05.05.2015 – Onze vaste lezers weten dat we af en toe graag mogen berichten over library music. Zo vernamen we – via een tip – van de website van Extreme music. Bij een groot aantal tracks hebben gebruikers met een inlog de mogelijkheid om zelf een mix te maken. Customix noemen ze dat daar. Spoor voor spoor kun je aan de slag, maar je kunt ook de volgorde wijzigen. Dit biedt veel mogelijkheden om een passend muziekje te maken. Kijk en luister HIER naar een voorbeeld.
Extreme Music heeft overigens zijn hoofdkantoor in Londen.
Het doet ons overigens ook een beetje denken aan het systeem dat TM Studios in Dallas al sinds een aantal jaren toepast; MPowerMix. Daar krijg je bij de aankoop van een jinglepakket een aantal losse (gecombineerde) sporen om zelf light versions of langere versies te maken. Ook best handig. Dat is bijvoorbeeld het geval bij het TM-countrypakket Ridin’ High voor 96.3 KSCS. TM tracks zijn in Nederland verkrijgbaar via TMEurope.
01.05.2015 – Jinglefan Loek Degenhart stuurde ons deze week een leuke ‘ontdekking’. East West van Herman’s Hermits vormde vanaf begin jaren ’70 enkele decennia dé kerstfiller bij uitstek bij Veronica. De laatste 8 maten in de fade-out van het nummer uit 1966, uitgekomen op Columbia, waren immers prachtig op te lengen tot een rondlopertje. Tot zover niets nieuws. Maar Loek ontdekte recent een dubbelaar van Herman’s Hermits. Daar staat East West in stereo op, en de uitro is langer dan dat op de plaat. En hij dacht: kom, ik maak van deze extended version een nieuwe stereoversie. En zo werd het een wel heel lange kerst (-bel). Leuk idee, Loek, fijn geknipt, en bedankt voor het posten. Luister hier. We kunnen nauwelijks wachten tot de kerst.
29.04.2015 – Met Het Oog Op Morgen bestaat veertig jaar, en dit slaapmutsje op de radio blijft maar populair bij een vaste schare luisteraars. Verander zo weinig mogelijk, lijkt de wetmatigheid te zijn achter het langdurige succes. Hou de tune hetzelfde, hou de opzet hetzelfde (‘….morgen in de ochtendbladen….’) en hou ook de stem hetzelfde. Die stem is nu al veertig jaar lang van Hans Hogendoorn. In al die jaren is de stem eigenlijk nauwelijks veranderd, luister vanavond zelf maar hoe hij nu klinkt en vergelijk hem maar eens met een oude bandje met kopteksten uit de jaren negentig.
Veel omroepwerk doet Hans in het bolwerk van de Hilversumse studio’s. Maar heel veel doet hij ook gewoon thuis, op een plek in ’t Gooi die we hier niet zullen onthullen. Achter in de tuin van Hans staat een voormalige garage met ruimte voor twee auto’s en al decennia is dat de studio waarin hij een deel van de wekelijkse voice overs doet. Hans is een echt radiodier en zijn studio is een luilekkerland voor iedereen die wat heeft met jingles en radiozenders. Hans is niet zo weggooierig van aard en heeft in grote kasten zodoende nog alles liggen van Radio Lucas (de Amsterdamse ziekenomroep waar hij begon) en van Radio Noordzee, waar hij als Hans ten Hooge veel aan boord zat. En van z’n NOS jaren. Banden en banden en nog eens banden, en cassettes, en videotapes, en lp’s en singles en carts. In de spreekcel die meestal ongebruikt is (hij leest de teksten namelijk staande achter zijn studiotafel) is zelfs nog de radio bewaard die hij zelf als jongeling in elkaar soldeerde, en waarmee een deel van de magie van de radio begon. Over 40 jaar ‘Oog’ gesproken. Weet u wie een ouwe kop begint te krijgen? Reinhard Mey, van de TUNE. Bovendien voerde hij ongemerkt wel een wijziging door in zijn song die de tune is (zoals Hans ontdekte in een versie uit 2008), want daar zong Mey: “Was ich noch zu sagen hätte dauert KEINE Zigarette.” Misschien kan een handige technicus dat in de tune monteren, want de Oog-redactie wordt nogal eens belaagd door luisteraars die vragen of het wat minder kan met al dat gerook op de radio.
25.05.2015 – Het jinglebedrijf Jinglesfactory heeft blijkbaar een sonovox gekocht, en weet inmiddels ook hoe daarmee om te gaan. Het Italiaanse bedrijf in Milaan plaatste gisteren een demo op Soundcloud met sonovox-jingles. Alsof het de jaren ’70 is! Jinglesfactory geeft de naam Sonovoice aan de jingles. En zegt verder dat het om vintage jingles gaat. Zo heet dat tegenwoordig. We hebben het op Jingleweb al eerder vermeld: Het verhaal wil, dat ene Gilbert Wright de Sonovox in de jaren ’30 heeft uitgevonden toen hij zich elektrisch aan het scheren was. Hoe dan ook, leuk om de Italiaanse variant van dit aloude principe eens te horen.
23.04.2015 – Belgische jingles nu ook populair in Canada en Tsjechië. Dat zou de kop kunnen zijn bij dit artikel. Sterker nog: dat is het ook, zij het in kortere versie. Frekvence 1, één van de best beluisterde nationale omroepen in Tsjechië, selecteerde tracks uit de Mix ’N Match- en Fast Forwardpakketten van Brandy in Brussel. Die jingles zijn intussen bezig aan een internationale carrière. Ze zijn origineel geproduceerd voor MNM in België. Ze lopen ook op onder meer
MFM in Canada. En nu zijn ze aangepast met het sonic logo van Frekvence 1 en ze zijn ingezongen door Tsjechische zangers. Martin Jansky (Sound Manager van Frekvence 1) is erg blij met het resultaat, meldt Brandy: “We kozen voor Brandy omdat hun jingles modern klinken. Soms weten zij meer over ons station dan wijzelf.” Het is het tweede pakket dat de Belgen produceerden voor Frekvence 1. Martin Jansky: “Mijn baas vroeg zich af of dat geen problemen stelt om jingles te laten produceren op meer dan 1.000 km.” De jingles zijn HIER te horen. En wij van Jingleweb vinden dat de beide bedrijven behoorlijk goed bij elkaar passen. Al was het alleen maar vanwege de kleurstelling in de visuele logo’s. Zeg nou zelf… (bron: o.a. Brandy)