Larry Greene en z’n jingles voor WNEW

WNEW - Jingles 001

20.01.2014 – Bob Sande en Larry Greene, in de jaren vijftig zaten ze als muzikanten nogal in de jazz. Ze werden vanwege hun melodieuze kijk op Larry Green 003het leven ook gevraagd voor het maken van commercials, daarna was de stap naar het maken van radiojingles nog maar een kleine. Het is eigenlijk wel gek dat de belangrijkste radiomarkten, gekoppeld aan de grootste bevolkingsconcentraties in New York en Los Angeles & San Francisco, zo vaak jingles uit Dallas haalden. Maar daar kenden ze het kunstje nou eenmaal het beste. Larry Greene hield echter een stevige voet aan wal in New York, Sande & Greene - Funtime band 004decennia achtereen maakte hij de jingles voor WNEW (door ons ooit verkeerd verstaan als doublejoe any doublejou, dat was even lachen, die Amerikanen deden maar wat, haha, doublejou en wat er aan call-letters achteraan kwam maakte niet uit: ány doubleyou. Helaas was de waarheid minder prozaïsch dan dat). Mooi logo, met mooie jingles van die Larry. Vaak gemaakt in de stijl van artiesten van dat moment: Dave Brubeck, of Count Basie of Nelson Riddle. Dan til je de jingles toch op uit de middelmaat. Bovendien hield Larry Green, die schreef met zijn vrouw Toni, het bijna veertig jaar vol. Terecht ook, want het was een pakkende kenwijsje, zoals de Belgen zeggen. Luister maar eens naar de vele fragmenten bij het leuke interview dat JazzWax had met Larry Greene, met een deel 1 en een deel 2. Wedden dat u het volgende week op dinsdagochtend zo maar staat te fluiten?

WNEW - Studio in 1976

 

Show me the news zaterdag geopend

decor 300Foto impressie opening Museum Hilversum19.01.2015 – Wie van tunes, logo’s, leaders en vormgeving houdt, vooral op TV, kan zijn hart ophalen bij het Museum Hilversum. Daar is – zo konden we eerder melden op Jingleweb – tot 22 maart de tentoonstelling Show me the news te zien. Die tentoonstelling werd zaterdag geopend door nieuwslezer Jeroen Overbeek, die voorafgaand aan de opening interviews hield met onder meer gastconservator Liselotte Doeswijk (van het prachtige boek Vorm van vermaak) en tunes-componist Stephen Emmer. Die laatste beweerde dat de ontwikkeling van TV-tunes de laatste jaren lijkt op de ontwikkeling van de euro-biljetten: allemaal anders, maar tezamen toch te vlak en “te weinig doorvlochten”, zoals Emmer het tijdens de opening noemde.
Het is geen mega-grote tentoonstelling, maar wel eentje uit de categorie klein, maar fijn. Je kunt er de bladmuziek van de Journaal-tune zien, de schetsen voor beroemde journaal-decors, de originele tekeningen om te komen tot een leader of logo, en ook zijn originele titelkaarten en weerkaarten te bekijken. Plezierig is verder ook dat het niet enkel het NOS-Journaal betreft, maar evengoed de vormgeving van het RTL nieuws sinds 1988. Veel leaders, lezers en logo’s dus. En we liepen ook nog Eugenie Herlaar tegen het lijf, gekend NOS Journaal-nieuwslezer uit de jaren ’60, die precies op dat moment haar eigen oude opnamen aan het bekijken was. Het is helder: Museum Hilversum is de komende twee maanden meer dan een bezoekje waard. Midden op de Brink, midden in de mediastad Hilversum. Leuk hoor…

Bijzondere Noordzee-video duikt op

Hans Hogendoorn op het Noordzee schip op zondag 1 september 1974 - still uit video Harry de Winter

18.01.2015 – Gisteren is een bijzondere video op internet verschenen getiteld “De Laatste Dagen Van Radio Noordzee 1974”. De video is destijds gemaakt door Harry de Winter met een Super 8 filmcamera, en onlangs gedigitaliseerd door oud Noordzee-technicus Pieter Damave.

Ferry Maat op vrijdag 30 augustus 1974 - still uit video Harry de Winter

De technische beeldkwaliteit van de video is niet maximaal, maar de inhoud maakt dat ruimschoots goed. Je ziet beelden van het slotfeest op woensdag 28 augustus 1974 in de Hofstede ‘Oud Bussem” in Naarden (waar de uitzendingen werden opgenomen). Toegangskaart - still uit video Harry de WinterMaar ook de aankomst van de karavaan met Noordzee-mini’s in de Scheveningse haven voor de tocht naar de MEBO II op donderdag 29 augustus. Beelden aan boord van de MEBO II op vrijdag 30 augustus met o.a. de dj’s in de live programma’s en een bezoek aan de Norderney door Tony Berk, Ferry Maat, Ted Bouwens en John de Mol jr. Verder de terugtocht en aankomst in Scheveningen op zondag 1 september, waar de schepen worden opgewacht door een grote mensenmassa.

