Alles moet anders met het journaal

01.03.2012 – Het moet anders bij het NOS Journaal. Sneller, flitsender vooral. Een nieuwe decor en nieuwe leaders, en nieuwe leadermuziek moeten de zaak opschudden. Hoofdredacteur Marcel Gelauff kondigde dat aan in De Volkskrant. Nog voor de zomer, zei hij er, zal de nieuwe tune te horen zijn. De snelle vergrijzing van het Journaal-publiek baart Gelauff zorgen, vooral omdat zijn publiek sneller vergrijst dan de rest van demografisch Nederland. Het moet dus allemaal heel anders met het Journaal, zei hij in het ochtendblad.  “Omdat je moet meegaan met je tijd. Deze vorm staat er straks zeven jaar – jij loopt ook niet zeven jaar in dezelfde jurk. Inhoud blijft vooropstaan; maar soms moet je ook vernieuwen om het vernieuwen.”  De inhoud blijft zeer degelijk zoals van een A-merk uit de Top 10 verwacht mag worden – aldus de hoofdredacteur. In 2005 nam het Journaal de huidige leaders in gebruik, waarvan alle muziek werd geschreven door Stephen Emmer. Het is nog niet bekend wie de nieuwe tunes zal maken, tegenwoordig wordt daar een ‘pitch’ voor belegd waar gegadigden hun ideeën kunnen laten horen. Emmer schrijft op zijn site wel:  “Currently working on several Dutch television music rebranding projects”. Er valt binnenkort nog meer werk te verdelen. De NOS denkt vanwege de Olympische spelen en het EK, plus de gebruikelijke sportriedel van de Tour en Wimbledon, aan drie maanden achtereen een ‘Sportzomer op radio 1’. Ook daar hoort nieuwe vormgeving bij.

Jingle zanger scoort met topkoor

25.02.2012 – Wat doet een vermaard Amerikaans jinglezanger in zijn vrije tijd? Nou, een koor leiden. En niet zomaar eentje. The Vocal Majority. Een zogenaamd Barbershop koor, waarbij de harmonie van de stemmen het allerbelangrijkst is. Jim Clancy, jingle zanger van beroep, is sinds augustus 1974 de muzikaal leider van het mannenkoor, opgericht in 1972 in Dallas. Het vrijwilligerskoor telt meer dan 140 leden. Het repertoire is een combinatie van klassiek, jazz, patriottisch, geestelijk, Barbershop en Broadway. Deze VIDEO laat zien dat het bij The Vocal Majority niet om zingen alléén gaat, maar ook om de performance. In 2010 stopte Clancy na bijna 40 jaar met dirigeren, maar hij blijft muzikaal directeur en eerste arrangeur. Ook zoon en jinglezanger Greg Clancy zit – hoe kan het ook anders – in het gezelschap.
Het koor heeft een aantal CD’s uitgebracht, waaronder één (The Vocal Majority with Strings) waarvan de arrangementen zijn geschreven door … jingle-veteraan Tom Merriman. Merriman die, en dat weten er maar weinig, één van de eerste mede-eigenaars was van het lite music radiostation KVIL in Dallas.
The Vocal Majority (de VM zeggen ze daar) deed in augustus vorig jaar mee aan de nationale Idols-achtige competite “America Sings”, maar won die trouwens niet. Ze wonnen in de loop der jaren wel elf andere internationale concoursen en scoren norm.
Wil je een keer luisteren: dat kan! Komende woensdag 29 february treden ze op in het Majestic Theater in Dallas tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de ACDA (A Community of Choral Musicians). Je kunt ook elke donderdagavond om 19.00 uur naar een repetitie in de Riverside Church of Christ aan de 150 East Beltline Rd, in Coppell, Texas. Toegang voor iedereen, en gratis!

Genootschap achterhaalt stoomtrein Klaas Vaak

21.02.2012 Klaas Vaak en de ontdekking van de stoomtrein. Zo zou het stripverhaal kunnen heten over de leukste zoektocht van het laatste jaar naar een radiogeluidje. Begonnen op oudejaarsdag 2011. Radiofans kennen de tune van Tom Mulder / Klaas als één van de bekendste en beste radiotunes van de jaren 70-90. Jet Harris & Tony Meehan tekenden voor de tune, getiteld Scarlett O’Hara (Decca/1963). Er zijn twee versies van de tune met stoomfluit geweest. Eén Veronica-versie, gemaakt in 1970, en één TROS-versie, gemaakt in mei 1973 met NOS-technicus Jan de Jong. Maar waar kwam die stoomfluit vandaan? Een eigen opname van treinenfreak Tom Mulder zelf? Uit de ‘fonotheek’? Van een elpee? Welke dan? Het Genootschap radiojingles en –tunes achterhaalde na 42 jaar de herkomst. Samen met Tom Mulder zelf. Een verhaal over treinen, trams en tunes.

Giel en Gerard jingle freaken in de nacht

21.02.2012 – Op Youtube verschijnen steeds meer jingle items, met en zonder beeld. Dankzij steeds meer camera’s bij radiostations groeit het aantal jingle items mét beeld. “Radio is the theater of the mind”, werd vroeger gezegd. Oftewel: bij het luisteren naar radio kun je je nog niets voorstellen. Maar inmiddels verklappen de camera’s de geheimen. Da’s waar, maar er komt ook iets anders voor terug.
Hoe dan, enkele leuke jingle items op Youtube? Kijk & luister hoe Coen en Sander (BNN/3FM) hun eigen ‘filelied’ bespreken, maar kijk vooral hoe Giel Beelen en Gerard Ekdom tijdens ‘Ekdom in de nacht’ hun eigen oude jingles nog eens herbeleven. Tot slot uit de oude doos: BBC Radio 1 is ook blij met de nieuwe JAM jingles. Kijk maar. Leuke radio om te luisteren én te kijken.

Brandy jingles nu ook in Afrika

15.02.2012 – Er zijn niet veel jinglebedrijven die jingles maken voor radiostations in … Afrika. Brandy in België is daarop de uitzondering. Da’s de reden waarom wij opnieuw berichten over dit succesvolle bedrijf in Brussel. KFM is een nieuw radiostation in Rwanda dat koos voor de Europese sound van het pakket The Kick. Brandy nam  dat oorspronkelijk op voor ONEfm in Zwitserland. Het pakket is intussen in 5 landen in Europa en Afrika on air en bestaat uit 13 basiscuts en vormgeving voor nieuws, weer en verkeer.
KFM gaat on air vanuit de Rwandese hoofdstad Kigali en is eigendom van de Nation Media Group uit Kenia. Deze vooraanstaande mediagroep (op de foto CEO Linus Gitahi) is uitgever van verschillende kranten en exploiteert radio- en televisiestations in Oost- en Centraal-Afrika. KFM richt zich op jongeren en wil zijn luisteraars laten proeven van een frisse muzikale aanpak en berichtgeving die accuraat en betrouwbaar is. KFM maakte een selectie van 8 toonaangevende imagingbedrijven en koos uiteindelijk voor Brandy. Naast de jingles zal Brandy KFM ook van andere brandingtools voorzien. Luisteren kan HIER.