry Manilow (bekend van wereldhits als At the Copa Copacabana, en ook van Mandy) heeft veel reclamemuziek geschreven. Ooit was hij te gast op het Amerikaanse TV-netwerk HLN. Barry Manilow zit in die uitzending achter de piano en praat over zijn reclamejingles, die hij ook live speelt. Zie hoe het publiek enthousiast meeklapt en meezingt met de reclamemuziekjes. En hoe Barry er toch bepaald gebotoxed uitziet…. Anyway: vermakelijke Amerikaanse televisie.