16.02.2013 – Jingles zingen: van oudsher is dat een zeer westerse tak van sport. Bedacht in Amerika, verder uitgebouwd in Europa. Maar hoe doen ze het eigenlijk in de rest van de wereld? Daar zijn ze ook druk bezig, maar achter onze eigen horizon. Neem India maar eens, 600 miljoen inwoners – die volgens sombere economen in toenemende mate onze boterham zullen opeten. De arbeid wordt gaandeweg van Europa naar India verhuisd, dat was al zo bij de kleding, het gebeurt momenteel volop met de ICT en ook de dienstverlening verlaat ons land bij Lobith om stukje bij beetje naar Mumbai te verhuizen. En jingles dan? Kunnen ze daar al wat van bakken? Een grote producent van jingles (maar vooral jingles dan in de Engelse betekenis van commercials) is Prakash in Dunghar. BELUISTER hier z’n showreel. India heeft een rijke Bollywood traditie, en de muziek steeg naar grote hoogten onder leiding van sitar-meesters als Ravi Shankar. Maar het rare is dat jingles vooral weer zeer westers klinken.
Griffin-jingles te koop via Toby Arnold
15.02.2013 – De jingles die werden geproduceerd door Tony Griffin, blijven op de markt. De zaken worden waargenomen door het bedrijf Toby Arbold & Associates, één van die andere langjarige firma’s in Dallas die jingles maken en productiemuziek voor radiozenders. Tony Griffin overleed op zaterdag 29 september 2012 plotseling in zijn studio, net ten noorden van Dallas. Drie dagen eerder had hij een overeenkomst ondertekend met TA&A, die voortaan de jinglepakketten wilden inzetten voor ‘barter’. Dat is een systeem waarin reclamezendtijd wordt geruild tegen jingles en productiemiddelen. “The affiliation with Tony Griffin will be a terrefic enhancement to our business”, zei algemeen directeur Grady Sanders van TAA Music bij die gelegenheid. Bijna alle pakketten van Tony werden geschreven door Tom Merriman, die op 11 november 2009 overleed. Griffin was lange tijd opnametechnicus en producer bij diens firma TM, aan de Regal Row in Dallas. Toby Arnold was ooit sales man en producer bij het legendarische PAMS. Ook al overleden (we kunnen het ook niet helpen) , op 8 mei 2006. Hun werk leeft voort, zullen we maar zeggen.
Love als marketing op de radio
14.02.2013 – Valentijnsdag! We moesten vanmorgen hard tegen de deur van het kantoortje duwen vanwege de hele stapel Valentijnskaarten op de mat
van stille bewonderaars, dank daarvoor natuurlijk. Deze bijzondere dag is nog het beste te beginnen met DIT VALENSTIJN-JINGLELIEDJE op ukulele. Even oefenen, even nog de naam van uw eigen lief in de tekst verwerken en dan vanavond vlak voor het diner: een eigen aubade!!! Is Valentijn of het spel der liefde nog een beetje te vertalen naar de radio en de jingle? Welzeker, al moeten we er helemaal voor terug naar 1969. Na de ‘Summer of love’ (anno domini 1967) bekeerden opeens wel erg veel jonge luisteraars zich tot de liefde en de taps gerolde sigaretjes. Kunnen we daar in de marketing op FM niet wat mee doen, het is een bijzondere doelgroep? – vroeg ABC Radio. Welzeker, zeiden ze bij PAMS in Dallas, waar ze het vlaggenschip WABC exclusief van nieuwe jingles voorzagen. Daar kwam deze LOVE CAMPAIGN uit voort. Tamelijk belachelijk. Het lijkt op een parodie, maar het was toch echt serieus bedoeld. Het vlaggenschip liet ‘Love’ snel weer afdrijven, en de andere ABC-stations volgden spoedig. En zie wat er sindsdien van de wereld is geworden.
JF viert de dag van de radio
13.02.2013 – Het is vandaag 13 februari. Enig idee wat voor dag dat is? De internationale d
ag van de borstvoeding? Nee! De dag van de verbroederlijking tussen de Kroatische Volken? Nee, nog een keer! De dag van de boerderij? Neeneenee, we vertellen het zelf wel: het is de dag van de radio. In elk geval in Engeland en in Italië, daar zit de JinglesFactory – tot op deze februaridag onbetwist een van de meest actieve maatschappijen van 2013. Ze maakten de afgelopen week een speciale JINGLE voor de Wereld Radio Dag en wie deze week jingles bij hen bestelt (maar dan moet je wel een radiozender zijn) krijgt de helft korting. Okidoki.
Anita Kerr en de magie van de Veronica jingle

12.02.2013 – The Anita Kerr Singers: vocale toppers in de jaren zestig en jaren zeventig waren het. Kampioenen van de acapella. Keizers van de easy listening. Willem Duys liep er mee weg in zijn Vuist (op TV) en het Muziek Mozaïek (op de radio). Ze waren
niet alleen actief op de plaat,
maar ook als makers van leuke jingles, die bij de radiostations in de USA grote faam verwierven. Veronica kreeg er ook twee in de zeezenderdagen, een langzame en een snelle, zomaar als onverwacht cadeautje van platenlabel HMV. Ad Bouman heeft het bandje nog steeds, een klein spoeltje van 15 cm. met twee jingles erop, op 38 centimeter/seconden en een tussenleadertje. Jaren dacht Veronica dat ze speciaal voor de zender waren gemaakt. Helaas voor de mythe, maar dat is onjuist: Anita Kerr en haar singers maakten jingles voor tientallen andere stations in Amerika en de jingle kwam gewoon uit het pakket ‘Personality”, dat in 1962 voor het eerst voor WLS in Chicago was gemaakt, en HIER zijn ze te horen voor verschillende andere klanten. O, en dit moet u beslist wel even ZIEN, de Anita Kerr Singers bij Willem Duys, waar ze “Hello Willem, so glad to be here” zingen, met bas Bob Tebow, alt Jackie Ward, tenor Gene Merlino en Anita zelf (ze is sopraan). Op een heel aanschouwelijke manier laten ze horen hoe de magie van The Singers werkt bij vierstemmige samenzang. En dat is echt magisch. “Oooooh, zegt het publiek, diep onder de indruk. O ja, en dit zijn Anita Kerr en haar vrienden als Jingle Singers, en HOOR hoe goed dat is….. Oh ja, Jingleweb-lezer Nico Huijg wees ons na publicatie van dit bericht erop, dat we de lange Veronica versie waren vergeten in het bericht te stoppen. Hij stuurde een zelf gefabriceerde versie mee. En die is prima. Bedankt, Nico!