Tenslotte nog de afsluitende rit met de Mini’s vanuit Scheveningen. In de video vele bekende gezichten zoals Sjef van Oekel, IJf Blokker, Joop Oonk, Ren Groot, Ferry Maat, Pieter Damave,

Credits video Harry de Winter

John de Mol jr., John de Mol sr., Hans ten Hooge, Leo van der Goot, Eric Post, Gerard Smit, Peter Jager, Ted Bouwens, Rudi Kagon, Marc van Amstel, A.J. Beirens, Ruud Doets, Cees Man in ’t Veld en vele anderen. De audio tijdens de video zijn fragmenten uit de Noordzeeprogramma’s van diezelfde laatste dagen in augustus 1974, waarin Ferry Maat bijvoorbeeld met smaak vertelt over de 200 Goudhaantjes die Tony Berk tijdens zijn rit in de Mini rondgooide in Scheveningen. Ook zijn twee liedjes te horen van zanger en radiopresentator Elibert Maathuis, getiteld Hey DJ van Noordzee en Wij luisteren naar Veronica.

De (mislukte) Sherwood series van PAMS

PAMS - Zangeres - Cynthia Clawson (series 39B) 00218.01.2014 – In 197lee sherwood in 19670 bracht het legendarische jinglebedrijf PAMS een nieuw pakket uit (# 39) dat ze de Sherwood-series noemden. Naar Lee Sherwood, op dat moment programmaleider bij WKNR in Detroit. En dat was een vaste klant van PAMS. De radiowereld was in verwarring, want het veranderde allemaal en waar ging het heen? De FM ging het winnen van de middengolf. Op FM hadden de freaks jarenlang hun gang kunnen gaan met muziek van de Gratful Dead en albums van Frank Zappa, daar luisterde toch nagenoeg niemand naar. Maar er werden steeds meer radio’s verkocht met AM én FM, en toen het publiek ontdekte dat FM superieur was, moesten de stations ook wel iets. Bij die hele transitie kwamen ook net enkele bijzondere groepen op, met de ‘betere’muziek, geen bubblegum pop meer, maar gelaagde songs. PAMS probeerde tegen de nieuwe stijl aan te schurken en staPAMS - Zangeres - Cynthia Clawson (series 39B) 001pte af van de harmonietjes in de zang van de jingles, maar liet twee solisten de centrale rol spelen. Het waren Cynthia Clawson en Jim Kirk en de jingles die ze zongen waren heel erg in de stijl van Crosby, Stills Nash & YounTM - Jim Kirk 122g, Chicago, Blood Sweat & Tears, ook Beatles-riffjes van Abbey Road hoor je er in terug. Een echte stijlbreuk was het, want WKNR, roepnaam Keener 13, stapte af van het vaste logo – en dat was nog eens dubbel vloeken in de kerk. Heel gedurfd allemaal, maar het sloeg niet aan, het pakket werd nauwelijks aan andere radiostations verkocht. Zakelijk een zeperd dus, maar creatief gezien een interessante sprong voorwaarts. LEES HIER over Lee Sherwood, een oomzegger van hem maakte een mooie tribute aan deze beroemde DJ. Over Jim Kirk hadden we het deze week nog, scroll maar wat naar beneden. Hij werkt nog steeds hard en Cynthia zingt ook anno 2015 nog zoals ze gebekt is. Ze heeft een voorkeur voor het doorleefde Christelijke lied gekregen. HIER en HIER zijn daar voorbeelden van te horen.

Keener 13

De voetbalmars van … Tom Merriman

17.01.2015 – Football in de VDallas CowboysS is ‘huge’.  Ook in jinglestad Dallas. Daar heet de lokale club De Dallas Cowboys (of simpelweg de Cowboys). De club  bestaat al sinds 1960 en doet het niet slecht. Ze is recordhouder op het gebied van de meeste deelnames aan de Super Bowl. De Dallas Cowboys wordt ook wel “America’s Team” genoemd, omdat het een enorme fan base heeft buiten Texas, zo leert ons Wikipedia. En zoals elk professioneel American footballteam heeft ook De Dallas Cowboys een clublied (meestal een mars), dat traditiegetrouw wordt gespeeld bij de binnenkomst van de spelers. En laat dat clublied van De Dallas Cowboys origineel nou gespeeld worden door het radio-orkest van ene … Tom Merriman, Mr. Jingle Himself. Sterker nog: het muziekstuk (The Stampede March) leunt sterk op de jingle-traditie uit begin 60-er jaren, en is hoorbaar een muzikaal broertje van reclamehits als 7-Eleven Slurpee en Otto the Orkin Man. Bud Kennedy heeft er een interessante column over geschreven in de Star-Telegram, de lokale krant van Dallas. Read all about it.