Erbarmelijke simpelheid van flexi-discs

Skol

Caballero19.12.2014 – De demarcatielijn tussen jingles, tunes en commercials is grillig en soms loopt het ronduit in elkaar over. De passie die wij hebben voor jingles, heeft Cesar Dijk voor reclameplaatjes en flexidiscs en hij etaleert die in mooie internet-pagina’s. En dat vinden wij dan weer mooi. Want er is heel wat in elkaar geflanst door groepen, discjockeys en reclamebureaus. Lachen meestal, omdat het met de oren van nu vooral erbarmelijk is in uitvoering en simpelheid. Neem Het Leedy Trio maar, dat van Ay ay ay les Caballeros (ofwel Sucu Sucu van het Laurie Johnson orkest) in 1961 een Nederlandse versie maakte. Onder de noemer Ay ay ay die Caballero, oh oh wat een sigaret. Was nog een tijdje een commercial op Veronica. Daar ging zeven jaar later ook Skol bier adverteren, van de Oranjebooms brouwerijen in Breda, die de naam veranderde. Het leek mooi: Skol is proost in het Deens, een naam en een begrip inéén, hoe mooi kun je het maken? Het draaide uit op een marketing-sof, want Skol probeerde zichzelf op de kaart te zetten door exclusief te leveren aan alle Chinese restaurants in het land. En toen wilden de mensen dat Chinezenbier niet meer thuis drinken, want het had meteen het imago Veronica - 1973 - Shell helptvan een goedkoop en krachteloos pilsje gekregen. Kijk HIER naar nog meer bizarre plaatjes. Grolsch is natuurlijk een bekend voorbeeld van reclamewerk, er klonk prachtige barokmuziek in hun Vakmanschap Is Meesterschap campagne. Niet gemaakt door Vivaldi, maar door Clous van Mechelen aan de Nieuwerdammerdijk in Amsterdam-Noord (later bij vriend Wim T. Schippers bekend als pianostemmer Jantje Vos, die het ‘dee met Gré Braadslee’) .Ook leuk is het flexiplaatje dat Shell maakte om mensen met de theorie te helpen voor hun rij-examen, ‘Shell helpt’. Gebruikt bij een gesproken brief in de Adje Bouman Top Tien bij Veronica op maandagavond. Shit, zitten we toch weer tussen de jingles.